Uitermate kritisch zijn de Amsterdamse sociologen onder aanvoering van Jan Willem Duyvendak en Evelien Tonkens over de participatiemaatschappij, die ‘van bovenaf’ wordt opgelegd. Maar Doortje Kal vindt dat ze daarmee over het hoofd zien dat het ook om een beweging ‘van onderop’ gaat.
DOCUMENT
ADHD is steeds meer een containerbegrip aan het worden. Aandachtsproblemen zeer erg a-specifiek; bij problemen zijn veel mensen nou eenmaal snel afgeleid en ongeconcentreerd. Het is dan ook niet zo gek dat mensen in de gevangenis, die zowel vroeger als nu te maken hebben (gehad) met verre van ideale omstandigheden een ADHD classificatie zouden kunnen krijgen. Dat betekent natuurlijk niet dat al hun vroegere problemen te wijten zijn aan hun aandachtsproblemen. Door zo simpel te denken gaan we hard richting bijgeloof.
LINK
“Met de komst van de Jeugdwet in 2015 heeft er een verschuiving plaatsgevonden in het Nederlandse jeugdstelsel. Als gevolg van de Jeugdwet werden gemeenten verantwoordelijk voor het beschikbaar stellen van jeugdhulp. Een van de kernconcepten binnen deze wet omvat het demedicaliseren, ontzorgen en normaliseren van de jeugdsector (Overheid.nl, 2014).” Wat betekenen deze begrippen concreet? Wat weten wij over demedicaliseren, ontzorgen en normaliseren? Welke verschillende visie op normaliseren bestaan er? Hoe krijgt normaliseren vorm in de beroepspraktijk? Welke plek heeft normaliseren binnen sociaal- maatschappelijke context? Vanuit bestaande literatuur in de vorm van wetenschappelijke artikelen, beleidsstukken, boeken, opiniestukken en interviews biedt dit verslag inzicht in deze vraagstukken. Het verslag is de 1e stap in het Klein maar Fijn project van het Leernetwerk Normaliseren en biedt zowel een werkdefinitie van normaliseren als discussiepunten. De 2e stap is dat er vanuit leernetwerk (groeps-)gesprekken gevoerd worden met ouders, jeugdigen, professionals (uit verschillende domeinen) om in beeld te brengen welke perspectieven zij hebben op normaliseren bij (vragen over) opgroeien en opvoeden. Als leernetwerk verwachten wij de resultaten van de groepsgesprekken begin 2022 te kunnen presenteren! Auteur onder begeleiding van Claudia Vrijhof, Rob Gilsing en Tamara Bos
MULTIFILE
ADHD, normalisering en demedicalisering, stepped diagnosisDruk en Dwars is onderdeel van de Academische Werkplaats ADHD. Samen met de RuG en zes gemeentes voeren we het pakket Druk en Dwars uit. Dit bestaat uit: uitvoering van en onderzoek naar ouderbegeleiding, leerkrachtbegeleiding en voorlichting
Gedrag van kinderen wordt de laatste jaren steeds sneller geproblematiseerd, waardoor de bandbreedte van wat wij als ‘normaal’ gedrag zien steeds smaller wordt. Daarnaast ontbreekt het onderwijsprofessionals vaak aan tijd en kennis om preventief in te spelen op gezinnen met zorgen uit kansarme wijken. Deze ontwikkelingen hebben tot gevolg dat gedrag van kinderen onnodig gemedicaliseerd wordt en daardoor het beroep op jeugdzorg toeneemt. De noodzaak om zonder verdere belasting van onderwijsprofessionals, vroegtijdig en normaliserend zorg te kunnen bieden, heeft geleid tot experimentele functies in Friese en Groningse gemeenten die zorg in het onderwijs integreren (bijvoorbeeld brugfunctionarissen en jeugdondersteuners). Omdat landelijke onderwijsorganisaties en de overheid geïnteresseerd zijn in het implementeren van zorgfuncties in het onderwijs, is er vraag naar een duidelijke onderbouwing van de taken en werkwijzen van deze professionals, evenals inzicht in hun effectiviteit. Dit Professional Doctorate-traject heeft als doel de verandering te versterken die nodig is om preventieve, laagdrempelige en inclusieve hulp in school te organiseren. Hierdoor kan onnodige zorg en medicalisering van problemen bij kinderen worden voorkomen en kosten voor de jeugdhulp worden beperkt. Het traject zal plaatsvinden in Friesland en Groningen, gebaseerd op participatief actieonderzoek met een cyclisch leernetwerk als essentiële basis. In het leernetwerk werken onderzoekers, onderwijs- en zorgprofessionals, gemeentelijke projectpartners en ouders nauw met elkaar samen. Om zo met en van elkaar te leren, veranderkundig te denken en te handelen om op die manier zorgfuncties in het basisonderwijs verder te professionaliseren. Hiermee draagt het project bij aan een inclusieve, pedagogische en educatieve omgeving en aan het strategische vraagstuk van de Hanzehogeschool over Kansengelijkheid & Participatie.