BackgroundPodiatrists are key professionals in promoting adequate foot self-care for people with diabetes at high-risk of developing foot ulcers. However, merely informing patients about the advantages of foot self-care is insufficient to realise behavioural change. Motivational interviewing (MI) is a promising person-centred communication style that could help to create a working alliance between healthcare providers and patient to improve foot self-care. This study aims to observe and analyse the application of MI in consultations carried out by MI-trained and non-MI-trained podiatrists with their patients, and explore podiatrists’ attitudes and experiences towards MI.MethodsEighteen podiatrists (median age: 28.5 years, 10 female and 8 male) followed a three-day basic training in MI and 4 podiatrists (median age: 38.5 years, 4 female) were not trained in MI. To observe and rate the MI-fidelity in daily clinical practice, audio recordings from the MI-trained and non-MI-trained podiatrists were scored with the Motivational Interviewing Treatment Integrity code. Individual, semi-structed, in-depth interviews were conducted with the MI-trained podiatrists to explore their attitudes towards and experiences with MI. These data sources were triangulated to describe the effect of training podiatrists in MI for their clinical practice.ResultsThe MI-trained podiatrists scored significantly higher than the non-MI-trained podiatrists on two of four global MI-related communication skills (empathy, p = 0.008 and change talk, p = 0.008), on one of five core MI-adherent behaviours (affirmation, p = 0.041) and on one of the other behaviour counts (simple reflections, p = 0.008). The podiatrists mainly reported their attitudes and experiences regarding partnership and cultivating change talk, during the interviews. In addition, they also mentioned facilitators and barriers to using MI and indicated whether they experienced MI as having added value.ConclusionsThe MI-trained podiatrists used the principles of MI at a solid beginner proficiency level in their clinical practice in comparison to the non-MI-trained podiatrists, who did not reach this level. This achievement is in accordance with the basic MI-training they received. This multi-method study reveals that podiatrists can be effectively trained in applying MI in daily clinical practice.Trial registrationNetherlands Trial Register NL7710. Registered: 6 May 2019.
MULTIFILE
Bewindvoerders zijn professionals die als wettelijke taak hebben om de financiële belangen van hun cliënten onder bewind te beschermen. Dit gaat om mensen die tijdelijk of blijvend niet in staat zijn om zorg te dragen voor hun financiën vanwege uiteenlopende redenen, zoals psychische problematiek, dementie maar ook schuldenproblematiek. De afgelopen jaren is het aantal mensen dat vanwege de grondslag schulden onder bewind staat fors gestegen. Mede hierdoor hebben bewindvoerders in 2014 de taakstelling gekregen om de financiële (zelf)redzaamheid van cliënten te bevorderen met als doel dat cliënten weer zelfstandig hun financiën kunnen beheren (dit heet uitstroom). Om dit proces te bevorderen werken gemeenten en bewindvoerders steeds vaker samen om burgers te ondersteunen bij duurzame uitstroom uit (schulden-)bewind. Mede door deze ontwikkelingen heeft het lectoraat Armoede Interventies (Hogeschool van Amsterdam) in nauwe samenwerking met de praktijk van bewindvoering de afgelopen twee jaar een coachingstool ontwikkeld die bewindvoerders ondersteunt bij het vergroten van de financiële vaardigheden van hun cliënten. Bij de toepassing van deze tool lopen bewindvoerders er echter tegenaan dat zij niet goed weten hoe zij hun cliënten kunnen motiveren aan de slag te gaan met de eigen financiële vaardigheden. Uit onderzoek in de schuldhulpverlening is bekend dat het effectief aanspreken van de motivatie van cliënten een aanzienlijke rol speelt bij het duurzaam en weer succesvol zelfstandig voeren van de financiële administratie. Een effectief bewezen methode die in de schuldhulpverlening wordt gebruikt om cliënten te motiveren is Motiverende Gespreksvoering (MVG). In dit project ontwikkelen onderzoekers van het lectoraat Armoede Interventies samen met bewindvoerders een prototype van een coachingstool waarin technieken uit MVG integraal worden opgenomen. Dit prototype vormt de basis voor een vervolgonderzoek waarin de tool wordt geïmplementeerd en geëvalueerd opdat bewindvoerders een onderbouwde en bruikbare tool hebben om hun cliënten succesvol te motiveren en te coachen richting financiële (zelf)redzaamheid.
In het Gezonde Peutermonden project (SVB/RAAK.PUB03.018) stimuleren mondzorgcoaches gezonde mondzorg en voedingsgedrag van baby’s en peuters. Doel van dit project is om gezond gedrag te introduceren voordat ongezond gedrag zijn intrede heeft gedaan. De hiervoor ontwikkelde interventie heeft als belangrijkste pijlers: leeftijdsgebonden aandachtspunten, risicoschatting voor mondgezondheid, inschatten van fase van gedragsverandering en gedragsverandering op basis van motiverende gespreksvoering (MGV). Het effect van deze interventie wordt in een randomized controlled trial (RCT) onderzocht. De interventie kan beschouwd worden als een complexe interventie omdat mogelijke effecten door meerdere context gebonden factoren beïnvloed kunnen worden. Het evalueren van de kwaliteit van de uitvoering van de interventie (bijvoorbeeld het toepassen van MGV en de naleving van het interventieprotocol) is belangrijk voor het verklaren van effecten en voor het maken van keuzes door beleidsmakers en andere professionals bij de implementatie. Gedurende het project is, in het kader van de procesevaluatie, een kleinschalige analyse gedaan naar de kwaliteit van de interventies. Door de verrassende uitkomsten hiervan willen wij een grondige analyse doen van minimaal achttien geluidsopnamen van consulten en patiëntenkaarten. Dit aan de hand van verder te ontwikkelen beoordelingscriteria op (1) de naleving van het onderzoeksprotocol, (2) de kwaliteit van de consulten met betrekking tot MGV en (3) de rapportage op patiëntenkaarten over de fase van gedragsverandering en de toegepaste coaching-interventie/aanpak. Dit project zal leiden tot een methodologische publicatie over de kwaliteit van uitvoering van complexe interventies. Daarnaast zal het verbeterpunten opleveren die worden meegenomen in de doorontwikkeling en actualisering van de interventie, scholing en ‘toolkits’ en daarmee ook bijdragen aan beter onderwijs op het gebied van MGV binnen de zorgopleidingen. Om dit te bereiken zijn meer dan vijftien verschillende onderzoekers, docenten, studenten en professionals betrokken bij dit project.