De Nederlandse samenleving staat voor de uitdaging om zorg en sociale ondersteuning toegankelijk en betaalbaar te houden. Het aantal zorgvragers, hulp,- en ondersteuningsbehoeftigen neemt toe. Daarbij geldt ook dat de complexiteit van deze hulpvragen verder toeneemt, terwijl het potentieel aan professionals, mantelzorgers en vrijwilligers flink daalt. Lokale overheden, het bedrijfsleven, kennisinstellingen, sociaal werk, welzijns-, en zorgorganisaties hebben een gezamenlijke verantwoordelijkheid om deze uitdaging het hoofd te bieden. Belangrijke uitgangspunten zijn preventie, bevorderen van veerkracht en eigen regie, zelfredzaamheid, het bieden van gepersonaliseerde zorg, optimalisatie van de inzet van professionals en tijdige zorg en ondersteuning.Er wordt ingezet op verschillende oplossingsrichtingen voor het haalbaar en betaalbaar houden van de zorg, namelijk zorg aan huis en aansluiting op informele netwerken van inwoners. Het concept Buur & Zo past daar naadloos bij, het is een samenwerking tussen zorg, welzijn en logistiek en richt zich op de kwetsbare inwoners in de wijk. Buurtconciërges zijn een verbindende schakel in het concept, een vast en vertrouwd gezicht in de wijk. Door kennis van de aanwezige voorzieningen in de eigen buurt kan een buurtconciërge een inwoner helpen, door informatie te geven of een link te leggen met een sociaal werker verbonden aan het Preventie Team. Logistiek is daarbij een middel om bij mensen thuis te komen. Buurtconciërges richten zich van “mens tot mens” op inwoners, ze bezorgen goederen, maken een sociaal praatje, signaleren vragen en behoeften, vervullen kleine diensten en stimuleren om mee te doen aan activiteiten in de wijk om zo de sociale cohesie en sociale basisinfrastructuur te versterken. Het gaat hierbij vooral om het ‘voorliggende’ en sociale component en niet over zorg of Wmo. Een belangrijk onderdeel van de sociale basis is het voorliggende dat sterk inzet op de zelfredzaamheid van mensen en het leven dat ze willen leven, waardoor mensen zo laat mogelijk in beeld komen in het zorgdomein.Sinds de operationele start van Buur&Zo in februari 2021 zijn er liefst 3300 leveringen geweest door de buurtconciërges. Momenteel (november) zijn er circa 700 leveringen per maand voor de beide wijken waar Buur&Zo draait, gemiddeld komen de buurtconciërges 2x per week langs bij inwoners. Er zijn in deze relatief korte tijd bijna 400 unieke adressen in beeld gekomen. Van al deze leveringen is 80% echte contact momenten en 20% brievenbus leveringen. Niet alle contactmomenten zijn even uitgebreid de één duurt langer dan de ander, maar alle mensen worden gezien en gehoord. De 20% brievenbus leveringen blijven ook in zicht bij de buurtconciërges en er wordt geprobeerd om toch contact te leggen. Door aan te bellen, aandacht te geven en vertrouwen te winnen, worden de signaleringen steeds verder uitgebreid. Buurtconciërges gaan soms ook zonder levering even langs bij een bewoner om een praatje te maken, of om een eerder mogelijk verontrustend signaal even te checken. Omdat ze een vast gezicht zijn geworden herkennen de inwoners hen.Het concept Buur&Zo sluit zoveel mogelijk aan bij de bestaande sociale infrastructuur en zoekt samenwerking met de voorzieningen in de wijk. Deze verbinding cruciaal, datgene wat er op wijkniveau reeds aanwezig is, zoals buurtcentra en voorzieningen, activiteiten (in)formele zorg en professionele ondersteuning vanuit de sociale teams van de gemeente, vrijwilligersnetwerken en diensten wordt met elkaar verbonden.
MULTIFILE
Verslag van het project Samenredzaam. Drie best practices, uitgevoerd door het Netwerk Utrecht Zorg Ouderen (NUZO) om ouderen zo lang mogelijk zelfstandig en prettig te kunnen laten wonen in hun dagelijkse omgeving.
Drinkwater, daar moeten we zuinig op zijn. Zo zuinig, dat we het niet altijd meer kunnen gebruiken voor industriële processen. In Groningen onderzoeken vier waterketenpartners nu een alternatief: rioolwater zuiveren tot proceswater voor de industrie. Zij worden hierbij ondersteund door twee hogescholen. Peter van der Maas, lector Duurzame Watersystemen aan hogeschool Van Hall Larenstein, is namens één van deze scholen betrokken bij het onderzoek.
MULTIFILE
Recommender systemen zijn kunstmatige intelligenties die hun gebruikers suggesties geven over bijvoorbeeld te kijken films, of over passende dating profielen. Dit project focust op recommenders die aanbevelingen geven over duurzaamheid (welke verduurzamingsmaatregel past het best) en gezondheid (advies over gezonde voeding, bewegen en medicijngebruik). Onderzoek toont aan dat als gebruikers een goed kloppend mentaal model hebben (een kloppend idee over hoe het recommender systeem werkt) de adviezen van dat systeem beter vertrouwd worden en daardoor vaker opgevolgd. Een deel van dat mentale model construeren mensen op basis van de gebruikersinterface van de recommender. Een interface is de manier waarop gebruikers een recommender bedienen, bijvoorbeeld een scherm met knoppen. Echter, de designers van die interfaces geven aan niet goed te weten hoe een mentaal model dat gebruikers hebben van een intelligent systeem effectief en efficiënt achterhaald kan worden, welke elementen van de interface bijdragen aan het construeren van het model, of hoe ze hun weg in het bestaande onderzoek naar recommenders moeten zoeken. Als gevolg ontwerpen zij interfaces voor recommenders vaak intuïtief. Om effectieve interfaces te ontwerpen voor recommenders die gedrag van mensen op het gebied van gezondheid en duurzaamheid veranderen, is het daarom cruciaal dat designers grip hebben op wat wel en niet goed werkt - en waarom – in de interfaces voor dit soort recommenders. Terwijl er veel onderzoek is gedaan naar de wiskundige kant van recommenders, en het onderzoek naar mentale modellen begint toe te nemen, is het vormen van mentale modellen nog niet vaak gerelateerd aan het interface design. Dit onderzoek neemt juist interface design als uitgangspunt. Het resultaat moet zijn een voor het werkveld goed toegankelijk en systematisch overzicht van methoden om mentale modellen te achterhalen, en een overzicht van interface elementen en hoe zij bijdragen aan het construeren van een mentaal model.
Het Top-up SherLOK project sluit aan bij het project SherLOK: Profilering van personen door forensische analyse en imaging van haar (afgekort SherLOK). In het SherLOK project is een markerset ontwikkeld die de levensstijl van personen in beeld brengt met behulp van 25 markers die in het haar wordt gemeten. De 25 markers zijn samengesteld uit stoffen die afkomstig zijn van voeding en roken, haarcosmetica, vrij verkrijgbare middelen en veel gebruikte geneesmiddelen. De markerset is ontwikkeld als hulpmiddel bij het selecteren van de juiste persoon, bijvoorbeeld als verschillende verdachten in beeld zijn en het profiel van aan- en afwezige markers komt overeen met slechts 1 verdachte. De informatie die de markerset geeft over de levensstijl van mensen is echter ook toepasbaar in forensische cases. Het geeft informatie over bijvoorbeeld eetgewoonten of medicijngebruik. Dit kan in bepaalde cases cruciale informatie blijken te zijn. In het Top-up SherLOK project willen we de kansen die we zien concreet maken door samen met casus houders te bepalen wat de markerset aan extra informatie oplevert. Dit gaat leiden tot 2 tot 4 show-cases, waarmee we laten zien wat de impact van het toepassen van deze innovatieve methode is. Tijdens het SherLOK project hebben we gemerkt dat het voor relaties en studenten soms moeilijk is om het concept van het profileren te begrijpen. Daarom willen we, op basis van materiaal van gegeven gastlessen, een workshop ontwikkelen om dit begrip te ondersteunen.