Nonprofit organizations (NPOs) have deployed various strategies in motivating businesses to source sustainably, such as the co-development and promotion of sustainability certification and direct collaboration in cross-sector partnerships (CSPs). This is an important current-day priority, given the ambitions set out in the Sustainable Development Goals (SDGs). Increasingly, NPOs have taken up a role as conveners of such CSPs. Research on CSPs has, to date, often considered conveners as a ‘resource’ to the CSP, contributing to its effectiveness. In this study, we shift the focus towards the convener by considering a case of a ‘mission-driven convener’, an NPO that initiates CSPs as a strategy to realize its own sustainability objectives. Our explorative case study—comparing the NPO’s efforts across six countries in setting up national coffee platforms—reviews the concept of a mission-driven convener vis-à-vis established notions on convening and identifies which strategies it applies to realize a CSP. These strategies comprise productively combining certification-driven efforts with CSPs, combining process and outcomes of CSPs, and drawing on cross-level dynamics derived from outsourcing of convening work to local actors. With our study, we contribute to research on CSP conveners by offering an alternative interpretation to the relation between the CSP and the convener, attributing more agency to the convener as a mission-driven organization. Strengthening our understanding of CSPs and conveners is an important means to advance the Sustainable Development Goals (SDGs).
DOCUMENT
The story of Triodos Bank over the last 20 years reads as a success story. It is also a story about how principles are guiding business. However, principles need a pragmatic approach in order to be successful. Over the past 30 years the bank’s management has succeeded in balancing a clear focus to create value for society with the objectives of a financially sound company. This case will describe this development, focusing on a period of rapid growth from 1990 to 2009, in which the organization grew from a small entity to a serious bank.
DOCUMENT
Hoe bereiden we studenten voor op een economie die niet alleen financiële waarde creëert, maar ook maatschappelijke en ecologische impact heeft? Het Centre for Economic Transformation van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) introduceert steward-ownership - een docentenhandleiding & teaching case.Steward-ownership scheidt economische rechten (winst) van stemrechten (besluitvorming), zodat een onderneming duurzaam kan blijven opereren zonder afhankelijk te zijn van kortetermijnwinsten voor aandeelhouders. Grote bedrijven zoals Patagonia kozen recentelijk voor dit model om hun maatschappelijke missie veilig te stellen. Maar wat betekent dit in de praktijk? En welke alternatieven bestaan er voor traditionele aandeelhouderschapsmodellen?In deze teaching case maken we studenten bewust van de rol die eigenaarschap van ondernemingen speelt in de transitie naar een eerlijke en duurzame economie. We bekijken de traditionele vorm van aandeelhouderschap en ontdekken hoe steward-ownership een alternatief biedt voor winstmaximalisatie voor enkelen ten koste van welzijn en welvaart van velen. Met behoud van ruimte voor ondernemerschap.Deze teaching case biedt een toegankelijke introductie in steward-ownership en is speciaal ontwikkeld voor studenten in het economische en maatschappelijke domein. Docenten kunnen direct aan de slag met:- Een docentenhandleiding met uitleg en lesdoelen.- Een geanimeerde infographic die het concept helder uitlegt.- Zes interactieve werkvormen, waaronder groepsdiscussies, rollenspellen en een pressure cooker.- Een hoofdtekst voor studenten, aangevuld met verdiepende hoofdstukken, afgestemd op hr, sociaal ondernemerschap en juridische vraagstukken.De case past bij uiteenlopende opleidingen in het economisch en maatschappelijk domein van HBO en WO vanaf derde jaar Bachelor t/m Masterniveau. De opgedane kennis is actueel en relevant voor studenten die gaan werken in het bedrijfsleven of zelf gaan ondernemen. Zij herkennen de voor- en nadelen van klassieke vormen van eigenaarschap. Ook zijn ze zich bewust van alternatieve mogelijkheden van eigenaarschap die naadloos aansluiten bij een nieuwe economie.Met deze les bereid je studenten voor op een toekomst in de nieuwe economie, en laat je ze ervaren hoe steward-ownership een deel van de oplossing kan zijn! Je kunt de case kosteloos downloaden en morgen inzetten in je les.
MULTIFILE