In elke les kan het voorkomen dat leerlingen niet meer weten hoe ze verder moeten. Dat geldt eens te meer voor kunstlessen, waarin routes naar een oplossing minder vast liggen. Hoe kan de leerkracht hen weer op weg helpen? In dit artikel verkennen Ineke Haakma, Linda Hendriks en Henderien Steenbeek aan de hand van twee casussen de mogelijkheden van scaffolding in kunstlessen.
LINK
Using a longitudinal study on childrens’ understanding of scientific concepts, we compare the relative importance of general (e.g., standardized test scores) and microgenetic measures (interaction patterns) to characterize the development of scientific understanding over 1.5 years. A researcher worked five times with 31 children (3-5 years old, from regular and special primary schools) on scientific tasks about air pressure and gravity. The researchers scaffolding behavior and the childs understanding were coded per utterance. Furthermore, children’s standardized test scores (math and language) and information on their home environment were obtained. A cluster analysis yielded three distinct developmental trajectories, which could best be predicted by interactions between the child and the environment. In the discussion we question the validity of standardized tests
LINK
In een tijd waarin de wereld geconfronteerd wordt met een toenemende bevolking en de daaruit voortvloeiende behoefte aan voedsel, staat het lectoraat Eiwittransitie voor een uiterst relevante uitdaging. De groeiende vraag naar eiwitten en de noodzaak om onze consumptiegewoonten in balans te krijgen met natuur en onze gezondheid vormen de kern van de missie van dit lectoraat.
MULTIFILE