Hoe dichters dichten sullen ende wat sie hantieren sullen (ca. 1330) van Jan van Boendale leent zich bij uitstek om scholieren een literair-wetenschappelijk onderzoekje te laten doen. In deze tekst legt Boendale uit waaraan een goed verhaal en een goede schrijver moeten voldoen. Zijn puntsgewijze uitleg zorgt voor een helder en begrijpelijk betoog. Hiermee kan de leerling zelfstandig aan de slag met een middeleeuws literair boek: hoeveel 'Boendale-aspecten' vind je terug in de door jou gekozen tekst? Hoe meer aspecten je ziet, hoe beter het verhaal past binnen de middeleeuwse poëtica, hoe mooier de middeleeuwers het verhaal gevonden hebben.
OASIS Summary of Van Beuningen, C.G., De Jong, N.H. & Kuiken, F. (2012). Evidence on the effectiveness of comprehensive error correction in second language writing. Language Learning, 62(1), 1-41. doi: http://doi.org/10.1111/j.1467-9922.2011.00674.x
LINK
Learning and acting on social conventions is problematic for low-literates and non-natives, causing problems with societal participation and citizenship. Using the Situated Cognitive Engineering method, requirements for the design of social conventions learning software are derived from demographic information, adult learning frameworks and ICT learning principles. Evaluating a sample of existing Dutch social conventions learning applications on these requirements shows that none of them meet all posed criteria. Finally, Virtual Reality is suggested as a possible future technology improvement.