Eindrapportage van een onderzoek naar de effecten van Stichting Music Matters, in 2007 opgestart om de actieve muziekbeoefening van de Rotterdamse jeugd te stimuleren. Aspecten die in dit onderzoek aan de orde kwamen waren: bereik en typering doelgroep, sociale effecten, muziekeducatieve effecten en de leereffecten.
DOCUMENT
Muziek kan de kwaliteit van leven van mensen met dementie en de communicatie met mensen in hun directe omgeving bevorderen. Het aantal mensen met dementie neemt, zoals bekend, toe. Het werken met mensen met dementie kan daarom een waardevol nieuw werkveld zijn voor (toekomstige) musici. In samenwerking met partners uit de ouderenzorg en de muziekprofessie heeft het lectoraat Lifelong Learning in Music van het Prins Claus Conservatorium van de Hanzehogeschool Groningen onderzoek verricht naar een innovatieve workshoppraktijk voor mensen met dementie. Op basis van dit onderzoek is een trainingsprogramma voor musici ontwikkeld t.b.v. de ontwikkeling van interactieve muziekworkshops voor mensen met dementie en hun verzorgers.
DOCUMENT
Introduction to symposium on everyday culture participation/music at Onderzoeksconferentie Cultuureducatie en Cultuurparticipatie, LKCA, Utrecht, 23/11/2015.
DOCUMENT
In het boek Dementia Reconsidered formuleert Tom Kitwood (bij leven Professor in Psychogerontologie aan de universiteit van Bradford) wat het uitgangspunt zou moeten zijn van zorg aan mensen met dementie: het waarborgen van iemands personhood door te voorzien in de vijf basisbehoeften van dementerenden. In mijn onderzoek kijk ik hoe een bepaalde muzikale activiteit, in dit geval het participeren in een zogenaamd 'Alzheimer-koor', kan voorzien in basisbehoeften zoals geformuleerd door Kitwood. Het onderzoek bestaat uit participerende observatie binnen het koor en het ontwikkelen, uitvoeren en evalueren van aanpassingen binnen het koor op het gebied van werkwijze en omgang met betrokkenen. De activiteit voorzag, bij start van het onderzoek, reeds in de basisbehoeften, maar met enkele aanpassingen kon dit worden geïntensiveerd. Opmerkelijk is dat daar waar bewust werd ingespeeld op de basisbehoeften, tegelijkertijd het plezier werd vergroot van alle betrokkenen (deelnemers met dementie, deelnemers zonder dementie en vrijwilligers). Dit bleek zowel uit verklaringen van betrokkenen alsook uit non-verbale signalen. De theorie van Kitwood bleek een waardevolle manier om deze activiteit te evalueren en om veranderingen aan te brengen. Ik verwacht dat de theorie van Kitwood ook een waardevol uitgangspunt zal zijn voor het opzetten en evalueren van andere muzikale activiteiten met dementerenden.
DOCUMENT
Portret van de invulling van de functie van 'wijkcoördinator' bij Grounds/New Grounds, Rotterdam, als voorbeeld van een werkwijze om het contact tussen en culturele instelling en de samenleving gestalte te geven.
DOCUMENT
Posterpresentatie van een onderzoek naar koorzang en dementie. Onderzoeksvraag: Hoe kan deelname aan een dementiekoor, bijdragen aan het behoud van identiteit van dementerenden, zoals geformuleerd door Tom Kitwood? Conclusie: Bij aanvang van het onderzoek vervulde het koor al de basisbehoeften, maar met enkele aanpassingen kon dit worden geïntensiveerd. Door de abstract geformuleerde basisbehoeften concreet te maken werd het plezier vergroot van alle betrokkenen (deelnemers met dementie, deelnemers zonder dementie en vrijwilligers). Dit bleek zowel uit verbale statements van betrokkenen alsook uit non-verbale signalen.
DOCUMENT
Creatieve muziekworkshops vormen een innovatieve vorm van musiceren met ouderen in verzorgingshuizen. Sinds 2011 doet het lectoraat Lifelong Learning in Music (Prins Claus Conservatorium/Kenniscentrum Kunst & Samenleving, Hanzehogeschool Groningen) hiernaar onderzoek. Dit artikel beschrijft een praktijkgericht onderzoek dat meer onthult over de karakteristieken van deze workshops en over de benodigde competenties voor betrokken musici.
DOCUMENT
Het lectoraat Lifelong Learning in Music wil een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van musici tot lerende, onderzoekende en ondernemende professionals die midden in de samenleving staan. Het lectoraat doet dat door de verschillende rollen die musici kunnen vervullen en de ontwikkeling van hun leiderschap te onderzoeken in relatie tot hun levenslange persoonlijke, artistieke en professionele ontwikkeling. Centraal staat daarbij de vraag wat het betekent voor musici om, op grond van een fundamenteel begrip van de verschillende culturele en sociale contexten waarbinnen zij werken, innovatieve praktijken met nieuw publiek vorm te geven. Het lectoraat Lifelong Learning in Music is verbonden aan het Prins Claus Conservatorium en onderdeel van het kenniscentrum Kunst en Samenleving van de Hanzehogeschool Groningen. Lifelong learning kan kort omschreven worden als het vermogen (van musici) om adaptief en proactief te reageren op veranderingen in de samenleving, ‘transforming experience into knowledge, skills, attitudes, values, emotions, beliefs and the senses’ (Jarvis 2002, 60). Het doel om innovatieve praktijken te ontwikkelen vindt zijn beslag in een grote onderzoekslijn van het lectoraat, Healthy Ageing through Music & the Arts. Voorbeelden van projecten die besproken worden: Parkinsong: singing in patients with Parkinson’s disease. Muziek en Delier Muziek en dementie.
DOCUMENT
Guest blog (Dutch) on music education at Cultureel-Kapitaal-website of LKCA.
DOCUMENT
Bij het bepalen van leerdoelen voor het muziekonderwijs is het belangrijk om niet alleen in cultureel, maar vooral in biologisch perspectief, de betekenis van muziek voor de ontwikkeling van het kind te bezien. De evolutionaire ontwikkeling van de muzikale aanleg blijkt o.a. uit de vondst van prehistorische muziekinstrumenten. De vele neurale en functionele overeenkomsten tussen het ‘muzikale’ en het ‘jagende’ brein kunnen de rol van het jagen bij de ontwikkeling van het muzikale brein verduidelijken, maar ook de rol van muziek in de evolutie van het jagende brein. Het verstaan van muziek als ‘spel’ (play) geeft verder inzicht in de functie van muziek bij de ontwikkeling van het kind en verduidelijkt tevens de betekenis van het muziekonderwijs bij het bevorderen van die ontwikkeling.
DOCUMENT