Via link te downloaden als gratis e-pub. Hoofdstuk 7 in Moresprudentie in de praktijk. Naar aanleiding van hun werkzaamheden in het Dilemma’s Doordacht en het Moresprudentieproject interviewde Ed de Jonge Ellen Grootoonk over het begeleiden van moreel beraad. Op basis van dit interview, dat gaandeweg de vorm van een dialoog kreeg, heeft Ellen Grootoonk dit hoofdstuk uitgewerkt. De tekst is voorgelegd aan medewerkers van Sherpa omdat hun casuïstiek in het interview aan de orde komt. Wij willen hen hierbij hartelijk bedanken voor hun feedback en betrokkenheid.
MULTIFILE
De reflectietool is gebaseerd op het model van Ethisch Actorschap dat in het gelijknamige boekje (Keinemans, De Jonge, Kloppenburg, 2014) wordt toegelicht. Met ethisch actorschap wordt bedoeld dat de professional voortdurend bepaalt wat goed werk is. Daarbij neemt ze in ogenschouw wat daarvoor nodig is van de omgeving; wat zij als professional zelf in huis moet hebben en wie ze moet zijn. De reflectietool bevat vragen en opdrachten die professionals handvatten kan bieden om dit ethisch actorschap te realiseren.
Hoofdstuk 9 in Moresprudentie in de praktijk. Hoe kun je studenten leren betere morele beslissingen te nemen en daarnaar te handelen? En hoe beoordeel je dit? Kun je met toetsen wel bepalen of studenten een ethische ontwikkeling hebben doorgemaakt? In dit hoofdstuk bespreekt Raymond Kloppenburg deze vragen vanuit een onderwijskundig perspectief. Aan de hand van het model van ethisch actorschap legt hij uit welke aspecten hierbij van belang zijn.