De corona-pandemie gaat vergezeld van een tweede pandemie: die van angst en onzekerheid. Die vervult een sleutelrol in zowel de aanpak van de volksgezondheidscrisis áls in de financieel-economische crisis. Vanaf het begin van de crisis vertaal ik de wetenschappelijke inzichten over de doorwerking van die angst en onzekerheid in compacte mindmaps met korte toelichtingen Inmiddels is versie 4.0 beschikbaar, die u hier kunt downloaden: Mindmaps maatschappelijke doorwerking angst voor corona 4.0 Ik sta vanzelfsprekend open voor toelichting of feedback.
DOCUMENT
Coaches van de masteropleiding Ecologische Pedagogiek werken het gedachtegoed van Leven Leren in een serie groepssessies uit voor de dagelijkse praktijk van de opleiding. Dit betekent met elkaar in dialoog gaan, mindmaps samenstellen, in gesprek gaan met studenten, onderzoeken en experimenteren in de echte wereld etc. Een proces van vallen en opstaan, van uitdaging, verbazing, verrassing en vooral inspiratie. Hieronder zijn, om inzicht te geven in het ontwikkelproces van de coaches, een aantal voorbeelden van de uitwerking van de coaches afgebeeld.
DOCUMENT
This paper examines how the learning environment in primary education can be enhanced by stimulating the use of innovative ICT applications. In particular, this discussion focuses on mind tools as a means of leveraging ICT for the development of cognitive skills. The stimulating effect of mind tools on the thinking skills and thinking attitudes of students is examined. The various types of mind tools and a number of specific examples are closely examined. We consider how mind tools can contribute to the establishment of an ICT-rich learning environment within the domain of technology education in primary schools. We illustrate two specific applications of such mind tools and discuss how these contribute to the development of thinking skills.
DOCUMENT
In de kern wilden de schrijver door middel van dit project te weten komen of een traject gericht op anders leren kijken en handelen, daadwerkelijk zou bijdragen aan de professionele ontwikkelingvan de deelnemende teamleiders en welke elementen in dit traject betekenisvol zijn. De hoofdvraag luidde daarom: ‘In hoeverre en hoe biedt het gericht reframen in de context vanwerkplekleren een bijdrage aan de professionele ontwikkeling van operationele tot responsieveteamleiders? In deze publicatie wordt in de vorm van artikelen verslag van wat de gezamenlijkeontdekkingstocht en het onderzoek heeft opgeleverd. Achtereenvolgens gaan diebijdragen over responsief leiderschap, over de gekozen aanpak, over theoretische inzichtenen over de beleving van de teamleiders die hebben meegedaan.
DOCUMENT
In deze publicatie wordt in de vorm van artikelen verslag gedaan van de gezamenlijke ontdekkingstocht en de resultaten die het onderzoek heeft opgeleverd. Achtereenvolgens gaan die bijdragen over responsief leiderschap, over de gekozen aanpak, over theoretische inzichten en over de beleving van de teamleiders die hebben meegedaan.
DOCUMENT
Het is zo simpel en voor de hand liggend, dat je je afvraagt waarom niemand het eerder heeft bedacht: het Ready2Help-netwerk van het Rode Kruis. Afgelopen zaterdag lanceerde Het Rode Kruis het netwerk waarin behulpzame burgers zich beschikbaar kunnen stellen om bij een calamiteit de hulpdiensten een helpende hand te bieden. Met simpele activiteiten waarvoor geen training noodzakelijk is. Zoals zandzakken vullen, mensen wegbrengen of tolken in een vreemde taal die je toevallig beheerst. Het Rode Kruis zoekt 50.000 vrijwilligers die – als de nood aan de man is - met een sms’je worden opgeroepen. Het zou mij verbazen als ze dat aantal niet bij elkaar krijgen.
LINK
Een tweet maakte me deze zomer attent op een interessant onderzoek van een paar Britse wetenschappers. Dat de crisis heeft geleid tot een toenemend aantal zelfdodingen was al vrij bekend. Maar niemand had tot nu toe de moeite genomen systematisch op een rij te zetten hoe groot dat effect is. De Britten deden dat onlangs wel. Het resultaat is schrikbarend.
LINK
Dat coachen, ik doe het nu toch al een aantal jaren, maar ik kan blijven leren, is de opmerking van een deelnemer aan de eerste bijeenkomst van de opleiding voor opleiders. Coachen en opleiden zijn twee begrippen die vaak in één adem genoemd worden. De opleider wordt niet langer gezien als degene die kennis overdraagt aan de student. De opleider ondersteunt de student bij zijn leren, bij het ontwikkelen van kennis: de opleider coacht. Vanuit het lectoraat Vernieuwende opleidingsmethodiek en -didactiek is de opleiding voor opleiders ontwikkeld. We presenteren met ons verhaal een eerste indruk van deze opleiding en we vertellen hoe de opleiding tot stand gekomen is.
DOCUMENT
De corona-epidemie is een ongekende crisis van onze volksgezondheid. Maar in deze epidemie ligt nog een andere epidemie besloten: die van angst en onzekerheid. Zoals de Ierse premier gisteren terecht opmerkte heeft déze epidemie nu al een veel grotere doorwerking op onze samenleving dan die van het virus zelf.
LINK
Al langere tijd bericht de Amsterdamse krant Het Parool over de liquidaties in die stad. Terecht. Die zijn immers een serieus probleem, een probleem dat nog eens wordt verergerd door de niets ontziende manier waarop die nogal eens worden uitgevoerd. Het lijkt echter alsof de toon van de berichtgeving daarover de laatste weken is veranderd, de nuance is verdwenen, de krant een bijna activistische opstelling kiest. Die koers is naar mijn mening onverstandig.
LINK