Global climate agreements call for action and an integrated perspective on mobility, energy and overall consumption. Municipalities in dense, urban areas are challenged with facilitating this transition with limited space and energy resources, and with future uncertainties. One important aspect of the transition is the adoption of electric vehicles, which includes the adequate design of charging infrastructure. Another important goal is a modal shift in transportation. This study investigated over 80 urban mobility policy measures that are in the policy roadmap of two of the largest municipalities of the Netherlands. This analysis consists of an inventory of policy measures, an evaluation of their environmental effects and conceptualizations of the policy objectives and conditions within the mobility transitions. The findings reveal that the two municipalities have similarities in means, there is still little anticipation of future technology and policy conditions could be further satisfied by introducing tailored measures for specific user groups.
DOCUMENT
We zijn allemaal - meer of minder - bezig met verduurzaming. Elk op onze eigen manier. Maar: samen weten we veel meer dan alleen. De slimste aanpak is om als ondernemers, private en publieke partijen samen op te trekken. Dat was de centrale boodschap van het seminar Verduurzaming bedrijventerreinen dat Fontys op maandag 8 mei samen met VNO-NCW, PVB Nederland en provincie Utrecht organiseerde.
DOCUMENT
Indecent exposure is often regarded as a nuisance offense and detailed studies into this topic are relatively rare. However, there is consensus that relatively high recidivism rates and risk of escalation to more severe offenses can be of serious concern among these perpetrators. This cohort study aims to increase our general knowledge on the basic characteristics of these offenses and includes all registered police cases of indecent exposure in the Netherlands between 2012 and 2020, including 6741 incidents, involving 4663 suspects and 3808 registered victims. This first study of a large cohort over a long period of time describes the basic characteristics of these incidents, the perpetrators and their victims, and visualizes the results to explore trends over time. Results show that a modal indecent exposure incident is perpetrated by a 25-year-old male, on foot, on a public road, on a Wednesday afternoon in July, masturbating and directing his genitals intentionally toward a 13-year-old girl. The age distribution of victims shows remarkable similarity to victims of sexual assault. Compared to the first year of the period studied, the number of annually reported incidents gradually declined to half in the last year of the study. Findings are discussed in light of the most prominent theories on exhibitionism. Issues and suggestions relevant to apprehension and treatment of perpetrators are identified and discussed.
DOCUMENT
DOCUMENT
De focus van dit hoofdstuk ligt op een aantal gekozen en nodige transities van duurzame mobiliteit binnen de gegeven infrastructuur, beschikbare middelen en de openbare ruimte in een stedelijke setting. Kortom: op weg naar een modal shift in de verdichtende stad. De komende jaren vindt het een transitie plaats naar nieuwe vervoersvormen die minder energie vragen, minder ruimtegebruik kennen, meer flexibiliteit brengen en lagere gebruikskosten met zich meebrengen. Met als belangrijke uitdagingen de vernieuwing in het openbaar vervoer (hierna OV) en actieve transport (lopen of fietsen) in de schaarse buitenruimte. De inzet op duurzame mobiliteit zorgt voor meer ontmoetingen, toegankelijke, leefbare en aantrekkelijke steden. Die toekomstige stedelijke mobiliteit is een slim samenhangend geheel van aanbod van systemen als OV, fiets, auto, stalling, overstap en energie. De menselijke maat en vervoersvraag staan daarbij centraal. Nabijheid is voor duurzame mobiliteit cruciaal en stedelijk en economisch principe van collision density is daarin een uitdaging. LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/bashilckmann/ https://www.linkedin.com/in/john-bolte-0856134/
DOCUMENT
Uit het voorwoord van Erlijn Eweg: Het bruist op De Uithof. Tienduizenden studenten en medewerkers van Hogeschool Utrecht, de Universiteit Utrecht en het Universitair Medisch Centrum Utrecht zijn er aan het werk. Er zijn grote plannen met het gebied, dat zich ontwikkelt van universiteitscentrum De Uithof tot het Utrecht Science Park, waar bedrijven en kennisinstellingen samen werken aan kennisvermeerdering. Een duurzame aanpak staat daarbij hoog op de agenda. De omslag naar een duurzame samenleving is een speerpunt van Hogeschool Utrecht (HU). In het speerpuntprogramma ‘De Omslag – duurzame ontwikkeling met Utrechtse energie’ versterken we duurzaamheid in onderzoek en onderwijs, samen met partners en externe partijen. Met het programma De Omslag als katalysator werken studenten en medewerkers van de HU aan duurzame oplossingen. De HU maakt samen met andere ‘bewoners’ van De Uithof deel uit van de kerngroep Duurzame Uithof. Deze kerngroep wil De Uithof verduurzamen op de terreinen energie, gebouwen, mobiliteit en water. Daarom is de technische faculteit van de HU in het collegejaar 2010-2011 van start gegaan met het project De Duurzame Uithof, onder leiding van Wilko Planje, projectleider. Het project is mogelijk gemaakt door de Gemeente Utrecht. Er zijn vier werkgroepen ingericht, voor ieder thema één. Iedere werkgroep wordt begeleid door een docent. Studentenprojecten en toepassingsgericht onderzoek leidden zo tot bruikbare aanbevelingen voor onze partners. In dit boekje vertellen we u er meer over.
DOCUMENT
Als het nodig is, kunnen en moeten provincies regie rond ruimte voor werken en economie naar zich toetrekken. Dat was de conclusie in het verkiezingswebinar ‘Ruimte voor werken: de provincie aan zet’.
LINK
Purpose – Older people with dementia (OPD) have specific housing and technology-related needs, for which various design principles exist. A model for designing environments and its constituting items for people with dementia that has a firm foundation in neurology may help guide designers in making design choices. The paper aims to discuss these issues. Design/methodology/approach – A general design model is presented consisting of three principles for OPD, namely designing for ageing people; designing for a favourable state and designing for beautiful moments. The neurosciences as a whole give shape to an eminent framework explaining the behaviour of OPD. One of the objectives of this paper is to translate the design principles into design specifications and to show that these specifications can be translated in a design. Findings – Philosophical concepts are introduced which are required to understand design for OPD. Four case studies from Dutch nursing homes are presented that show how the theory of modal aspects of the philosopher Dooyeweerd can be used to map design specifications in a systematic way. Research limitations/implications – These examples of design solutions illustrate the applicability of the model developed in this article. It emphasises the importance of the environment for supporting the daily life of OPD. Originality/value – There is a need for a design model for OPD. The environment and technology should initiate positive behaviours and meaningful experiences. In this paper, a general model for the designing of environments for OPD was developed that has a firm foundation in neurology and behavioural sciences. This model consists of six distinct steps and each step can be investigated empirically. In other words, this model may lay the foundation for an evidence-based design. Original article at Emerald: https://doi.org/10.1108/JET-11-2017-0043 For this paper Joost van Hoof received the Highly Recommended Award from Emerald Publishing Ltd. in October 2019: https://www.emeraldgrouppublishing.com/authors/literati/awards.htm?year=2019
MULTIFILE
Manual crack inspection is labor-intensive and impractical at scale, prompting a shift toward AI-based segmentation methods. We present a novel crack segmentation model that leverages the Segment Anything Model 2 (SAM 2) through transfer learning to detect cracks on masonry surfaces. Unlike prior approaches that rely on encoders pretrained for image classification, we fine-tune SAM 2, originally trained for segmentation tasks, by freezing its Hiera encoder and FPN neck, while adapting its prompt encoder, LoRA matrices, and mask decoder for the crack segmentation task. No prompt input is used during training to avoid detection overhead. Our aim is to increase robustness to noise and enhance generalizability across different surface types. This work demonstrates the potential of foundational segmentation models in enabling more reliable and field-ready AI-based crack detection tools.
DOCUMENT