Voedselproductie en consumptie dragen voor een belangrijk deel bij aan de milieubelasting. Het is daarom van belang de consumptie van duurzame voeding te stimuleren. Een belangrijke factor hierin is het creëren van bewustwording en het vergroten van kennis over de impact die voeding heeft op het milieu. In dit onderzoek proberen we inzicht te krijgen in de kennis en voorkeuren wat betreft gezonde- en duurzame voeding onder de Noord Nederlandse bevolking om zo effectieve communicatiestrategieën te ontwikkelen die bijdragen aan meer gezonde en duurzame voedselconsumptie.
MULTIFILE
Dit boek biedt een systematische introductie in de ethiek van sportorganisaties en de disciplines die daarin een belangrijke rol spelen zoals marketing, marketingcommunicatie en sponsoring. De methode is ontwikkeld met het oog op de competenties die samenhangen met de beroepsprofielen van bachelors en masters die opleiden voor functies binnen sportorganisaties: sportmarketeers, sportmanagers, sporteventmanagers, sportcommunicatiedeskundigen en sportbeleidsmedewerkers. Het boek begint met twee inleidende hoofdstukken over ethiek, MVO en sportbusiness. Vervolgens zijn er vier hoofdstukken waarbij ethiek en MVO worden betrokken op strategische sportmarketing, tactische sportmarketing, sportmarketingcommunicatie en sportsponsoring. Op de website is er een aanvullend hoofdstuk met een specifieke tool: een stappenplan voor ethische dilemma's in de sportbusiness. Ook vindt men daar aanvullende stoffen en opdrachten, begrippenlijst, oefentoets en nieuws over de methode. Surf naar www.damon.nl/hbo (sportbusiness en ethiek). Over het gehele boek verspreid zijn meer dan vijftig cases opgenomen uit de wereld van de sportbusiness. Speciaal met het oog op zelfstandig studeren is een uitgebreide index toegevoegd. Er is ook een notenapparaat.
In dit rapport is verslag gedaan van explorerend onderzoek naar de geldigheid van de opleidingscompetenties van Commercieel Management, bij een overgang van lineair naar circulair economisch model. Daarbij is vooral gezocht naar de eventuele gevolgen op het gebied van de marketingfunctie (marketing, marketingonderzoek en marketingcommunicatie) binnen bedrijven in een circulair economisch systeem.
De gemeente Kerkrade wil in de wijk Eygelshoven aan slag met producten van het RAAK-mkb project “Naar levensloopbestendige particuliere woningen: een integrale aanpak door MKB ondernemingen” (RAAK.MKB05.012). Doel is om particuliere woningbezitters tussen 40-70 jaar te stimuleren de woning levensloopbestendig te maken. Dit streven biedt de gelegenheid om de ontwikkelde aanpak, bestaande uit een integrale dienst van ondernemers en marketing-communicatie-strategieën door te ontwikkelen. Nieuwe aspecten in Kerkrade betreffen het van de grond af opstarten van een samenwerking tussen ondernemers en de inzet van onafhankelijk adviseurs van de gemeente. De vraag is; Hoe realiseren we in de gemeente Kerkrade (en specifiek de wijk Eygelshoven) een integrale dienst voor advisering over en realisatie van aanpassingen aan de woning in het kader van levensloopbestendigheid en werken strategieën (in het bijzonder onafhankelijke adviseurs) om de doelgroep 40 t/m 70 jaar tot een investeringsbeslissing aan te zetten? Actie-onderzoek met kennis en producten uit het RAAK-mkb project staan centraal; deze worden aangepast aan de lokale situatie en door te doen leren we of het werkt. Twee onderdelen staan centraal. - Marketingcommunicatie - Integrale dienst Dit project levert de gemeente Kerkrade geïmplementeerde marketingcommunicatie-strategieën, voorlichting en een dienst voor MKB-ondernemingen op. Woningbezitters kunnen zich hiertoe wenden voor ondersteuning bij advies en het daadwerkelijk aanpassen van de woning. Specifiek is nieuwe kennis ontwikkeld over de inzet van onafhankelijk adviseurs en strategieën om een samenwerkingsverband op te starten. Deze kennis wordt tevens in het onderwijs van Ergotherapie en Built Environment verwerkt.
Binnen het 2-jarige onderzoeksprogramma ‘The Network is the Message’ is voor social media en de marketingcommunicatie branche een kneedbaar’ denkmodel ontwikkeld om de impact van social media binnen het hele bedrijf in kaart te brengen en zodanig effectiever te kunnen inzetten tijdens de hele klantreis van de consument. Binnen het nieuwe, kleinschalige vervolgonderzoek ‘Effectiever met data door MKB’ willen we dat model verder ontwikkelen tot een eenvoudig, praktisch adviesmodel, zodat niet alleen marcom professionals, maar MKB-ers van alle branches meer data bedreven & gedreven worden, hun prestaties kunnen monitoren en verbeteren en zo effectiever bij het ondernemen. Meer concreet wordt een model ontwikkeld met fasen conform het bedrijf- & marketingplanningsproces en worden per fase zowel MKB-doelstellingen, KPI’s als relevante kwantitatieve -, kwalitatieve - én financiële metrics en mogelijke databronnen binnen en buiten het bedrijf geïdentificeerd, die samengenomen inzicht geven in de concrete ondernemingskansen, naast praktisch verbeteringsadvies en de aanzet tot een meer data gedreven manier van werken. Het model wordt toegepast en meteen geïmplementeerd bij het MKB door 4e jrs. Commerciële Economie studenten van de HU bij het stagebedrijf, waar zij afstuderen, waarmee zij tevens hun toegevoegde waarde aantonen.