Recognition of action, goals and intentions has been shown to be mediated by a multimodal mirror-neuron system, not only in monkeys, but also in humans. A fronto-parietal network of brain areas has been identified where these neurons are located. We should expect musical actions, goals and intentions to be mediated by this system as well. In this fMRI study, we present audio recordings of music composed in two-part harmony to 10 professional, improvising keyboard performers. The first task (Motor Imagery) was to imagine playing the piece, the second task (Judgment) to listen attentively while assessing the performance . Half of the pieces were familiar, the other half unfamiliar. A group of musically unskilled subjects participated as controls. As hypothesized, a fronto-parietal network of cerebral areas was activated, not only during Motor Imagery, but also during Judgement, including activity in left, ventral PMC. In a behavioral test, the ability of these performers to recognize musical actions, goals and intentions was corroborated. Performers listened to various excerpts, played them by ear, harmonized them and transposed them, demonstrating that they not only could replicate, but also manipulate them in a musically plausible manner, suggesting that the cerebral activations observed could indeed be ascribed to recognition of musical action, goals and intentions.
DOCUMENT
Parkinson’s disease is characterized not only by bradykinesia, rigidity, and tremor, but also by impairments of expressive and receptive linguistic prosody. The facilitating effect of music with a salient beat on patients’ gait suggests that it might have a similar effect on vocal behavior, however it is currently unknown whether singing is affected by the disease. In the present study, fifteen Parkinson patients were compared with fifteen healthy controls during the singing of familiar melodies and improvised melodic continuations. While patients’ speech could reliably be distinguished from that of healthy controls matched for age and gender, purely on the basis of aural perception, no significant differences in singing were observed, either in pitch, pitch range, pitch variability, and tempo, or in scale tone distribution, interval size or interval variability. The apparent dissociation of speech and singing in Parkinson’s disease suggests that music could be used to facilitate expressive linguistic prosody.
LINK
Gesprek over esthetiek en organisaties waarbij gereflecteerd wordt op de muziek van John Cage.
DOCUMENT
Een diepgaande reflectie op de huidige situatie van muziek in de christelijke ritualiteit. In 1962 verscheen het boek Çhant et musique dans le culte chrétien' van de jezuïet Joseph Gelineau. Dit boek was richtinggevend voor de ontwikkeling van de liturgische muziek in de rooms-katholieke kerk vanaf de jaren zestig van de vorige eeuw. De vragen die Gelineau in 1962 stelde, zijn nog steeds relevant, zij het dat ze nu gesteld worden in een geheel nieuw kader. De fundamentele kwesties in het boek van Gelineau gaan in op muziek en religieuze betekenisgeving, muziek als ritueel, het belang van muziek als rituele praktijk, de veelheid aan ritueel-muzikale repertoires, participatie aan ritueel-muzikale repertoires, en de taak van componist en kerkmusicus.
LINK
In de loop van het leven wordt muziek voor de meeste mensen een drager van herinneringen en emoties. In de jeugd en vroege volwassenheid ontwikkelen we onze persoonlijke muzieksmaak. De muziek uit die tijd blijft ons het beste bij. Voor mensen met dementie, meestal 80 plussers, is dat ruim zestig jaar geleden. Daarom maakten de lectoraten Psychogeriatrie en Informatie, Technologie en Samenleving, in samenwerking met muziektherapeut Machgiel Bakker, een online muziekstation dat muziek uit die periode draait: Radio Remember. Een station om naar te luisteren, maar ook om in te zetten als psychosociale interventie om de kwaliteit van leven van mensen met dementie te verbeteren. In dit artikel wordt verslag gedaan van de eerste ervaringen en worden de volgende stappen van het project beschreven.
DOCUMENT
Voorwoord voor 'Als de muziek er al is' van Suzan Lutke.
DOCUMENT
Article (Dutch) in Kunstzone, 14/4 (2015), pp. 52-53, on idiocultural music education.
DOCUMENT
Bij het bepalen van leerdoelen voor het muziekonderwijs is het belangrijk om niet alleen in cultureel, maar vooral in biologisch perspectief, de betekenis van muziek voor de ontwikkeling van het kind te bezien. De evolutionaire ontwikkeling van de muzikale aanleg blijkt o.a. uit de vondst van prehistorische muziekinstrumenten. De vele neurale en functionele overeenkomsten tussen het ‘muzikale’ en het ‘jagende’ brein kunnen de rol van het jagen bij de ontwikkeling van het muzikale brein verduidelijken, maar ook de rol van muziek in de evolutie van het jagende brein. Het verstaan van muziek als ‘spel’ (play) geeft verder inzicht in de functie van muziek bij de ontwikkeling van het kind en verduidelijkt tevens de betekenis van het muziekonderwijs bij het bevorderen van die ontwikkeling.
DOCUMENT
Ouderen die voor het eerst een instrument leren bespelen, blijken daar heel goed toe in staat te zijn. En muziek maken heeft ook nog eens een gunstig effect op het welzijn en de cognitieve vermogens van ouderen. De groeiende vergrijzing van onze samenleving en het gegeven dat ouderen langer gezond blijven maakt dat muziekles geven aan ouderen een vak in ontwikkeling is. Een vak dat kansen biedt voor de professionele muziekdocent. Hoe beïnvloeden muziek en de kunsten het proces van gezond ouder worden? Deze vraag wordt vanuit diverse invalshoeken onderzocht door het lectoraat Lifelong Learning in Music binnen de onderzoekslijn Healthy Ageing through Music & the Arts. De informatie die met Ouderen en Muziek werd verzameld is samengebracht in een Kennisbank die voor iedereen is te raadplegen op ww.hanze.nl/ouderenenmuziek Er bestaan nog vele vragen over het op een effectieve manier muziekles geven aan ouderen en over hoe je deze gevarieerde groep het beste kunt benaderen. In samenwerking met muziekdocenten uit de noordelijke regio is het lectoraat Lifelong Learning in Music met het onderzoeksproject Ouderen en Muziek op zoek gegaan naar mogelijke antwoorden op deze vragen. De resultaten zijn samengevat in deze brochure. De inhoudelijke lijn van het project wordt bewaakt door het Consortium Ouderen en Muziek.
DOCUMENT