Lichamelijkheid en cognitie zijn de basis van het sociaal functioneren. Dramatherapie biedt de moge-lijkheid om via spel en beweging, projectief spel en het uitspelen van enactments/ dramatisch spel, de dynamiek tussen lichamelijkheid en de cognitie te exploreren, te structureren en het inter-persoonlijke begrip, binnen de mogelijkheden van de cliënt, tot ontwikkeling te brengen.
DOCUMENT
Er wordt een 'state of the art' gegeven van de discussie over het nieuwe leren, de praktijk van het nieuwe leren en de bewijzen voor het nieuwe leren. Het lijkt erop dat momenteel sprake is van een keerpunt in het denken over het nieuwe leren. De discussie had voorheen vooral een ideologisch karakter, terwijl deze nu steeds meer een praktisch en professioneel karakter krijgt. In de scholen lag eerst de nadruk vooral op het proces, nu zien we signalen dat er daarnaast meer aandacht naar het kennisaspect uitgaat. Daarbij staat de vraag centraal welke kennis voor leerlingen belangrijk is om te verwerven in onze moderne (kennis)maatschappij. Deze ontwikkeling juich ik toe en daarom wordt aan het kennisaspect in deze oratie nadrukkelijk aandacht besteed. Het lectoraat heeft als doel om innovatieve scholen te ondersteunen met praktijkgericht onderzoek, aansluitend bij de ontwikkeling van scholen, gekoppeld aan de onderzoeksthema’s. Daarmee wil het lectoraat bijdragen aan de kennisbasis over nieuwe leervormen. Een belangrijke vraag is ook hoe de opleidingen toekomstige leerkrachten op hun nieuwe rollen en taken kunnen voorbereiden.
DOCUMENT
Dit artikel beschrijft een actieonderzoek waarin onderzocht is of gerichte feedbacktraining en –begeleiding aan basisschoolleerkrachten leidt tot professionalisering ten aanzien van het geven van passende feedback welke aansluit op de leer- en ontwikkelbehoeften van leerlingen. Directe aanleiding voor dit onderzoek was de veranderde onderwijsvisie waarbij geboden onderwijs en onderwijsorganisatie, gerelateerd moest worden aan het ontwikkelniveau van leerlingen. Leerkrachten hadden moeite met de rolomschakeling van kennisoverdrager naar begeleider en bewaker van leerprocessen. Om dit te ondersteunen is middels mindmapping, observaties en topicinterviews een beginsituatie bepaald waarop training en vervolgonderzoek kon aansluiten. Betrokken leerkrachten leerden door stimulated-recall interviews van het eigen feedback-handelen. De feedbackontwikkelingen zijn met behulp van een observatiemodel gemeten en in kaart gebracht. Afsluitend is het onderzoek geëvalueerd middels een vragenlijst. De resultaten van dit onderzoek wijzen uit dat de training en begeleiding positief heeft bijgedragen aan gewenste professionalisering in feedback. Verdere verdieping is echter nog gewenst. In de conclusie en discussie wordt hierop dieper ingegaan. In de aanbevelingen worden dan ook suggesties gedaan voor vervolgonderzoek en –interventies.
MULTIFILE
De toekomstige arbeidsmarkt vraagt om flexibele professionals: het is steeds minder duidelijk welke beroepen er zullen zijn en welke specifieke kennis en vaardigheden van iemand worden verwacht. Van kinderen die nu aan de basisschool beginnen weten we nog niet wat de maatschappij en het bedrijfsleven over twintig jaar van hen zullen verwachten. Er zijn twee dingen wel duidelijk: (1) techniek zal een steeds grotere rol spelen in hun werk en leven en (2) ze zullen, nog meer dan de voorgaande generaties, in staat moeten zijn om snel zelfstandig nieuwe vaardigheden aan te om zodanig beter om te kunnen gaan met een steeds sneller veranderende wereld. Hiervoor is het ontwikkelen van kritisch en analytisch denken, metacognitieve vaardigheden en andere 21st Century Skills van belang.Er zijn steeds meer online en offline oefeningen, programma's, en tools die een leerling kunnen helpen bij het ontwikkelen van CT-vaardigheden. Hoewel voor elke methode iets te zeggen is en bepaalde leerlingen op een bepaalde manier verder kan helpen, is het nu voor basisscholen, leerkrachten en ouders erg ingewikkeld om de juiste aanpak voor de juiste groep leerlingen te vinden: men ziet door de bomen het bos niet meer. Vaak is de inhoud van een lesprogramma afhankelijk van de tijd en kennis die een individuele leerkracht kan leveren of de aanpak van een specifieke externe organisatie. Deze afhankelijkheid maakt het vaak moeilijk voor scholieren om snel gepaste feedback te krijgen tijdens hun leeractiviteiten. Een belangrijke vraag is dus hoe het voor leerlingen en leerkrachten gemakkelijker gemaakt kan worden om CT lessen op niveau samen te stellen (leerkrachten) en te volgen (leerlingen). Dit het liefste in een digitale omgeving, waar de kinderen gebaseerd op hun eigen niveau en op hun eigen tijd gepaste opdrachten krijgen om beter te leren leren.