Empowerment is een centraal begrip in het hedendaagse pedagogisch denken en handelen. In dit artikel wordt empowerment besproken in het licht van de positieve psychologie: een stroming in de psychologie die bestudeerd hoe het welbevinden en optimaal functioneren van mensen kan worden bevorderd.In de positieve psychologie heeft recent een paradigmaverschuiving plaatsgevonden. De interactie tussen individu en omgeving wordt niet langer begrepen in termen van causaliteit maar vanuit het narratief van complexiteit. In dit narratief wordt de interactie tussen individu en omgeving opgevat als een complex dynamisch systeem waarin er zelden sprake is vandirecte oorzaak-gevolg relaties (lineaire causaliteit). Bij het ontstaan van empowerment spelen zowel multi-causaliteit, multi-finaliteit als circulaire causaliteit een rol. Empowerment wordt in dit artikel dan ook niet beschouwd als een inherent psychisch kenmerk van een individu, maar als iets dat zich vormt op basis van iemands dagelijkse ervaringen in interactie met zijn socialeomgeving.In dit artikel onderzoeken we wat het denken vanuit het perspectief van complex dynamische systemen betekent voor de pedagogische visie op empowerment en welke gevolgen dit heeft voor interventies in de pedagogische praktijk.TREFWOORDENEmpowerment, Complexiteit, Complex Dynamische Systemen, Positieve Psychologie, Sociale interventies, Zelfregie, Eigen Kracht, AgencyABSTRACT- ENGLISHIn the Netherlands, empowerment plays a major role in the daily work of pedagogues and in social policies. Empowerment is closely related to the assumptions of positive psychology. This is a scientific approach that focuses on strengths instead of weaknesses, building the good in life instead of repairing the bad. Empowerment also is about taking control of one’s life and by doingso enhancing wellbeing. Therefore empowerment fits the concept of positive psychology.Recently there has been a paradigm shift in positive psychology where research is going beyond the individual person as the primary focus of enquiry and is looking more deeply at the groups and systems in which people are embedded: less in terms of causality and more as a narrative of complexity. In this narrative, the interaction between individuals and the environment is seen as a complex dynamic system.In this article we discuss empowerment and agency in the light of complexity and the implications for the daily work of pedagogues.
Studies uit binnen- en buitenland hebben laten zien dat de staf in de voor- en vroegschoolse periode relatief sterk is in emotionele ondersteuning van jonge kinderen maar duidelijk zwakker bij didactische ondersteuning. In een gecontroleerde experimentele studie onderzochten we de effecten van training voor pedagogisch medewerkers gericht op het verbeteren van de proceskwaliteit, in drie condities: een intensieve vve-variant, video interactiebegeleiding en een combinatie hiervan. De vve-training verbeterde de vaardigheden van de staf bij de didactische ondersteuning. De video- interactiebegeleiding bleek effectief in het verbeteren van de begeleiding tussen kinderen. Een micro-analyse van de interacties tussen de staf en de kinderen liet differentiële effecten zien van beide trainingen. De positieve resultaten uit deze studie onderstrepen het belang van gestructureerde en intensieve trainingen voor het versterken van de educatieve vaardigheden van pedagogisch medewerkers, met aandacht voor intensieve coaching op de werkvloer en video-feedback.
Purpose: To systematically review the literature on effectiveness of remote physiotherapeutic e-Health interventions on pain in patients with musculoskeletal disorders. Materials and methods: Using online data sources PubMed, Embase, and Cochrane in adults with musculoskeletal disorders with a pain-related complaint. Remote physiotherapeutic e-Health interventions were analysed. Control interventions were not specified. Outcomes on effect of remote e-Health interventions in terms of pain intensity. Results: From 11,811 studies identified, 27 studies were included. There is limited evidence for the effectiveness for remote e-Health for patients with back pain based on five articles. Twelve articles studied chronic pain and the effectiveness was dependent on the control group and involvement of healthcare providers. In patients with osteoarthritis (five articles), total knee surgery (two articles), and knee pain (three articles) no significant effects were found for remote e-Health compared to control groups. Conclusions: There is limited evidence for the effectiveness of remote physiotherapeutic e-Health interventions to decrease pain intensity in patients with back pain. There is some evidence for effectiveness of remote e-Health in patients with chronic pain. For patients with osteoarthritis, after total knee surgery and knee pain, there appears to be no effect of e-Health when solely looking at reduction of pain. Implications for rehabilitation This review shows that e-Health can be an effective way of reducing pain in some populations. Remote physiotherapeutic e-Health interventions may decrease pain intensity in patients with back pain. Autonomous e-Health is more effective than no treatment in patients with chronic pain. There is no effect of e-Health in reduction of pain for patients with osteoarthritis, after total knee surgery and knee pain.Implications for rehabilitation* This review shows that e-Health can be an effective way of reducing pain in some populations.* Remote physiotherapeutic e-Health interventions may decrease pain intensity in patients with back pain.* Autonomous e-Health is more effective than no treatment in patients with chronic pain.* There is no effect of e-Health in reduction of pain for patients with osteoarthritis, after total knee surgery and knee pain.