Dutch National Sports Organizations (NSFs) is currently experiencing financial pressures. Two indications for this are described in this paper i.e. increased competition in the sports sector and changes in subsidy division. Decreasing incomes from subsidies can be compensated with either increasing incomes from a commercial domain or increasing incomes from member contributions. This latter solution is gaining interest as a solution for the uncertainties. Many NSFs have therefore participated in a special marketing program in order to enlarge their marketing awareness and create a marketing strategy, in order to (re)win market share on the sports participation market and gain a more stable financial situation. This paper introduces my research related to the introduction of marketing techniques within NSFs and the change-over to become market oriented. An overview of existing literature about creating marketing strategies, their implementation, and market orientation is given. This outline makes obvious that the existing literature is not sufficient for studying the implementation of marketing techniques and market orientation within NSFs. Therefore, it shows the scientific relevance of my research. The paper concludes with the chosen research methodology.
DOCUMENT
Sportbonden staan onder grote druk om steeds marktgerichter te opereren. De koepelorganisatie NOC*NSF constateerde enkele jaren geleden dat de georganiseerde sport marktaandeel aan het verliezen was.Volgens NOC*NSF kwam dat doordat de bonden en verenigingen niet met de tijd meegingen. Met hulp van een gerenommeerd marketingbureau hebben vervolgens zestig sportbonden een marketingplan opgesteld om hun activiteitenaanbod te vernieuwen. De voorbeelden die daarbij gebruikt werden waren veelal afkomstig uit het bedrijfsleven. Marketingtechnieken, ontleend aan het bedrijfsleven, zijn voor sportbonden echter slecht toepasbaar gebleken. Sportbonden zijn nu eenmaal geen innovatieve, bedrijfsmatig gerunde organisaties. Zo zijn zij niet gewend te werken met investeringen vooraf, is belangenbehartiging van hun leden hun belangrijkste taak, worden hun verenigingen niet van bovenaf aangestuurd, en worden zij gekenmerkt door een democratische besluitvormingscultuur. Eigenschappen die zich slecht laten verenigen met een snelle, marktgerichte besluitvorming, waarbij inspringen op wensen en behoeften en een ruime blik op potentieel interessante doelgroepen een vereiste is. Bij het verruimen van hun aanbod kunnen sportbonden zich volgens dan ook beter richten op initiatieven die dichter bij hun eigen praktijk staan en dichter bij hun traditionele achterban. Zo heeft de Korfbalbond de zogenaamde 'Kangoeroe Klup' ontwikkeld, met de bedoeling om de jongste familieleden van korfballers op een speelse manier met korfbal kennis te laten maken. Een concept dat wel zijn vruchten heeft afgeworpen. Een ander, belangrijk aspect waar sportbonden rekening mee moeten houden is de van oudsher democratische besluitvorming bij die sportbonden. Dat deze tot grote frustratie kan leiden bij sommige, meer innovatief ingestelde bondsmedewerkers die zo hun vernieuwende ideeën zien sneuvelen, is begrijpelijk. Maar het inperken van de macht van de achterban is volgens de promovenda geen oplossing voor dit probleem. Daarmee raak je immers aan het bestaansrecht van sportbonden, bestaande uit belangenbehartiging van en dienstverlening aan verenigingen.
DOCUMENT
In 2005 and 2006, almost sixty Dutch National Sport Federations (NSFs) participated in a special program for creating a marketing strategy for the next four years. This program was initiated and organized by NOC*NSF (the Dutch Olympic Umbrella Sports Organization). The NSFs had to joint the project to receive funds. For most of them it was the first time they seriously analyzed the market with the aim of developing new programs. The purpose of this paper is to explore to what extent Dutch NSFs are capable to change their structures to become more market oriented and more market responsive in order to write strategic plans. The changed structures are investigated using the "institutional theory" (Tolbert & Zucker, 1996) and are explained by exogenous (market context and institutional context) and endogenous (interests, values, power dependencies, and capacity for action) dynamics from the neo-institutionalist framework (Greenwood & Hinings, 1996). In 2005 NSFs were expected to be in a pre-institutionalized stage, i.e. they were supposed to develop new organizational structures in response to specific problems (Kikulis, 2000). Now, approximately 1½ years after finishing their strategies, the question arises whether they have reached the semi-institutional stage, i.e. whether the new structures or actions are diffused across organizations, yet still subject to change and whether old structures are yet eroding (Kikulis, 2000). Methods Studying the intended structural change of NSFs requires an in-depth study of their social reality and the reactions and interpretations of involved actors, including their applied meanings to certain situations. Greenwood & Hinings (1996) plead for detailed comparative case-studies when studying institutional changes. Therefore three NSFs has been selected: The Royal Dutch Korfball Federation (KorfFed); The Royal Dutch Billiards Federation (BillFed); and the Dutch Jeu de Boules Federation (JeuFed). These three federations differ on size, amount of housed sports, number of associated clubs, sorts of intermediary decision making bodies, employed FTE's, and more. Therefore it is expected that the tempo of institutionalization of the new, market oriented, structures, will differ among them. Sugden & Tomlinson (2002) developed a multi-method style of qualitative research for making sense of the deep, inside information below the surface of everyday life. They call it the "Brighton method. Applying the Brighton method for this research implies that the three cases will be studied with respect to their history, their present marketing actions, their results and the changes in their organization. In-depth interviews, document analysis (policy plans, marketing plans and more), and where possible observations and participations are used to create a critical and investigative view of the organizations in change. Results The KorfFed used the marketing program to further develop existing programs. Although the outcomes of these programs were not new, the program has opened the eyes of the president, director and staff members. They are now conscious of the urgency of a market orientation, and a marketing orientation (a marketing position has already been introduced), and they see opportunities in attracting non-competition playing korfball players. They have, however, not yet reached the phase of semi-institutionalization of the market oriented structures. This can be concluded from the following: - The organization still has an ad-hoc character; - Some board members still make decisions based on their own insights rather than on information from the professional part of the organization; - Decisions to start programs are still grounded on subsidy possibilities rather than on market possibilities. Interest dissatisfaction and power dependencies are the main dynamics that form barriers in the planned organizational change. The BillFed is a federation that covers four disciplines, i.e. pool, snooker, carom, and billiard 3 cushions. The federation used to act upon these four disciplines. The marketing program has made clear that the BillFed should act upon target groups instead of on these disciplines. Therefore, the federation created a vision to reach youth, young adults, as also elderly people. Carrying out this new vision requires a market orientated structure (focus on target groups) instead of an internal orientated structure (focus on discipline groups). This new vision is created on an upper level (general board together with professional staff) in the organization. This federation also introduced a professional marketing position. Unfortunately, the underlying layers remain slightly passive and are not willing to work along the new structures, which mean that the new structures have not been diffused across the whole organization. Interest dissatisfaction, value commitments and power dependencies are the problematic dynamics. The JeuFed used to have a strong competition and tournament (internal) orientation, while many jeu-de-boules players play the game just for fun. The marketing program has created the insight that the just-for-fun players are also an important target group. Hence, 3 projects are developed to make club membership more attractive for all jeu-de-boules players. Since the federation never worked with projects before, they just found out that implementing projects such as these requires new structures. The JeuFed has just arrived in the pre-institutionalized phase, still far away from the semi-institutionalized chapter. Power dependencies and a lack of capacity for change are influencing dynamics in this case. Discussion Although it is already 1½ years ago that Dutch NSFs finished their marketing program, in none of the described cases the new structures have reached the semi-institutional stage. These new structures or actions are not yet diffused across the organizations, and the old structures are not eroding. In all three cases another combination of endogenous dynamics are influencing the process of organizational change. Continuing research is needed to find out whether these federations will ever reach the next stage of institutionalization and which dynamics will play an important role.
DOCUMENT
Today, Dutch National Non-profit Sports Organizations (NNSFs) experience financial pressures. Two indications for this are described in this paper i.e. increased competition in the sports sector and changes in subsidy division. Decreasing incomes from subsidies can be compensated with either increasing incomes from a commercial domain or increasing incomes from member contributions. This last solution has been the motive for the increasing interest in the use of marketing techniques as a solution for the growing uncertainties. Many NNSFs have participated in a special marketing program in order to enlarge their marketing awareness and create a marketing strategy. This paper deals with possible impediments resulting from the implementation of the marketing strategies. It is primarily based on a literature review, however, the first results from a qualitative research to the increasing use of marketing techniques among NNSFs provides insights in the experienced impediments of NNSFs .
DOCUMENT
Dit artikel is het tweede van een drieluik over Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (hierna: MVO) in de sport. In het eerste artikel hebben we MVO in de sport geconceptualiseerd. In dit tweede artikel gaan we in op de vraag wat we van het sportbedrijfsleven mogen verlangen wat betreft maatschappelijk verantwoord ondernemen. In het laatste artikel zullen we specifiek ingaan op wat we mogen verlangen van organisaties in het betaald voetbal. Om onze vraag te beantwoorden, wordt eerst een zekere categorisering aangebracht in het sportbedrijfsleven: profit, not-for-profit en goede doelen-organisaties. Sportorganisaties hebben vaak zeer verschillende doelstellingen. Deze doelstellingen hangen samen met de functies die de organisaties vervullen in het maatschappelijk leven. De doelstellingen van commerciële sportorganisaties komen voort uit de maatschappelijke taak van ondernemingen om op een zo efficiënt mogelijke wijze goederen en diensten voort te brengen en aldus een bijdrage te leveren aan de economische ontwikkeling van een land. Dat vraagt een bepaald niveau van maatschappelijke verantwoordelijkheid, maar wel beperkt. Voor een sportbond gelden andere doelstellingen: bijvoorbeeld zorgen dat zoveel mogelijk mensen op hun eigen niveau kunnen deelnemen aan de sport. Een hoger niveau van maatschappelijk verantwoord ondernemen kan daarbij verlangd worden. Nog weer anders liggen de doelstellingen van een goed doel, zoals de Johan Cruyff Foundation. Uiteindelijk wil deze stichting een bijdrage leveren aan een betere wereld, waarbij sport het communicatieplatform is. Doelstellingen van ideële sportorganisaties sluiten vaak al naadloos aan bij wat vaak gezien wordt als ‘maatschappelijk verantwoord’
LINK
Summary Project objectives This study fits into a larger research project on logistics collaboration and outsourcing decisions. The final objective of this larger project is to analyze the logistics collaboration decision in more detail to identify thresholds in these decisions. To reach the overall objectives, the first step is to get a clearer picture on the chemical and logistics service providers industry, sectors of our study, and on logistics collaboration in these sectors. The results of this first phase are presented in this report. Project Approach The study consists of two parts: literature review and five case studies within the chemical industry. The literature covers three topics: logistics collaboration, logistics outsourcing and purchasing of logistics services. The five case studies are used to refine the theoretical findings of the literature review. Conclusions Main observations during the case studies can be summarized as follows: Most analyzed collaborative relationships between shippers and logistics service providers in the chemical industry are still focused on operational execution of logistics activities with a short term horizon. Supply management design and control are often retained by the shippers. Despite the time and cost intensive character of a logistics service buying process, shippers tendering on a very regular basis. The decision to start a new tender project should more often be based on an integral approach that includes all tender related costs. A lower frequency of tendering could create more stability in supply chains. Beside, it will give both, shippers and LSPs, the possibility to improve the quality of the remaining projects. Price is still a dominating decision criterion in selecting a LSP. This is not an issue as long as the comparison of costs is based on an integral approach, and when shippers balance the cost criterion within their total set of criteria for sourcing logistics services. At the shippers' side there is an increased awareness of the need of more solid collaboration with logistics service providers. Nevertheless, in many cases this increased awareness does not actually result in the required actions to establish more intensive collaboration. Over the last years the logistics service providers industry was characterized by low profit margins, strong fragmentation and price competition. Nowadays, the market for LSPs is changing, because of an increasing demand for logistics services. To benefit from this situation a more pro-active role of the service providers is required in building stronger relationships with their customers. They should pay more attention on mid and long term possibilities in a collaborative relation, in stead of only be focused on running the daily operation.
DOCUMENT
Maatschappelijke verantwoordelijkheid - oftewel realisatie van publieke waarden - door voetbalclubs was het onderwerp van het proefschrift ‘De Waardenvolle Club’ van Frank van Eekeren eind vorig jaar. In deze bijdrage gaan we op zoek naar het samenlevingsmodel dat past bij de Waardenvolle Club. We zien dat er belangrijke verbindingen zijn met het Rijnlandmodel in de economie en het communitarisme in de sociale filosofie. Het lijkt erop dat dit samenlevingsmodel in delen van de Nederlandse voetbalwereld terrein verliest. De vraag is dan: wat betekent dat voor de ambities die in het concept Waardenvolle Club liggen opgesloten? In de samenleving is er een belangrijke taak voor het maatschappelijke middenveld: civiele organisaties tussen individu en staat, zoals school, kerk, cultuurorganisatie, consumentenorganisatie en politieke partij. Ook voetbalclubs zijn te plaatsen in het maatschappelijke middenveld. Zeker geldt dat als ze een not-for-profit eigendomsstructuur hebben. Dan is het creëren van publieke waarden vanzelfsprekend en legitiem omdat het past bij de maatschappelijke functie van dat soort organisaties. Inmiddels zijn er ontwikkelingen in het nationale en internationale betaald voetbal die er op duiden dat organisaties die daarin fungeren meer en meer het format aannemen van het Angelsaksische model (organisaties met privaat eigendom, nogal eens één eigenaar en een gerichtheid op het creëren van aandeelhouderswaarde). Dat betekent dat op het niveau van eigendom (en vaak ook bestuur en beleid) de belangen van verschillende stakeholders (werknemers, fans, etc.) niet of minder gerepresenteerd zijn. Dat is niet echt een goede institutionele basis voor een inhoudelijke behartiging van verschillende waarden die beoogd worden in het concept van de Waardenvolle Club.
LINK
The Internet and computers increasingly determine our daily lives. This goes for almost everyone in the Netherlands. Still, it is mostly teenagers who are well informed on how to use all the possibilities of new technologies. They are building a digital world of their own that parents usually know very little about. This booklet intends to inform teachers, parents and other interested parties on what teenagers are actually doing online and how important it is to keep abreast of the new developments that the Internet and computers bring into their world. On the basis of research into these issues in the Netherlands and abroad we attempt to indicate what the digital world of teenagers looks like and how it differs from that of grown-ups. What do they do, exactly, and why? We also look into teenagers’ ICT behaviour and into dangers and abuse of the Internet. Moreover we provide tips for parents and teachers on how to handle certain phenomena. This book does not pretend to provide an exhaustive overview of the digital world of teenagers. It is focused on some important characteristics and parts of that world. It reports on research of the INHOLLAND Centre for eLearning into various aspects of ICT behaviour among teenagers. The research was undertaken in the spring of 2006, focusing mainly on texting, networking, gaming, dangers and abuse on the Internet and the digital relation between school and the home. Ultimately we are especially concerned with the question of what teenagers really learn in their digital world, and how education can profit. This book also addresses that issue.
DOCUMENT
Innovatie is een complex proces waarin kennis een essentiële rol speelt. Om te kunnen innoveren moeten bedrijven en organisaties ‘business’-kennis ontwikkelen die het ‘potentieel handelen’ van het bedrijf of de organisatie in de innovatie ondersteunt. Prescriptieve kennis, mits methodisch opgebouwd, draagt daarin op twee manieren bij: in de eerste plaats met uitgewerkte, gedocumenteerde en geteste methoden om problemen aan te pakken en op te lossen; in de tweede plaats met nieuwe kennis over wat in de praktijk wel en niet werkt. In traditioneel innovatiebeleid wordt vaak een lineair innovatiemodel gebruikt waarin eerst fundamenteel onderzoek wordt verricht door wetenschappers, waarna de ontwikkelde kennis in bedrijfsleven en organisaties wordt toegepast in toegepast onderzoek. Dit lineaire model kent een aantal knelpunten. Verder hebben de begrippen fundamenteel en toegepast onderzoek weinig onderscheidend vermogen. Een vruchtbaarder onderscheid is dat tussen: formele wetenschappen, (filosofie, wiskunde, etc.), verklarende wetenschappen (natuurwetenschappen, sociologie, etc.) en ontwerpwetenschappen (ingenieurs wetenschappen, medische wetenschap, etc.). Ontwerpgericht onderzoek, als weldoordachte manier van handelen om kennis te verwerven, kan mogelijk voorzien in de toenemende behoefte aan oplossingen voor praktische, complexe, contextuele problemen. Professionals dragen in de praktijk bij aan de oplossing van unieke, real-life problemen in het veld met een repertoire van ontwerpkennis geldend voor klassen van gevallen. De ontwerpkennis moet dus steeds vertaald worden naar een unieke en specifieke casus. De veranderingen om ons heen geven aanleiding tot een maatschappelijke behoefte aan innovatie van het hoger onderwijs. Met name de hogescholen moeten zich meer gaan bezig houden met kennisontwikkeling door onderzoek en toepassing als “regionaal kenniscentrum, als kennispoort voor het regionale bedrijfsleven en ‘not for profit’ organisaties”. Lectoren en kenniskringen hebben daarbij tot doel te komen tot verbetering van de externe oriëntatie, curriculum¬vernieuwing, professionalisering van docenten en versterking van kenniscirculatie en kennisontwikkeling binnen hbo-instellingen. Het HBO is van huis uit gericht op de praktijk. Met de komst van de lectoren in het HBO ontstaat nieuw onderzoekspotentieel. Ontwerpgericht onderzoek past precies bij het praktische karakter van het HBO en voegt daar het reflectieve van academisch onderzoek aan toe. Door op deze manier praktisch relevant onderzoek te doen van wetenschappelijke kwaliteit kan het HBO helpen de kennisparadox te doorbreken.
DOCUMENT
The relationship between project management and sustainable development is rapidly gaining interest from both practitioners and academics. Studies on the integration of the concepts of sustainability into project management, approach this topic mostly from a conceptual, logical or moral point of view. Given the fact that the relationship between sustainability and project management is still an emerging field of study, these approaches make sense. However, they do not diminish the need for more empirical studies to understand how the concepts of sustainable development are implemented in practice. This paper reports an analysis of 56 case studies on the integration of the concepts of sustainability in the way organizations initiate, develop and manage projects. The research question of the study was: To what extent, do organizations consider the concepts of sustainability in the initiation, development and management of projects? The study uses the maturity model for sustainability integration that was presented at the 2010 IPMA World Congress for the assessment of the level of sustainability consideration. The study found an overall average level of sustainability consideration in the actual situation of 25.9%. For the desired situation, this score is almost 10 percent higher, showing an ambition to take sustainability more into consideration. The study also showed that the way sustainability currently is considered, shows the traditional ‘less bad’ approach to sustainability integration and not a more modern social responsibility approach.
DOCUMENT