Eind februari hebben we binnen de faculteit Economie van de Hogeschool van Amsterdam het True Pricing Living Lab geopend. In onze horecagelegenheden dagen we studenten en medewerkers uit om bewust te kiezen en de echte prijs van producten te betalen. Maar wat betekent dit eigenlijk? True pricing is een concept dat de werkelijke kosten van een product omvat, inclusief verborgen sociale en milieueffecten. Het gaat verder dan alleen de prijs die op het prijskaartje staat en nodigt consumenten uit om de volledige impact van hun aankopen te overwegen.
MULTIFILE
Welke maatregelen zijn nodig op het gebied van voermanagement om milieuvervuiling te voorkomen of te verminderen? Deze vraag wordt onderzocht in een tweejarig project over duurzame paardenvoeding van hogeschool Van Hall Larenstein.
DOCUMENT
De productie en consumptie van voedselproducten is op dit moment verantwoordelijk voor een groot deel van de milieubelasting en uitstoot van broeikasgassen. Het wordt daarom steeds belangrijker om manieren te vinden om de milieueffecten van voedsel te verminderen, bijvoorbeeld door gedragsveranderingen bij consumenten. Het doel van het huidige onderzoek is om inzicht te krijgen in de huidige (wetenschappelijke) kennis over gedragsdeterminanten en digitale gedragsveranderingsinterventies die een duurzaam voedingspatroon stimuleren met als doel tot aanbevelingen te komen voor het stimuleren van een duurzaam en gezond voedingspatroon van inwoners van Noord-Nederland. Het onderzoek is uitgevoerd door het lectoraat Transformational Media van NHL Stenden Hogeschool en maakt deel uit van het door SNN-gesubsidieerde project ‘Van Veggie Lab naar Veggie Farm Fab’.
DOCUMENT
Met de toenemende drukte in de stad neemt ook het autogebruik toe. Deze toename zorgt voor extra druk op de veiligheid en gezondheid voor mens en natuur. Om de negatieve impact van verkeer te mitigeren kan gekeken worden naar strengere eisen aan hinder en uitstoot. Met Smooth Traffic Management (STM) wordt gewerkt aan het verminderen van de negatieve verkeerseffecten rond ‘gevoelige locaties’ door bestuurders middels een navigatiesysteem een alternatieve, omgevingsbewuste route aan te bieden.
DOCUMENT
Het huidige wetsvoorstel inzake de km-heffing is uiterst oneerlijk, lost de files niet op en maakt het voor de maatschappij als geheel slechts complexer, intransparanter en veel duurder. Overheveling van de bpm naar de algemene lasten ("bereikbaarheidsheffing"), afschaffing van het kentekenonderscheid en overheveling van de houderschapsbelasting naar de accijnzen kunnen zonder noemenswaardige kosten worden doorgevoerd en zijn veel eerlijker dan de km-heffing.
DOCUMENT
In het kader van Kennis Innovatie Mapping (KIEM) binnen het programma Van afval naar grond-stof (VANG) van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is het Center of Expertise Smart Sustainable Cities van Hogeschool Utrecht een onderzoek gestart. Het consortium van Hogeschool Utrecht, BOOT, NL Greenlabel, Royal Haskoning, DHV, EBU en provincie Utrecht heeft de volgende vraag beantwoord: “Wat zijn de kansen voor toepassen van principes van circulaire economie in het beheer en de ontwikkeling van de openbare ruimte?”
DOCUMENT
Deze publicatie is gemaakt om een overzicht te geven van de mogelijkheden van het toepassen van thermisch gespoten aluminium deklagen. Naast deze publicatie verschijnen in het kader van het project "Nieuwe coatingtechnieken voor het MKB" nog vier andere publicaties die gezamenlijk een, zij het niet volledig, beeld geven van coatingtechnologie in het algemeen en de vele aspecten die daarmee samenhangen.
DOCUMENT