Deze onderlegger is gemaakt voor de Talentklass en dient als inspiratiemateriaal om de kern van wat nodig is in de klas voor leerlingen met ASS (die extra ondersteuning nodig hebben) in kaart te brengen.
DOCUMENT
Een masterclass 'klimaatbestendig inrichten'. Niet voor één type specialist, nee, juist voor alle denkbare disciplines in de openbare ruimte. Zowel buiten als binnen. Deze thematische en procesmatige kijk, met klimaatadaptatie als onderlegger, leverden de gemeente Hoogeveen en Waterschap Reest en Wieden veel brede kennis op in de eigen organisatie.
DOCUMENT
Aim. This study aims to identify ways that allow studying how intellectually impaired persons showing challenging behaviour interact with space, without impacting their daily lives. Back-ground. Research about space that better suits these persons’ needs is challenging to conduct, since they may have difficulties expressing themselves verbally and are extremely sensitive to-wards sensory stimuli. Therefore, researchers collecting data may be disturbing and intrusive, and requires great caution. Tapping into existing data may be a promising alternative. Residential care organisations routinely collect data about residents during their regular work processes, such as personal information and incident registration. Also useful may be routinely collected spatial data, such as drawings and repair reports. This study explores how routinely collected data (RCD) can provide insight into how residents interact with space, without impacting their daily lives. Methods. We reflect on the possibilities of using RCD (related to resident or space) based on explorations in the context of a case study at a Dutch very-intensive-care facility. The data were analysed to identify general patterns, such as locations with a high density of incidents/repairs and verified initial findings by member checking with staff. Results. The RCD analysed provide a basic and relevant insight into incidents and repairs connected to challenging behaviour. However, most data were neither complete or relevant for analysis. Therefore, we dis-cussed the RCD were with staff and only then it was possible to draw conclusions regarding relevance of RCD and the residents-space interactions. Conclusions. Only in conjunction with an ex-tended approach on member checking the use of RCD seems relevant. RCD have little meaning of their own. But the combination of RCD with member checking seems to provide insight into the interaction between residents and space, without interfering with the residents’ daily lives.
DOCUMENT
Kunstmatige intelligentie (AI) wordt steeds vaker toegepast in uiteenlopende sectoren, waaronder de land- en tuinbouw. De Europese Commissie publiceerde in 2024 de definitieve versie van de AI-verordening, een van de eerste uitgebreide wettelijke regelingen voor AI-systemen. Deze regelgeving zal directe gevolgen hebben voor ontwikkelaars en aanbieders van AI-systemen in de agrarische sector, die zich aan de voorschriften van de verordening moeten houden. Het doel van dit afstudeeronderzoek is om inzicht te geven in de voor deze aanbieders relevante vereisten uit de AI-verordening en een be-roepsproduct te ontwikkelen dat deze informatie op een toegankelijke manier presenteert.Disclaimer:De afstudeeropdracht wordt uitgevoerd door een vierdejaarsstudent in het kader van zijn/haar afstuderen bij het Instituut voor Rechtenstudies. De student levert een juridisch beroepsproduct op en doet daartoe onderzoek. De student wordt tijdens de uitvoering van zijn/haar afstudeeropdracht begeleid door een afstudeercoach. De inspanningen van de student en de afstudeercoach zijn erop gericht om een zo goed mogelijk beroepsproduct op te leveren. Dit moet opgevat worden als een product van een (vierdejaars)student en niet van een juridische professional. Mocht ondanks de geleverde inspanningen de informatie of de inhoud van het beroepsproduct onvolledig en/of onjuist zijn, dan kunnen de Hanzehogeschool Groningen, het Instituut voor Rechtenstudies, individuele medewerkers en de student daarvoor geen aansprakelijkheid aanvaarden.
MULTIFILE
Brochure voor eigenaren van erfgoedpanden waarmee zij zelf onderzoek kunnen doen naar waarden, cijfers en wensen over verduurzaming van hun gebouw. Het resultaat is documentatie om in gesprek te gaan met professionals zoals een adviseur of de gemeente.
DOCUMENT
Naast mijn werk als lector bij Zuyd Hogeschool ben ik bij de Universiteit Maastricht en bij ouderenzorgorganisatie Sevagram werkzaam op het thema Innovatiemanagement. Omdat ik ondersteun bij het opzetten van innovatiebeleid woonde ik een cursus Design Thinking bij voor leden van het Innovatieplatform van Sevagram. Design Thinking staat enorm in de belangstelling in de hedendaagse zorg. Ook in het prachtige tv-programma ‘We gaan het maken’ zijn het designers die aan de slag gaan met het ontwerpen van producten voor mensen met een beperking. En ik ben fan.
DOCUMENT
Het doel van dit project was om samen met alle betrokkenen te komen tot een gedragen adviesprogrammering voor het urban sportpark Zuilense Vecht, dat ligt op de gemeentegrenzen van Utrecht en Stichtse Vecht. Allereerst zijn geleerde lessen opgemaakt naar aanleiding van interviews met professionals die betrokken waren bij andere urban sportparken. Deze lessen zijn meegenomen naar het vervolg van dit project, waarbij we hebben gewerkt aan een adviesprogrammering in co-design met alle betrokkenen (sport- en welzijnsprofessionals uit de wijken, professionals uit urban sports en de MBO sportacademie; én kinderen en jongeren zelf).
DOCUMENT
Full text via link. Wie de berichten over overbelaste Eerste-hulp-posten gevolgd heeft kan er moeilijk onderuit: de gelijktijdige afbouw van verzorgingshuizen en thuiszorg was niet de meest rationele respons op de vergrijzing. Wie dagelijks met de problematiek te maken heeft kan er met zijn verstand niet bij dat de doe-het-zelf-beweging erin geslaagd is om linkse en rechtse politici te overtuigen van de noodzaak om structureel (veel) minder zorg te leveren aan oudere Nederlanders. De treurige waarheid is, dat we met deze ellende zitten omdat een groepje ideologen ‘niet in verstand gelooft’. Ik ken geen degelijk onderzoek naar de redenen waarom ouderen vijf jaar terug nog wel een indicatie voor verblijf kregen; maar waarom zou je cijfers willen zoeken als je het gevoel hebt dat ouderen wegkwijnen in een instituut terwijl ze ook heerlijk in hun buurtje hadden kunnen genieten van de liefdevolle zorg van familie en buren? Toch?
LINK
Hoofdstuk 7 in Leren Transformeren. Transformatieleren komt niet uit de lucht vallen, maar heeft een lange geschiedenis in het sociale domein. Soms had dat te maken met nieuwe maatschappelijke situaties (na de Tweede Wereldoorlog, met de opkomst van de verzorgingsstaat en de mensweten¬schappen, of na de Koude Oorlog, met de opkomst van globalisering en het neoliberale marktdenken). In de Wmo-werkplaatsen is de afgelopen jaren onderzoek gedaan naar de transformatie van praktijken in het sociale domein als gevolg van decentralisaties en nieuwe wetgeving. De kennis die zo ontstond vertaalden ze naar praktijk-, onderwijs- en wetenschapsontwikkeling. Dat laatste heeft geleid tot allerlei handelingstheorieën en -modellen. Dit hoofdstuk zet de belangrijkste principes van transformatieleren op een rij, als onderlegger voor verdere theorievorming. De drijfveer achter transformatieleren is hoop, bij voorbeeld op hoe het verkokerde sociale domein langs lijnen van integraal werken opnieuw ingericht kan worden. Maar ook door vrees. Er is het besef dat oude, vertrouwde manieren van leren niet voldoen, maar er is tegelijkertijd veel onzekerheid over hoe nu het beste gehandeld kan worden. Er zijn geen kant en klare oplossingen, ook niet in dit boek. De vrees is dat praktijken blijven hangen in een ‘double bind’-posi¬tie: deelnemers weten wel dat het op de oude wijze niet meer kan, maar het perspectief op een effectieve nieuwe benadering ontbreekt. Die situatie van onzeker weten kan er in het ergste geval voor zorgen dat men teruggrijpt op oude zekerheden waarvan men juist afstand wilde nemen.
DOCUMENT