Aiming to re-conceptualize liveness in the social media era, this paper explores the temporality of liveness within the lived experience and media practices of cultural events. Through qualitative analysis of extensive interview material, diaries and media content from three very different Dutch case studies - Oerol Festival 2017, Serious Request 2017, and Pride Amsterdam 2018 – it will shed light on the participants’ experience of ‘time’ within the spatio-temporal proximity of these mediated ‘live’ events.As liveness is mediated attendance to events, the experience of the moment - the ‘now’ of the event - is always accompanied with the awareness of a variety of other moments in time: the moment that your friend watches your Facebook live stream; the algorithmic time that makes your post pop up on Instagram; the moment that you see the photo while back at work and remember the fun you had. As we are skillful media users and knowledgeable participants in event-spheres (Volkmer & Deffner, 2010), the experience of a live moment therein is blended with the idea of re-living it at a later time. Nowness and memory are intertwined as we create mediated memories that enact both future and past, the community and the self (Van Dijck, 2004). In this paper I argue that the prominence of live digital technologies within our deeply mediatized (Couldry & Hepp, 2017) society has made navigating event-spheres a very complex and layered temporal experience, a struggle between living and re-living moments that appear to us as current due to an interplay of immediacy and affinity.
DOCUMENT
While live event experiences have become increasingly mediatized, the prevalence of ephemeral content and diverse forms of (semi)private communication in social media platforms have complicated the study of these mediatized experiences as an outsider. This article proposes an ethnographic approach to studying mediatized event experiences from the inside, carrying out participatory fieldwork in online and offline festival environments. I argue that this approach both stimulates ethical research behavior and provides unique insights into mediatized practices. To develop this argument, I apply the proposed methodology to examine how festival-goers perceive differences between public and private, permanent and ephemeral when sharing their live event experiences through social media platforms. Drawing on a substantial dataset containing online and offline participant observations, media diaries, and (short in situ and longer in-depth) interviews with 379 event-goers, this article demonstrates the value of an ethnographic approach for creating thick descriptions of mediatized behavior in digital platforms.
DOCUMENT
Social media zijn momenteel het gesprek van de dag. In slechts enkele jaren tijd hebben social media sites als YouTube, Facebook en LinkedIn een miljoenenpubliek aan zich gebonden. En het aantal consumenten en bedrijven dat gebruik maakt van deze online platformen groeit nog steeds sterk. Hoewel er dagelijks nieuwe cijfers verschijnen over het gebruik van social media is er vooralsnog weinig bekend over de adoptie van social media door bedrijven. Middels dit boek willen de onderzoekers van het lectoraat Online Ondernemen van de Hogeschool van Amsterdam een bijdrage leveren aan het opvullen van deze kennisleemte door het social media gebruik binnen de detailhandel in Nederland in kaart te brengen. Het boek bevat de resultaten van een onderzoek naar gebruik van de social media sites Hyves, Facebook, LinkedIn, YouTube, weblogs, Twitter en fora door (web)winkels en consumenten in Nederland. Welke social media sites worden veel en welke weinig gebruikt door (web)winkels en consumenten in Nederland? Wat zijn de kenmerken van de (web)winkels en consumenten die voorop lopen en achterblijven in het gebruik van social media platformen? In hoeverre zijn Nederlanders geïnteresseerd in het volgen van commerciële bedrijven via social media? Hoeveel volgers hebben (web)winkels op Hyves, Facebook, LinkedIn, YouTube en Twitter? Op deze en andere vragen over het gebruik van social media in de detailhandel in Nederland wordt in dit boek antwoord gegeven.
DOCUMENT