Politici zijn gevangen in de mythe van de objectiviteit. Alles moet meetbaar, bewezen en doorgerekend worden. De kiezer gelooft het niet meer. Hij weet wel beter. Experts bestaan niet in de politiek. Wetenschappelijke objectiviteit bestaat niet in de politiek. Dat is ook het laatste wat kiezers van politici verwachten.
DOCUMENT
Volgens de auteur geldt wetenschapsfilosofisch gezien 'objectiviteit' allang als een onhoudbaar criterium. Toch houden experts die zich bezighouden met praktijkgericht onderzoek er krampachtig aan vast. De auteur introduceert in het artikel andere (validerings)criteria die het onderzoeksveld wél vooruithelpen.
DOCUMENT
Op 6 november 2015 hield Ruth Benschop haar lectorale rede. Ze richt daarin haar blik op de praktijk van artistiek In haar gedachte-experiment voert ze ons langs een bonte stoet: een achttiende-eeuwse eland, de schrijvende antropoloog, zwijgende werknemers in een lift, en slurpende tafelgenoten. Wat gebeurt er als we eikenhouten clichés over kunst en wetenschap, autonomie en openbaarheid, subjectiviteit en objectiviteit even terzijde leggen?
DOCUMENT
Aanleiding De nationale overheid wil voldoen aan de duurzaamheidsdoelstellingen van 2020. Dit streven botst echter regelmatig met de wensen van lokale overheden en burgers. Communicatieadviseurs van de overheid stuiten steeds vaker op lokale weerstanden tegen projecten als ondergrondse CO2-opslag, windmolenparken of de komst van biovergisters. Communicatieadviseurs vinden het lastig om zelfstandig wetenschappelijke inzichten uit de communicatiewetenschappen toepasbaar te maken voor deze weerbarstige praktijk. Zij hebben behoefte aan kennis en tools om goed communicatief te kunnen handelen. Doelstelling De vraag die in dit project centraal staat is: Hoe kan bij lokale energietransities effectief vorm worden gegeven aan communicatie? Het project Let's Talk Energy sluit aan bij een ontwikkeling om de alledaagse gesprekken tussen mensen te zien als bron van analyse en mogelijk ook als bron voor verandering. Nieuwe nieuwe wetenschappelijke inzichten over communiceren via sociale media combineren we met kennis die is opgedaan door onderzochte cases en best practices. De consortiumpartners van het project werken samen om een energiecommunicatie-instrument (InterAct) te ontwikkelen, dat aanzet tot doeltreffende communicatie over lokale energieprojecten. Met de nieuwe kennis kan de communicatieadviseur analyses maken en reageren op zorgen van burgers bij lokale energietransities. Beoogde resultaten De te verwachten resultaten van het project zijn: " een energiecommunicatie toolkit (InterAct) inclusief een praktische handleiding en eindrapport; " effectieve digitale producten en infographics; " masterclasses energiecommunicatie; " cahier met best practices. Ter afsluiting van het onderzoeksprogramma wordt een landelijke conferentie Let's Talk Energy georganiseerd waarbij de onderzoeksresultaten en opgeleverde producten worden gepresenteerd.
In afgelopen jaren zijn er ten behoeve van het journalistieke informatieverzamelingsproces steeds meer digitale, geautomatiseerde en zelflerende ofwel zogenoemde AI (artificial intelligence) tools op de markt verschenen. Wij onderzoeken hoe AI-tools in journalistieke researchproces gebruikt worden en of dat invloed heeft op de selectie en gebruik van informatie en bronnen. Doel Dit onderzoeksproject heeft als doel om na te gaan wat de gevolgen zijn van het gebruik van door algoritmes gestuurde tools op de onafhankelijkheid, objectiviteit, betrouwbaarheid en transparantie van de journalistiek en hoe het bewustzijn over de werking van algoritmes onder journalisten vergroot kan worden. Resultaten Dit onderzoek loopt momenteel nog Looptijd 01 juli 2020 - 31 juli 2022 Aanpak Het is eerst van belang om via interviews na te gaan hoe journalisten AI, bewust of onbewust, gebruiken. Daarna worden op redacties online observaties gedaan en experimenten uitgevoerd om na te gaan wat het effect is op het eindproduct van de journalist. Tot slot, wordt een tool ontworpen rondom de transparantie en werking van AI in het journalistiek.
In afgelopen jaren zijn er ten behoeve van het journalistieke informatieverzamelingsproces steeds meer digitale, geautomatiseerde en zelflerende ofwel zogenoemde AI (artificial intelligence) tools op de markt verschenen. Wij onderzoeken hoe AI-tools in journalistieke researchproces gebruikt worden en of dat invloed heeft op de selectie en gebruik van informatie en bronnen.