Column uit Focus over twee Amerikaanse boeken over het hoger onderwijs
DOCUMENT
De keuze voor sociaal werk biedt jonge Turks-Nederlandse en Marokkaans-Nederlandse vrouwen de mogelijkheid te studeren en zich te emanciperen, maar stelt hen tevens voor dilemma's. De eigen gemeenschap en de samenleving als geheel hebben hooggespannen verwachtingen van hen. Zelf willen ze vasthouden aan hun geloof en persoonlijke waarden en tegelijkertijd een goede, neutrale professional zijn.
MULTIFILE
The Lectorate of Inclusive Education had its official start at the inaugural speech by Aminata Cairo on January 17, 2018. Since then a team of dedicated people have given shape and form to the lectorate. Some have come and gone since then, each contributing in their own way. Inclusive Education is an elusive term. It is not clear-cut and many people do not know what it means. Inherently it is linked to diversity issues, which have become associated with "having to deal with the other", discrimination, exclusion, and more of such bothersome issues. Inclusion is about doing it however, about making it happen. Inclusive education is about creating optimal learning opportunities to accommodate students of all backgrounds, but requires dealing with those difficult issues. The language is not available, the level of comfort is not available, and so here is a whole lectorate dedicated to dealing with this pesky implication that somehow we are not doing something right. That is one way of looking at it. There is some truth in that as well. As successful as our educational systems have been throughout hundreds of years, we now acknowledge that it has not been successful for all who attempt to partake and not necessarily due to their lack of effort. So, somehow we have fallen short. Who wants to talk about that? We need to talk about that, but how? We need to have the sensitivity that the conversation might be difficult and complex. We need to acknowledge that the conversation might require us to open up and be vulnerable. We need to be brave, but the conversation must happen. In this volume the members of the knowledge circle and student branch have taken a first step. The assignment was to write about their involvement with the lectorate, but to share where their passion came from. There is a reason why you are so passionate about this (difficult) topic, something about your story that drives you to want to do this. Share that. It was not an easy task for all, even if only in one paragraph. After all, it requires one to open a window into one's soul. We cannot expect and lead people into the difficult conversations if we are not willing to lead by example. As you will see, they lived up to the task. Hoping that our first step will be an inspiration for you to take the next.
DOCUMENT
Op Landgoed Sparrenhof in Tilburg wordt met diverse partners uit het brede jeugdveld gewerkt aan pedagogische vrijplaatsen. Jongeren groeien op in een samenleving waar prestatiedruk en kansenongelijkheid hoogtij viert. Als tegenbeweging worden pedagogische vrijplaatsen ontworpen om te ONT-moeten en ONT-wikkkelen. Niet een curriculum of beleidsdoel is het uitgangspunt, maar de dromen, wensen en brede talenten van kinderen en jongeren. In dit Fundament worden de uitgangspunten beschreven op basis waarvan er op Sparrenhof wordt gewerkt aan het ontwikkelen van een pedagogische vrijplaats, aan de rand van de stad en toch midden in de natuur.
DOCUMENT
Wat moeten hbo-studenten kennen en kunnen om straks als professionals ouders en kinderen van diverse culturele achtergronden te ondersteunen bij hun opvoeding en ontwikkeling? Hoe moet zo'n leerproces en curriculum eruit zien, wat vraagt dit van docenten? Het rapport Opleiden en professionaliseren in diversiteit en opvoeding beschrijft kernbegrippen die met diversiteit en opleiden samenhangen en analyseert onderwijsonderdelen van het curriculum Pedagogiek en Social Work op diversiteitgevoeligheid. Management, studenten en docenten spreken zich uit over de noodzaak tot (meer) aandacht voor culturele diversiteit in de klas, in de lessen, in de beroepspraktijk. Diversiteit moet steviger, als een rode draad in het onderwijs verweven zijn.
DOCUMENT