Nederlands is als sportland groot geworden door zijn verenigingen. Meer dan 20.000 sportverenigingen maken dat miljoenen Nederlanders gaan en blijven sporten, en elkaar op het veld of in de zaal ontmoeten en leren kennen. De honderdduizenden betrokken vrijwilligers hebben een imposante sportinfrastructuur opgebouwd, waarvan de historie in voorkomende gevallen meer dan honderd jaar terug gaat. Internationaal behoort Nederland daarmee tot de absolute wereldtop.
DOCUMENT
Nederland is de afgelopen jaren in de ban geraakt van twee verschillende utopische gedachten, met name de lokroep van de wijk als integrerend kader voor verbetering van de sociale en fysieke infrastructuur en de lokroep van technologie als motor van een significante vooruitgang van de samenleving. Binnen het programma ID-wijk van de Stichting Experimenten Volkshuisvesting worden experimenten gestimuleerd om deze twee utopische gedachten te combineren en met technologie in de wijk verbeteringen aan te brengen. De vraag dringt zich op of in het utopische rekenstelsel een optelling van twee eenheden een grotere eenheid tot gevolg heeft, of integendeel een dergelijke combinatie leidt tot een zwakker resultaat. In deze tekst wordt een exploratie aangevat van de rekenregels van dit utopische stelsel aan de hand van de vraag of technologie sociale netwerken op wijkniveau ondersteund dan wel ondermijnt, en in welke mate door welke actoren hierin sturend kan worden opgetreden. Daarbij wordt alleen aandacht gegeven aan persoonlijke sociale netwerken, en niet aan sociale relaties tussen groepen (ouderen t.o.v. jongeren, allochtonen-autochtonen, ). De relatie van technologie met sociale cohesie tussen groepen is immers een apart vraagstuk met een eigen dynamiek en vragen, bv. of een site als www.maroc.nl de integratie bevordert of juist verzuiling volgens etnische lijnen versterkt.
DOCUMENT
The reclaiming of street spaces for pedestrians during the COVID-19 pandemic, such as on Witte de Withstraat in Rotterdam, appears to have multiple benefits: It allows people to escape the potentially infected indoor air, limits accessibility for cars and reduces emissions. Before ordering their coffee or food, people may want to check one of the many wind and weather apps, such as windy.com: These apps display the air quality at any given time, including, for example, the amount of nitrogen dioxide (NO2), a gas responsible for an increasing number of health issues, particularly respiratory and cardiovascular diseases. Ships and heavy industry in the nearby Port of Rotterdam, Europe’s largest seaport, exacerbate air pollution in the region. Not surprisingly, in 2020 Rotterdam was ranked as one of the unhealthiest cities in the Netherlands, according to research on the health of cities conducted by Arcadis. Reducing air pollution is a key target for the Port Authority and the City of Rotterdam. Missing, however, is widespread awareness among citizens about how air pollution links to socio-spatial development, and thus to the future of the port city cluster of Rotterdam. To encourage awareness and counter the problem of "out of sight - out of mind," filmmaker Entrop&DeZwartFIlms together with ONSTV/NostalgieNet, and Rotterdam Veldakademie, are collaborating with historians of the built environment and computer science and public health from TU Delft and Erasmus University working on a spatial data platform to visualize air pollution dynamics and socio-economic datasets in the Rotterdam region. Following discussion of findings with key stakeholders, we will make a pilot TV-documentary. The documentary, discussed first with Rotterdam citizens, will set the stage for more documentaries on European and international cities, focusing on the health effects—positive and negative—of living and working near ports in the past, present, and future.