Kleine winkeliers hebben het moeiljk door de concurrentie van online-winkels, merken die (on- en oline) direct aan de consument verkopen, en grote ketens. Aan de hand van de vjf vuistregels voor ondernemendheid uit de ‘efectuation’-theorie voor ondernemerschap is onderzocht welke ondernemende kwaliteiten kleine retailers inzeten om zich staande te houden en inkomen te generen. LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/rainer-hensel-phd-8ba44a43/ https://www.linkedin.com/in/ronald-visser-4591034/ https://www.linkedin.com/in/overdiek12345/ https://www.linkedin.com/in/ellen-sjoer-06506a2/
DOCUMENT
Sinds het einde van vorige eeuw is de interesse en aandacht voor samenwerken tussen bedrijven toegenomen. Veelal wordt de samenwerking gezocht om gezamenlijk effectiever of efficiënter, sneller en wendbaarder te opereren. Deze strategische samenwerkingsverbanden kennen vele verschijningsvormen. In sommige gevallen worden concurrenten zelfs partners of wordt de samenwerking gezocht met branchevreemde bedrijven. Maar wat behelst samenwerking eigenlijk? Uit welke fases bestaat het? En wordt de samenwerking gezocht in de keten of juist ook daarbuiten? En zijn er vuistregels die bedrijven helpen een succes te maken van samenwerken met andere bedrijven of organisaties?
DOCUMENT
Gelet op het belang van het MKB voor de Nederlandse economie wordt ondernemerschap gestimuleerd. Naast het opstarten van een bedrijf is het minstens van even groot belang dat deze ondernemingen doorgroeien, zowel qua omzet als qua werknemers. Omdat doorgroeien zelden probleemloos verloopt, wordt in dit onderzoek nagegaan of doorgroeiende ondernemers een beroep kunnen doen op een adequate adviesinfrastructuur. De conclusie hieruit is, dat adviezen wel te vinden zijn, maar dat ondernemers niet vanzelf op weg geholpen worden en dat zij in feite pas te laat gaan zoeken.
DOCUMENT