Deze kennisclip legt op heldere wijze uit wat het gevoel van competentie betekent in een onderwijscontext. Aan de hand van wetenschappelijke inzichten en praktische voorbeelden ontdekken kijkers hoe dit gevoel bijdraagt aan motivatie, leerstrategieën en leerprestaties van leerlingen. Ook wordt een hardnekkige onderwijsmythe ontkracht én worden docenten concrete handvatten geboden om het competentiegevoel van leerlingen te versterken.
MULTIFILE
De eiwittransitie is de transitie van het gebruik van dierlijke eiwitten naar plantaardige eiwitten. Naast de groei van de wereldbevolking en de welvaart, zijn duurzaamheid en dierenwelzijn belangrijke drijfveren achter deze transitie. De bovengenoemde definitie van eiwittransitie geeft gelijk de grenzen van mijn lectoraat aan. Het gaat over de eiwittransitie van dierlijk naar plantaardig. Dit sluit het gebruik van insecten als alternatieve eiwitbron uit van het onderzoek binnen het lectoraat. Insecten zijn dieren, wel is waar met een gunstige voederconversie, maar als dierlijk eiwit draagt de consumptie van insecten niet bij aan de eiwittransitie. De tweede afbakening ligt in de toevoeging ‘in voeding’. Hiermee wordt de focus van mijn lectoraat aangegeven. Binnen mijn lectoraat richten wij ons op de toepassing van plantaardige eiwitten in humane voeding en niet op de toepassing van alternatieve of plantaardige eiwitten in diervoeder. Tot slot, richten wij ons op de eiwittransitie in de volle breedte van de voeding, dus op de vervanging van alle dierlijke eiwitten, zoals die uit melk, ei en vlees.
MULTIFILE
In deze kennisclip wordt het concept gevoel van autonomie helder en praktisch uitgelegd. Aan de hand van wetenschappelijke inzichten uit de zelfdeterminatietheorie van Deci en Ryan ontdekken kijkers waarom autonomie cruciaal is voor motivatie, betrokkenheid en leerresultaten. We ontkrachten een hardnekkige onderwijsmythe en laten zien hoe autonomie op een gestructureerde manier in de onderwijspraktijk versterkt kan worden.
MULTIFILE