In ons dagelijks leven vindt een voortdurende confrontatie met massamedia plaats. We hebben te maken met een steeds groeiende verscheidenheid aan media-uitingen. Naast de traditionele media zoals radio en televisie, zorgen ook de media uit het digitale tijdperk voor een aanhoudende stroom van boodschappen. Alle reden om te spreken van een media-explosie. Dit boek gaat over de menselijke omgang met die media-explosie. Daarbij staan niet de technologie en de informatiekunde centraal, maar de werking van massacommunicatie in het informatietijdperk. Hoe ontwikkelt het denken over massacommunicatie zich? Welke trends en issues komen in de media naar voren? Wat zijn de belangrijkste trends in de massacommunicatie en hoe ontwikkelen de media zich als interactief communicatiemiddel? Hoe gaan journalisten en woordvoerders om met politieke en economische issues? En hoe grijpt al die mediapubliciteit in ons alledaagse bestaan in?
DOCUMENT
In ons dagelijks leven vindt een voortdurende confrontatie met massamedia plaats. We hebben te maken met een steeds groeiende verscheidenheid aan media-uitingen. Naast de traditionele media zoals radio en televisie, zorgen ook de media uit het digitale tijdperk voor een aanhoudende stroom van boodschappen. Alle reden om te spreken van een media-explosie. Dit boek gaat over de menselijke omgang met die media-explosie. Daarbij staan niet de technologie en de informatiekunde centraal, maar de werking van massacommunicatie in het informatietijdperk. Hoe ontwikkelt het denken over massacommunicatie zich? Welke trends en issues komen in de media naar voren? Wat zijn de belangrijkste trends in de massacommunicatie en hoe ontwikkelen de media zich als interactief communicatiemiddel? Hoe gaan journalisten en woordvoerders om met politieke en economische issues? En hoe grijpt al die mediapubliciteit in ons alledaagse bestaan in?
DOCUMENT
Met de opkomst van massacommunicatie in de twintigste eeuw en de toenemende reikwijdte van commerciële reclameboodschappen, is onze samenleving jarenlang collectief opgevoed met ideeën over consumptie van goederen en diensten. Oorspronkelijk ging commerciële communicatie vooral over het garanderen van de kwaliteit van merkproducten.
LINK
50% van onze studenten vindt een stageopdracht waarin de term ‘social media’ voorkomt. Dat wil volgens mij een aantal dingen zeggen. 1) Bedrijven missen kennis van sociale media en/of hebben geen tijd het zelf op te pakken en 2) bedrijven denken dat een Twitterende student genoeg is om enige social presence te krijgen. Niet beseffende dat een gedegen strategie essentieel is voor een goede inzet van social media. Bij deze dus een crash course social media basics om je kennis en inzicht te verschaffen in hoe social media strategisch in te zetten. Dit artikel is gebaseerd op mijn onderzoek vanuit het Kenniscentrum Innovatie in Business van Hogeschool Utrecht. Na deel 1 en deel 2, is dit deel 3 in een reeks van 5.
DOCUMENT
De conclusie van het onderzoek is dat het zelf creëren van nieuwsitems en het gebruik van de Kahoots effectieve interventies zijn geweest en dat dit de kinderen heeft gestimuleerd om te leren hoe ze nepnieuws van betrouwbaar nieuws kunnen onderscheiden. Een volledig verslag van het onderzoek is te downloaden op de HBO-kennisbank en SURF-sharekit. Daar staan ook bestanden in met Didactische Route-formulieren die de studenten hebben gemaakt om de lessen voor te bereiden, hun Powerpoint-presentaties en documenten met toelichting bij de antwoorden op de Kahoots. CC BY
MULTIFILE
Handleiding voor studenten die een rapport of scriptie moeten schrijven over het omgaan met bronnen. Wanneer en hoe geef je door jou geraadpleegde boeken, rapporten, websites, films en dergelijke weer in je rapport/scriptie?
DOCUMENT
Drs. Peter van der Wel is futuroloog, een bijzonder beroep. Hij is een veel gevraagd spreker op congressen en symposia waar hij een boeiend verhaal over de nabije toekomstverwachtingen neer weet te zetten. Hij weet de feiten uit het verleden, die wij allen kennen, door te trekken naar een toekomstbeeld dat ons prikkelt. Futurologen, zegt drs. Van der Wel, kunnen niet voorspellen, maar ze kunnen ons wel een spiegel voorhouden over hoe dichtbij een soms ongedachte toekomst kan zijn. Hij legt ons daarbij wat vragen voor. Hoe ga je een kennisinstelling inrichten in een wereld die nog veel dynamischer, sneller en minder voorspelbaar is? Is er nog wel behoefte aan grote hoeveelheden kenniswerkers is een van zijn vragen. Drs. van der Wel geeft met de life lezing 2016 van Aeres Hogeschool Dronten invulling aan de merkbelofte van Aeres Hogeschool Dronten; “Economy of Life”. Juist in zijn verhaal komen veel morele en ethische vraagstukken naar voren die om antwoorden vragen. Als hogeschool willen wij naar deze antwoorden op zoek en de uitdagingen aangaan die dat met zich meebrengt. Nu en in de nabije toekomst samen met onze relaties, inspirerend en uitdagend!
DOCUMENT
Voorafgegaan door een korte historische schets is het domein van communicatie bepaald in de afstemming tussen de overheidswereld en de buitenwereld met een focus op contactmomenten en informatiedragers. Het gereedschap dat de communicatieprofessional inbrengt is het vermogen om de organisatie te confronteren met het perspectief van de buitenwereld waarbij hij in staat is om informatie van betekenis te voorzien. Binnen dat kader heeft hij oog voor alle gedragsaspecten van de overheid en niet alleen voor zaken die op grond van traditie of op grond van een manifeste vraag aan hem worden voorgelegd. Vervolgens is besproken welke verschijningsvormen van communicatie in de praktijkbeoefening te onderscheiden zijn. De succesvolheid van de inspanningen worden getoetst via het criterium van de effectiviteit. Tenslotte is aan de orde geweest het type doel waaraan de effectiviteit afgemeten kan worden. Dat doel is normaliter geformuleerd in termen van een geslaagde interactie en alleen bij de uitvoering van beleid kan dit op basis van democratische legitimering het verkopen van beleid zijn.
DOCUMENT
Het toenemend gebruik van internet en mobiele telefoons vormt soms aanleiding voor bezorgdheid over de kwaliteit van onze sociale netwerken. Toch scheppen de digitale mogelijkheden eerder nieuwe kansen voor communicatie dan dat zij bijdragen aan bijvoorbeeld vereenzaming. Internet wordt weliswaar veel gebruikt voor surfen en spelletjes, maar ook voor e-mail en chatten. Onduidelijk is nog of de internettijd ten koste gaat van tijd die eerder besteed werd aan televisie, lezen, deelname aan verenigingsleven of een andere activiteit. Dit artikel geeft ook aan dat de relatie tussen nieuwe media en sociale netwerken georganiseerd kan worden, dat via beleid de 'sociale winst' van technologie gekapitaliseerd kan worden.
DOCUMENT