Betreft hoofdstuk 'Marketingstrategie" in "Marketingfacts 2019-2020"
DOCUMENT
Contentmarketing bespreekt uitgebreid en helder wat contentmarketing inhoudt. De ontwikkelingen in de markten, bijvoorbeeld de steeds groter wordende rol van social media, en de gevolgen daarvan voor marketing worden daarbij meegenomen. Ook licht het boek toe hoe en wanneer je deze marketingmethode het beste kan toepassen. De focus ligt daarbij op online, maar ook offline komt aan de orde. Het strategische startpunt van het boek is het Content Marketing Framework, waar de contentproductie en -distributie uit voortvloeien. De theorie wordt aangevuld met relevante opdrachten en herkenbare praktijkcases uit bijvoorbeeld Business-to-Business-organisaties en het midden- en kleinbedrijf.
DOCUMENT
Klimaat en duurzaamheid zijn hot. Wanneer je die onderwerpen op de juiste manier in je marketingstrategie gebruikt, kun je als bedrijf daar voordeel uit halen.
LINK
Vaak zien we dat (sport-) bedrijven hun productaanbod differentiëren: ze bieden verschillende varianten van een product aan die voor verschillende groepen afnemers aantrekkelijk kunnen zijn. Dit noemen we productdifferentiatie. Dit kan gerealiseerd worden door het aanbieden van productvormen van eenzelfde kwaliteit of door productvormen met een verschillend kwaliteitsniveau. Wanneer organisaties in de sportbusiness producten (en diensten) in de markt zetten die zich onderscheiden van concurrenten doordat ethische aspecten een relatief grote rol spelen in het product, de dienst, het personeel of het imago, spreken we van ethische productdiffentiatie in de sport. Veelal zien we dat het om producten gaat met een relatief hoge kwaliteit. Ethische productdifferentiatie is een marketingstrategie die zeer geschikt is voor sportbedrijven die zich bewegen in markten met veel concurrentie. Case: O'Neill.
DOCUMENT
Met het handboek ‘Het verbonden winkelgebied’ willen we inzichtelijk maken hoe collectieve digitale marketing kan bijdragen aan een aantrekkelijke binnenstad. Het handboek bevat naast onderzoeksresultaten ook een toolkit met een plan van aanpak voor collectieve marketing. Collectieven, centrummanagers, ondernemers en andere partijen kunnen zo zelf aan de slag om een duurzame en effectieve digitale marketingstrategie van hun winkelgebied op te zetten.
DOCUMENT
In dit online opiniestuk zetten de auteurs uiteen hoe advocatenkantoren en andere professional service firms zich kunnen onderscheiden met hun marketingstrategie. Regels uit de klassieke marketingschool met de vier P's als uitgangspunt gelden niet voor de zakelijke dienstverlening op dezelfde manier. Zakelijke dienstverleners volgen een noodzakelijke code om aan de verwachtingen van hun klanten te voldoen. Die code zorgt ervoor dat marktleidende zakelijke dienstverleners er voor 90 procent hetzelfde uitzien als hun concurrenten en allemaal elkaars benchmark zijn. De resterende 10 procent waarin ze niet hetzelfde zijn als hun peers worden volledig bepaald door ‘zachte’, niet-meetbare kenmerken. De auteurs beschrijven vier abstracte begrippen, namelijk attitude, cultuur, imago en reputatie. Nu klanten diensten steeds gedifferentieerder inkopen, kunnen deze vier symbolen op verschillende momenten belangrijk zijn.
LINK
Thema’s als gelijkheid, diversiteit en inclusie zijn vandaag de dag hot topics en staan bij iedere organisatie op de agenda.
LINK
Begin dit jaar ontving ik een brief van de belastingdienst, een eerste maning voor het vooruitbetalen van inkomstenbelasting voor het komend jaar. Op zich geen verrassing. Elk jaar word ik, net als duizenden mede-Nederlanders, geacht alvast belasting te betalen over geld dat ik nog moet gaan verdienen. De inhoud van deze brief illustreerde echter toevallig een aantal gedachten over het marketingvak die me sinds enige tijd bezighouden.
LINK