Masonry structures comprise a significant portion of the historical building stock all over the world. Previousstudies have clearly pointed out that unreinforced masonry buildings are vulnerable against extreme loadingconditions, such as seismic actions. Therefore, strengthening is inevitable in most cases for historical masonry towithstand severe loads. In this paper, the efficiency of fabric reinforced cementitious matrix is investigatedexperimentally by using diagonal tension tests. Fourteen wallets with a nominal size of 750x750x235 mm wereproduced with using solid clay bricks and a low-strength mortar. The bricks were collected from the structuralwalls of an early-20th century building under restoration. The low-strength mortar represents the historicalmortar commonly used in similar historical brick masonry buildings located in Istanbul, Turkey. By testing thespecimens under monotonic diagonal compression loads, the effects of different types of plasters on the walletsurface, varying types of fibers used in textile reinforcement and anchors used for the connection between FRCMand substrate are investigated. Although the wallet samples have inherent shortcomings in representing overallcomponent response accurately, still the qualitative findings are enlightening the effectiveness of the FRCMsystem by increasing shear strength, stiffness (shear modulus) and dissipated energy of the masonry wallets. Thestrengthened specimens were failed due to shear sliding along a bed joint and/or by a stair-shaped separationwhile the refence specimens were failed due to the splitting of the specimen into two parts in the stair-steppedshape and a slipping through a bed joint.
LINK
Slechthorende en dove leerlingen op scholen voor slechthorende leerlingen en leerlingen met taalontwikkelingsstoornissen (TOS) vormen een minderheidsgroep op school en dat brengt risico’s met zich mee. Zo is hun toegang tot het gesproken Nederlands, de voertaal in de klassen, niet altijd optimaal. En het gesproken Nederlands wordt niet altijd consequent met gebaren ondersteund, aangezien niet elke leerkracht op deze scholen gebaarvaardig is. In dit artikel wordt verslag gedaan van het Kentalis project ‘NGT als T2 op school’ waarin slechthorende en dove leerlingen op Kentalis Rotsoord SO twintig lessen NGT als tweede taal (T2) kregen aangeboden van een dove docent, een native signer. Het doel van deze lessen was tweeledig: het aanleren van NGT-vaardigheden en een bijdrage leveren aan de identiteitsontwikkeling van de leerlingen.
DOCUMENT
De kwaliteit van de leraar basisonderwijs beïnvloedt de prestaties van leerlingen.Versterking van de professionaliteit van de leraar is daarmee een relevant thema. Dit proefschrift gaat in op hoe professionaliteit van leraren in het basisonderwijs op drie niveaus kan worden versterkt. Het eerste deel is gericht op het landelijke niveau. Allerlei beleidsmaatregelen die zijn genomen om de professionaliteit van leraren te versterken worden hierin beschreven. In het tweede deel, gericht op het bestuurlijk niveau, wordt verslag gedaan van een casestudie van twee schoolbesturen die de professionaliteit van hun leraren wilden versterken. In deze casestudie wordt de innovatie 'Academische Basisschool' geanalyseerd. Het derde deel is gericht op de versterking van de professionaliteit van leraren op schoolniveau. Door middel van interviews en observaties is onderzocht hoe leraren hier zelf aan werken en welke rol de schoolcultuur en de schoolleider daarbij speelt. Het proefschrift besluit met aanbevelingen op alle niveaus.
DOCUMENT