Een aantal wijken binnen Haarlem Oost vallen onder de 40+ wijken, ook wel de Vogelaarwijken van Nederland genoemd. Uit de leefbarometer en de meer specifieke cijfers rond inkomensontwikkeling en arbeidsparticipatie blijkt dat wijken in Haarlem Oost langzaam maar zeker verder op achterstand raken ten opzichte van het Haarlemse gemiddelde. In het licht van deze ontwikkelingen is het van essentiële betekenis dat bewoners en ondernemers weer perspectief kunnen zien voor hun omgeving en voor zichzelf. Sociaaleconomische problematiek vraagt om een gerichte aanpak, een aanpak op strategisch niveau. Investeren in fysiekruimtelijke interventies wordt in deze studie gezien als voorwaarde voor de aanpak van die sociaaleconomische problematiek. Op basis van het verbeteren van de fysiek ruimtelijke condities en kwaliteit kan een belangrijke bijlage geleverd worden aan de versterking van het woon- en leefklimaat in de wijken. In deze studie wordt ten eerste een inventarisatie gemaakt van de reeds bestaande stedenbouwkundige kwaliteiten van Haarlem Oost en wordt aangegeven waar fysiek ruimtelijke conditie slecht zijn en interventies nodig zijn ten behoeve van nieuwe ontwikkelingen. Nieuwe ontwikkelingen die nodig zijn om weer perspectief te kunnen bieden aan de mensen die reeds in Haarlem Oost wonen en graag willen blijven wonen. Nieuwe ontwikkelingen voor mensen die hun onderneming een nieuwe impuls willen geven maar ook voor nieuwe bewoners en ondernemers die nodig zijn om nieuwe energie te bieden aan de omgeving. Nieuwe bewoners die kleur zullen geven aan de monocultuur van het naoorlogse gezinsleven dat niet meer past bij de gemêleerde en geïndividualiseerde maatschappij van vandaag de dag.
The Vulkan real estate site in Oslo is owned by Aspelin Ramm, and includes one of the largest parking garages used for EV charging in Europe. EV charging (both AC and DC) is managed for now predominately for costs reasons but also with relevance at further EV penetration level in this car parking location (mixed EV and ICE vehicles). This neighbourhood scale SEEV4-City operational pilot (OP) has 50 22 kW flexible AC chargers with two sockets each and two DC chargers of 50 kW with both ChaDeMo and CCS outlets. All EV chargers now have a smart control (SC) and Vehicle-to-Grid (V2G) functionality (though the latter may not be in place fully for DC chargers, as they may not be fully connected to the remote back-office system of the EV charging systems operator). A Lithium-ion Battery Energy Stationary Storage System (BESS) with a capacity of 50 kWh is pre-programmed to reduce the energy power peaks of the electric vehicle (EV) charging infrastructure and charges at other times from the central grid (which has a generation mix of 98% from hydro-electric power, and in the region covering Oslo also 1% from wind). The inverter used in the BESS is rated at 50 kW, and is also controlled to perform phase balancing of the 3-phase supply system.
This report analysis the geography of the tech sector in Amsterdam, with a focus on scaleups. After a literature review, it contains a quantitative analysis, showing and mapping the spatial clustering of various types of tech companies cluster in the Amsterdam region. Then, based on interviews, we analyse the growth dynamics, location preferences and geographical dynamics of tech scale-ups. Also, we identify which push and pull factors affect Amsterdam based tech scale-up companies in their locational decision making, on the neighborhood and building level.