The purpose of the paper is to describe the ways in which people use language to achieve mobilization. Recognizing and anticipating the discursive practices that are used online, for instance for mobilization, increasingly is a primary concern for professionals in crisis communication or issue management. Het doel van dit artikel is het beschrijven van de manieren waarop mensen taal gebruiken om mobilisatie mogelijk te maken. Het herkennen van en anticiperen op discursieve praktijken die online plaatsvinden, bijv. mobilisatie, is in toenemende mate een zorg voor professionals in crisiscommunicatie of issuemanagement
DOCUMENT
In line with discursive psychology’s re-specification of psychological categories as discursive practices, this chapter focuses on everyday mobilisation as social action. We analyse online communication on Facebook Event pages of local social movements, designed to mobilise for political gatherings such as demonstrations. The aim of the chapter is to explore how language is used to make available the social action of mobilizing for collective events such as demonstrations. In addition to other perspectives on the role of language in mobilisation, the discursive psychological perspective takes into account both the rhetorical and the interactional features of online calls for collective action participation. Members of social movements construct calls for participation in collective action as appropriate or fair by carefully managing their reasonableness. In dit hoofdstuk wordt alledaagse mobilisatie behandeld als een sociale handeling, vanuit een discursief-psychologisch perspectief. Dit perspectief herformuleert psychologische categorieën als discursieve praktijken. We analyseren online communicatie op Facebook Event pagina’s van sociale bewegingen, die ontworpen zijn om mensen op te roepen deel te nemen aan bijeenkomsten zoals demonstraties. Het doel van dit hoofdstuk is in kaart te brengen hoe taal wordt gebruikt om mobilisatie voor collectieve gebeurtenissen mogelijk te maken. In aanvulling op andere perspectieven op de rol van taal in mobilisatie, wordt gekeken naar de interactionele en retorische aspecten van oproepen tot deelname aan collectieve acties. Leden van sociale bewegingen construeren de motieven voor deze oproepen als redelijk en weerleggen daarmee het idee dat ze handelen uit activistische motieven.
DOCUMENT
The authors regret that during a recent review of this work, an erroneous calculation was uncovered. In our discussion we estimated the number of VAD patients annually with recent manipulation in the U.S. If the annual rate of VAD patients in the U.S. population was approximately (318,857,056 × 1.0/100.000) 3188, and of those patients 6.9% received a cervical manipulation, the correct number should be (3188 × 0.069) 220. This had been accidentally calculated as 220,011 instead of 220. Although it does not change the overall conclusions or discussion of the paper, the authors would like to thank dr. Clum for his attentiveness and apologize for any inconvenience caused.
DOCUMENT
In this paper we describe the development of a training for crisis communication professionals, the ‘Discourse Analytical Glasses’(DAG). The DAG training was developed based on the results of three discursive studies on social media discussions about crisis situations. In the training, participants gain insight into the discursive activities that were demonstrated to be particularly relevant in these discussions: rumour construction and mobilization. The training aims to increase the crisis communication professional’s sensitivity for the way language is used on social media and help them to formulate appropriate and timely reactions during crises causing social anxiety in the public domain. In dit artikel beschrijven we de ontwikkeling van een training voor professionals in crisiscommunicatie, de ‘Discoursanalytische Bril’ (DAB). De DAB werd ontwikkeld op basis van resultaten van drie studies naar discussies op sociale media over crisis situaties. In de training krijgen de deelnemers inzicht in de discursieve activiteiten die relevant zijn in deze discussies: geruchtvorming en mobilisatie. De training heeft als doel de interactionele gevoeligheid van de communicatieprofessional te verhogen, zodat deze opmerkt hoe taal wordt gebruikt op sociale media. Ook helpt de training de communicatieprofessional om tijdig passende reacties te formuleren tijdens crises die sociale onrust in het publieke domein veroorzaken.
DOCUMENT
Dit hoofdstuk behandelt tal van onderwerpen uit de dagelijkse praktijk op de intensive care. Allereerst belichten we het assessment en de eerste opvang van de vitaal bedreigde patiënt volgens de ABCDE-systematiek. Vervolgens de aandachtspunten en wettelijke eisen die gesteld worden aan rapportage en verpleegkundige verslaglegging. We belichten scoringssystemen om zaken als de ernst van aandoeningen, sterftekans, diepte van sedatie, pijn, werklast en overlevingskans te kunnen classificeren: APACHE, SOFA, SAPS, CAM ICU en RASS, (TISS), frailty-index, MEWS en SF-36/RAND-36. Na een uiteenzetting over debriefing is er aandacht voor lichamelijke en persoonlijke verzorging en mobilisatie van de IC-patiënt, en voor de gevolgen van immobiliteit. Comorbiditeit en multimorbiditeit blijven evenmin onbelicht, evenals thermoregulatie met aandacht voor hyperthermie en hypothermie. Het fenomeen pijn, en daaraan gekoppeld pijnbestrijding/analgesie, wordt besproken. Ook slaapproblemen, Family-Centered Care (PFCC), ofwel familiegerichte zorg, en crisismanagement worden besproken. Ten slotte is er aandacht voor klinische ethiek. Hierbij spelen onder andere hersendood en orgaandonatie een belangrijke rol.
LINK
In dit artikel wordt een impressie gegeven van het onderzoek naar krachttraining voor wedstrijdzwemmers.
DOCUMENT
Jonas Staal: In de kern beschouw ik het kunstenaarschap in termen van ‘visuele geletterdheid’: het is een engagement met als kern het vraagstuk van representatie. Hoe wij de wereld vertegenwoordigen, verbeelden, is een inherent politieke daad, want het is door die verbeelding dat wij ons capabel zien en de moed vinden om tot nieuwe vormen van handelen te komen. Artistieke verbeelding en politieke actie vormen in die zin elkaars voorwaarden. Aangepaste versie van het artikel ‘Een wereld maken’ dat verscheen in Metropolis M, nr.1 (2015).
MULTIFILE
BACKGROUND: Orthopaedic Manual Therapy (OMT) is a specialized area of physiotherapy for the management of neuromusculoskeletal conditions. Although rare, adverse events after OMT are reported in literature. In 2020, the International Framework for Examination of the Cervical Region for potential of vascular pathologies of the neck prior to OMT Intervention was presented.OBJECTIVE: To evaluate the knowledge and implementation status of OMT educational programmes regarding the 2020 International IFOMPT Cervical Framework.METHODS: An international survey with closed- and open-ended questions was conducted among all IFOMPT educational programmes using an online survey. Formal informed consent was requested at the beginning of the survey and all data were collected anonymously.RESULTS: Thirty-nine educational programmes filled in the survey. Twenty-four programmes (61.5%) had already implemented the new Framework. Four programmes (10.3%) answered that they will not implement the new Framework in their educational programme. Positional testing will be kept in about 54% of the programmes. Craniovertebral ligament testing will be kept in about 90% of the programmes. A considerable number of educational programmes still teach end range manipulations in the middle and lower cervical spine (33.3%) and upper cervical spine (25.5%).CONCLUSIONS: The dissemination and implementation of the International IFOMPT Cervical Framework among educational programmes has been successful. However, although positional testing and craniovertebral ligament testing are excluded from the Framework, most educational programmes will keep these tests in their curriculum, which raises some concern regarding the success and impact of international consensus frameworks.
DOCUMENT
Interview met Menno van Duin. Autoriteiten worstelen met de sociale media. Wat je kan leren van het optreden bij een aantal spraakmakende crises, staat in een boek dat vandaag verschijnt Lessen in crises en mini-crises.
LINK
Full text via link. In mei 2016 is na ruim 2 jaar een einde gekomen aan onderzoeksproject The Next Level. De lectoraten Crossmediale Communicatie in het Publieke Domein (PubLab) en Regie van Veiligheid (Hogeschool Utrecht) werkten hierin samen met professionals uit het communicatie- en veiligheidsdomein. Centrale vraag in dit onderzoek was: hoe kan bij crisis beïnvloed door sociale media effectief vorm worden gegeven aan crisiscommunicatie en crisismanagement? In dit magazine blikken betrokken onderzoekers en professionals terug op The Next Level en de resultaten daarvan, die onder meer bestaan uit trainingen voor professionals op het gebied van crises & social media. Bijdragen van Menno van Duin, Annette Klarenbeek, Jan Eberg, Karen Hilhorst, Maartje Harmelink, Petra Sneijder en Reint Jan Renes.
DOCUMENT