De socioloog Ruud Stokvis definieert mediasport als 'de door sport- marketing- en omroeporganisaties op commerciële basis voor televisie geconstrueerde topsport, zoals die aan het kijkerspubliek wordt aangeboden." Dit artikel is het tweede deel van een drieluik over media, sport en ethiek. In het eerste artikel zijn allerlei ontwikkelingen met betrekking tot de sportmedia in beeld gebracht (julinummer BVVS-Netwerk). In dit artikel besteden we aandacht aan 'mediasport'. Als afsluiting behandelen we in een volgend nummer van BVVS-Newerk (juni 2007) een aantal ethische aspecten van sportmedia en mediasport, waarbij we ook nadrukkelijk de rol van de sportjournalistiek zullen belichten. De opzet van dit artikel is als volgt: eerst maken we duidelijk wat 'mediasport' is. Daarbij geven we aandacht aan kenmerken, opkomst en ontwikkeling van mediasport. Vervolgens introduceren we het begrip spectacularisatie': het aantrekkelijk maken van de mediasport. Daarna laten we zien wat de rol is van de sportmedia bij spectacularisatie. We ronden af met de rol van sportorganisaties bij spectacularisatie
DOCUMENT
Al enkele jaren genieten we van de passie, het enthousiasme en de vechtlust van Estavana Polman, Tess Wester, Nycke Groot en teamgenoten. Wederom zetten de Nederlandse handbalvrouwen vorig weekend een ongekend knappe prestatie neer door op het EK in Zweden tweede te worden. Met slechts één doelpunt verschil verloren de dames de finale van het ongenaakbare Noorwegen. Weer van die Noren. Een top-handballand dat ook in Rio te sterk bleek in de strijd om het brons, evenals een jaar eerder het geval was in de finale van het WK. Absoluut geen schande dus van de Oranjedames om daarvan te verliezen. Maar ook los van het sportieve succes laten de dames zien dat handbal enorme potentie heeft als mediasport.
DOCUMENT
Dit artikel is het derde deel van een drieluik over media, sport en ethiek in BVVS-Netwerk. In het eerste deel hebben we allerlei ontwikkelingen met betrekking tot de sportmedia in beeld gebracht (julinummer BVVS-Netwerk). In het tweede deel is het fenomeen 'mediasport' behandeld. In dit afsluitende artikel behandelen we een aantal ethische aspecten van sportmedia en mediasport. In dit artikel zullen de volgende zaken aan de orde komen: - de ethische invloed van sportmedia op de sportwereld; - de ethische invloed van de sportmedia op de sportmediaconsument; - de ethische invloed van de sportmedia op de samenleving en op de jeugd; - sportsterren als rolmodel en de bijdrage van de sportmedia daarbij.
DOCUMENT