In het TEPE-jaarboek Teacher Education Policy in Europe : a Voice of Higher Education Institutions , beschrijven Marco Snoek, Ursula Uzerli en Michael Schratz hoe op Europees niveau een proces van peer learning tussen lidstaten impulsen probeert te geven aan de nationale beleidsvorming rond lerarenkwaliteit en lerarenopleidingen. In hun artikel beschrijven ze het peer learning proces van het Cluster Teachers & Trainers van de Europese Commissie en reflecteren ze op uitkomsten en belemmeringen van dit peer learning proces dat deel uitmaakt van de Open Coördination Method die de Europese Commisie gebruikt om impulsen te geven op het terrein van onderwijsbeleid.
In this contribution we report about a project about Professional Learning Communities.This project combines development and research. In this contribution we pay attention to the effect of the organisational capacity of a school on the personal and interpersonal capacity and to the impact of a professional learning community on the self and collective efficacy of teachers and on the innovative attitude in the school. In order to answer these questions, we obtained data from a survey of 67 schools in the Netherlands. On the base of the results we can conclude that a school as a professional learning community influences in a positive way the collective efficacy and the innovative attitude. These attitude and feelings of efficacy can be regarded as a sustainable source for teaching and school improvement.
Het hoger beroepsonderwijs heeft de afgelopen 20 jaar veel veranderingen meegemaakt. De geschiedenis van het onderwijsbeleid van de Hogeschool van Amsterdam is te verdelen in twee periodes: ‘Leren-Leren’ (midden jaren ’90) en ‘Competentiegericht Opleiden’(vanaf 2000). Wat in deze periodes van onderwijsbeleid opvalt, is dat de stem van de docent niet is gehoord. Wat voor onderwijs gaven en geven docenten? Wat zou er in dat onderwijs verbeterd kunnen worden? Uit onderzoek is bekend dat de opvattingen van docenten over onderwijzen een cruciale rol spelen bij de acceptatie van onderwijs-vernieuwingen. Beleid gericht op het verbeteren en vernieuwen van onderwijs heeft de medewerking van docenten nodig. Daarbij is het niet vanzelfsprekend dat de doelen van het onderwijsbeleid ook de persoonlijke doelen van docenten zijn. Om te weten te komen in hoeverre het onderwijsbeleid aansluit bij de persoonlijke doelen van docenten is het nodig om inzicht te hebben in de manier waarop docenten aan de HvA feitelijk hun onderwijs vormgeven en hoe ze met veranderingen omgaan. Daarom is dit onderzoek gericht op de wijze waarop docenten hun onderwijs in de praktijk vormgeven en hoe ze veranderen en met veranderingen omgaan. Twee hoofdvragen staan in dit onderzoek centraal. Wat willen docenten studenten leren en hoe doen ze dat? Zijn de opvattingen van de docenten over onderwijzen veranderd? Zo ja, hoe en onder invloed waarvan? Bij de laatste onderzoeksvraag is onder andere gevraagd hoe docenten zijn omgegaan met de twee grote onderwijsvernieuwingen aan de HvA