De hoofdvraag die beantwoord wordt in dit onderzoek is de volgende: Hoe kan de beleving van bezoekers van Nationaal Park Weerribben Wieden geoptimaliseerd worden in de verschillende fasen van de customer journey? De volgende sub vragen worden beantwoord in dit onderzoek: - Met welke touchpoints zijn de verschillende fasen van de customer journey ingericht? - Welke promotionele boodschap (motivaties en belevenissen) worden gecommuniceerd door middel van de touchpoints? - Welke touchpoints worden gebruikt door de bezoekers (dagbezoekers en verblijfstoeristen)? - Naar welke ervaringen/belevenissen is de bezoeker op zoek (motivaties)? Na het beantwoorden van de onderzoeksvragen worden aanbevelingen gedaan over de vraag hoe de touch points nog beter in te richten zijn om die beleving/ervaring verder te optimaliseren.
DOCUMENT
Corona biedt kansen voor de natuur. Dat concluderen studenten van Hogeschool Van Hall-Larenstein na onderzoek. Door de coronacrisis zochten veel meer mensen de natuur op en steeg de waardering voor de natuur. Anna Laming, Ela Franzke en Franka van der Veen (studenten Bos en Natuurbeheer) vertellen over hun onderzoek naar de invloed van corona op natuurbeleving.
LINK
Er wordt in Nederland hard aan de weg getimmerd met speelnatuur, bijzondere bankjes en blotevoetenroutes. De natuursector is zich ervan bewust dat het belangrijk is om mensen persoonlijk een band met de natuur op te laten bouwen en dat je dit bij een aantal groepen moet faciliteren. Maar soms ontbreekt het aan een onderliggende visie op recreatie. Alweer een kabouterpad? Wat is het doel ervan? Waarom juist hier? Op zoek naar een gedegen onderbouwing van inrichtingsmaatregelen voor natuurbeleving!
MULTIFILE
Het project heeft ten doel te onderzoeken hoe bezoekers (zowel toeristen als bewoners) natuurgebieden en de gebouwde elementen daarin ervaren en wat voor emoties een bezoek te weeg brengt. Dat moet een beter begrip opleveren van de (emotionele) waarde van natuurbeleving, achtergrondkenmerken van de bezoekers, het effect op levenskwaliteit en elementen opleveren voor een verdere ontwikkeling van natuurgebieden. Onderzocht wordt ook of er een verschil zit tussen omwonenden en bezoekers van verder weg en of ze zich in meer milieubewust gedrag laten sturen. Societal issueAlgemeen wordt aangenomen dat verbinding met de natuur het individueel welzijn en de kwaliteit van leven positief beïnvloed. Het stimuleren van bezoek aan de natuur is dan ook een algemeen geaccepteerd beleidsdoel dat nog eens versterkt wordt door een veronderstelde bredere acceptatie van milieudoelstellingen door natuurbezoekers. Maar het bezoek aan natuurgebieden heeft ook een mogelijk verstorende invloed op die natuur. Met bepaalde gebouwde voorzieningen kan het bezoek niet alleen worden gestimuleerd maar ook ruimtelijk gestuurd. Daartoe is meer diepgaande kennis nodig van het gedrag van bezoekers.Collaborative partnersStaatsbosbeheer, Marketing Oost, NHLStenden, HZ University of Applied Sciences.