Dit onderzoek speelt zich af tegen het licht van een aantal belangrijke en veelomvattende maatschappelijke veranderingen, zoals geformuleerd in het recent verschenen rapport Meer van waarde van de Vereniging Hogescholen (2014): De door ontwikkeling van de netwerksamenleving De druk op de overheidsfinanciën De decentralisatie van sociaal beleid en de bijbehorende transities Deze veranderingen zijn van invloed op de ontwikkeling van de Social Worker en vragen om een actualisering van de professionele inzet. Met name het aansluiten bij de participatie en zelfregie van hulpvragers (zoals omschreven in ‘Meer van waarde’, 2014) vormt een aanknopingspunt voor studenten die zich vanuit eigen ervaring kunnen identificeren met hun cliënten. In toenemende mate ontstaat binnen het onderwijs ook de overtuiging dat het werken met eigen ervaring een plek moet krijgen in de beroepsopleiding. Ervaringskennis vormt een erkende derde kennisbron naast kennis uit theorie en praktijk. Deze en meer vormden de aanleiding om een verkenning te doen, welke studenten behoren tot de eerder benoemde groep (a), óf zij hun ervaringen willen inzetten in een beroeps/ opleidingskader (b) en wat zij aangeven nodig te hebben om hun ervaringen te bewerken (c).
DOCUMENT
In deze deelstudie wordt verslag gedaan van de oriëntatie en empatiefase van het ontwerpgericht onderzoek Empty Farm to Fill. Wat zijn de dromen, wensen en ideeën van kinderen en jongeren voor het ontwerpen van een pedagogische Vrijplaats op Landgoed Sparrenhof in Tilburg. Het onderzoeksverslag gaat uitgebreid in op het concept jeugdparticipatie, beschrijft de gehanteerde jeugdparticipatieve onderzoeksmethode en rapporteert de resultaten van het onderzoek.
DOCUMENT
In research methodology, epistemology is concerned with the question how humans generate knowledge. In facility management (FM) research, for instance, it deals with the evaluation criteria such as validity and reliability by which researchers discriminate good knowledge from bad. The objective of this paper is to add to the scholarly methodological aspects in FM research. The paper takes a postpositivist stance and pre-supposes that scholars are able to discover what happens in FM through the categorization and scientific measurement of affective responses. It applies a method by which scholars are able to develop good knowledge and by which talented bachelor students are involved in FM research.In this study 26 semi-structured interviews were conducted at nine different organizations in the Netherlands. Interviews, which focused on office environments and productivity, were conducted in pairs by Honours students. This paper reports on methodological issues of this study. Data collection and analysis by different researchers revealed serious threats to validity and reliability. Consequently an interrater agreement (IRA), measuring the degree of agreement between raters, was introduced to reveal and overcome differences in interpretations.In this paper the difficulties of achieving good agreement were considered. Adjustment between raters and clear demarcation of constructs are necessary. A synopsis of usage and reporting of qualitative interview approaches is shown.
DOCUMENT