Een ontwikkelteam heeft een jaar lang gewerkt aan de actualisatie van kerndoelen voor rekenen en wiskunde voor het primair onderwijs en de onderbouw van het voortgezet onderwijs. Het is de bedoeling dat deze conceptkerndoelen na een fase van beproeven vastgesteld worden. Wat staat leerkrachten te wachten?
In deze publicatie wordt een 'tool' aangeboden om tot een gestructureerde toepassing te komen van slimme opspanmiddelen. Deze tool is ontwikkeld in het kader van het project "Procesinnovatie Verspaning voor MKB-bedrijven".
Deze publicatie is binnen het project 'nieuwe materialen' ontwikkeld en geeft een overzicht van de scheidingstechnieken voor dunne metaalplaatmaterialen en buizen met diktes van 0,3 t/m ca. 3 mm. Een deel van de informatie is evenwel ook van toepassing voor grotere diktes. De behandelde technieken kunnen ook voor andere materialen (kunststoffen, enz.) worden gebruikt. Hierop wordt in deze publicatie verder niet ingegaan. In het kader van dit project zijn tevens uitgegeven: TI.04.18 'Hoge Sterkte Staal in dunne plaat en buis', TI.04.19 'Roestvast staal in dunne plaat en buis', TI.04.21 'Aluminium in dunne plaat en buis' en TI.04.22 'Ontwerpen van dunne plaat producten en de Eindige Elementen Methode'.
In het OK-GEZOND project (RAAK.PUB05.049) staat het ontwikkelen en testen van een interventie centraal. De interventie is een praktische handreiking voor pedagogisch professionals op voorscholen om het oudercontact met betrekking tot de thema’s eten, bewegen en slapen in te vullen. Het omvat een toolkit met ouder-kind activiteiten en bijbehorende interventie- en informatiematerialen die door pedagogisch professionals kunnen worden ingezet tijdens het brengmoment op de voorschool (of een ander bestaand oudercontactmoment). Doel van de interventie is om de samenwerking tussen professionals en ouders omtrent de leefstijl van kinderen te bevorderen. Het project is gestart op 31 mei 2019. Binnen werkpakket I is de interventie opgezet. In werkpakket II zijn dataverzamelingsmethoden doorontwikkeld waaronder vragenlijsten voor pedagogisch professionals en ouders. Daarnaast is voor professionals een training en bijbehorende reader gemaakt. De training gaat in op het samenwerken met ouders en gebruik van de toolkit. Vanaf september 2020 zou een cluster RCT starten met voor- en nametingen bij pedagogisch professionals, ouders en kinderen (werkpakket III) en een proces- en effectevaluatie (werkpakket IV). Voor pedagogisch professionals bestaat een meting uit het invullen van de ontwikkelde vragenlijst voor professionals en korte interviews over het samenwerken met ouders. Voor ouders betreft een meting het invullen van de vragenlijst voor ouders en eventueel het deelnemen aan een gesprek over de voedingsinname van hun kind. Daarnaast kan een beweegmeter worden meegegeven om de fysieke activiteit van kinderen te meten. Voor kinderen gaat het om een meetmoment op de voorschool waarbij lengte, gewicht en middelomtrek wordt vastgesteld. Het is door de huidige coronamaatregelen niet mogelijk om de originele interventie uit te voeren. Onderzoekers en ouders mogen niet op voorscholen aanwezig zijn, gezamenlijke activiteiten op de groep zijn uitgesloten. Er kunnen op het moment niet voldoende ouders/kinderen voor de cluster RCT worden geworven en de metingen op voorscholen moeten worden uitgesteld.