Deze methodiek online hulpverlening is het resultaat van ruim twee jaar ervaring die is opgedaan met online hulpverlening in het schoolmaatschappelijk werk in het voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs in de stadsregio Rotterdam. Deze methodiek is bedoeld als praktische handreiking voor hulpverleners die geen of weinig ervaring hebben met online hulpverlening. Er wordt ingegaan op de instrumenten bij de online werkwijze, op het effectief combineren van die instrumenten, en op het combineren van de online werkwijze met de reguliere aanpak in de spreekkamer. Het boek bevat een groot aantal voorbeelden die het gebruik van e-mail en chat in de hulpverlening verduidelijken. De methodiek is gebaseerd op een model van oplossingsgericht werken dat voor de online aanpak werd aangepast. Dit handboek is in eerste instantie gericht op de praktijk van het schoolmaatschappelijk werk, maar alle handreikingen zijn ook bruikbaar voor andere professionals in de hulpverlening met belangstelling voor de online werkwijze.
LINK
Artikel over scholing en onderzoek rond online hulpverlening bij Fontys Hogeschool Pedagogiek en het Expertisecentrum Online Jeugdzorg, in Dagblad De Limburger.
DOCUMENT
Internettechnologie speelt een belangrijke rol in ons dagelijks leven en we doen er steeds meer mee: een filmpje kijken, boodschappen doen, controleren of het gaat regenen, een recept opzoeken en kijken hoe we een kleine reparatie moeten uitvoeren... de mogelijkheden zijn oneindig. Voor een nieuwe generatie jonge ouders is de beschikbaarheid van deze technologie een vanzelfsprekend gegeven. Aangezien de technologie steeds meer interactie faciliteert, vindt ook steeds meer communicatie in de digitale wereld plaats. Dus waarom niet ook met sociaal werkers, pedagogen en hulpverleners? Het zou vreemd zijn als de hulpverlening níet zou aansluiten bij deze maatschappelijke ontwikkelingen. Communicatie met behulp van internettechnologie is de afgelopen jaren dan ook doorgedrongen in het domein van de psychosociale en pedagogische hulpverlening. Een kwartiertje surfen op het web levert tal van apps en websites op over drugs, gamen, eetstoornissen, schulden, depressie… Ook over opvoeden zelf kunnen ouders heel wat informatie en ondersteuning op het internet vinden. In dit hoofdstuk wordt een overzicht gegeven over wetenschappelijke kennis op dit vlak en een model behandeld voor optimalisatie van online communicatie.
DOCUMENT
Het project Online tools voor de jeugdprofessional wil professionals voorzien van direct toepasbare tools op het gebied van online hulp- en dienstverlening, opdat zij goede toegang kunnen bieden tot faciliteiten op het gebied van zorg en welzijn. Onder jeugdprofessionals verstaan we alle beroepskrachten die in contact komen met jeugd en gezinnen: van kinderopvangmedewerkers tot huisartsen, van sportleraren tot muziekdocenten, van pedagogen tot sociaal verpleegkundigen. Studenten van Zuyd en Fontys Hogeschool Pedagogiek werken onder begeleiding van docenten aan dit project. Daarnaast waren enkele projectleden actief in het uitvoeren van bevragingen bij jeugdprofessionals. Fase 1 liep van september 2014-december 2014. In deze periode zijn plm. 150 online tools beschreven, 9 factsheets geplaatst en 90 jeugdprofessionals gesproken over de knelpunten en kansen in het werken met online tools. Dit levert stof voor het maken van o.a. nieuwe factsheets. Zie het rapport voor meer informatie en details. In Fase 2 (2015) ligt het accent op onderzoek naar diverse aspecten van het gebruik van online tools, waaruit meer factsheets voortkomen, en focus groep gesprekken om de voorwaarden voor acceptatie van het werken met online tools te verhelderen.
DOCUMENT
Bij blended hulpverlening wordt zowel online als face-to-face ondersteuning geboden aan inwoners. De Werkplaats Sociaal Domein Noord-Holland onderzoekt hoe sociaal professionals tot de blend komen, hoe de blends eruit zien en hoe organisaties het implementeren van blended ondersteuning kunnen bevorderen. Lees meer op www.werkplaatsensociaaldomein.nl/werkplaats/noord-holland
YOUTUBE
Online hulp is geen gemeengoed in de sociale sector. En onderzoek naar online hulp is versnipperd. Christa Nieuwboer (lector Fontys Hogeschool Pedagogiek) promoveerde op onderzoek naar de effectiviteit van e-mailondersteuning voor opvoeders. Ze komt met een onderzoeksprogramma als één van de programmalijnen van het lectoraat Opvoeden voor de toekomst
DOCUMENT
Internet technology offers a lot of new opportunities for the dissemination of information, sharing of support and consultation of professionals. Innovating professionals from multiple disciplines have begun to exploit the new opportunities for parenting support. The studies presented in this book are meant to deepen our insights in the subject of online parenting support and investigate the feasibility to use single session email consultation to empower parents. This publication includes: - A systematic review of 75 studies on online parenting support. - A meta-analytic review of 12 studies on online tools to improve parenting. - A content analysis of 129 parenting questions and responses in single session email consultation. - An analysis and validation study of the newly developed Guiding the Empowerment Process model. - An evaluation study of the effects of single session email consultation on parental empowerment. The results of this research indicate that the Internet is not only a source of information, but it can also be an instrument for support and training, aiming to improve parental competencies.
MULTIFILE
In de eerste twee delen van het proefschrift vindt u informatie over online opvoedingsondersteuning in het algemeen. Welke studies zijn daarover gepubliceerd? Hoe zien de onderzochte online programma’s voor ouders eruit? Welke kenmerken hebben ze? Hoe effectief zijn ze? In de drie andere delen gaan we dieper in op het eenmalig e-mailconsult. Er zijn veel organisaties in Nederland die ouders de gelegenheid bieden om een advies per e-mail te ontvangen, vaak via een web-formulier of een button op een website. Kunnen beroepskrachten deze vorm van online communicatie gebruiken om ouders te begeleiden naar méér empowerment? In deze brochure leest u een beknopte samenvatting van het proefschrift.
DOCUMENT
Hulpverlening vindt door de coronacrisis in veel gevallen digitaal plaats, evenals het onderwijs. Echter is de inhoud van de lessen nog steeds gericht op fysieke hulpverlening. Het onderwijs zou de kans moeten grijpen om digitale hulpverleningsvaardigheden aan te leren aan de studenten van Social Work.
MULTIFILE
In the 1980s there was a lot of discussion about whether monitoring special conditions should be a probation task, and whether this can be combined with offering help and assistance. The authors show that this discussion has been settled by introducing a specific knowledge base for probation work. They outline a number of important developments in recent decades: the focus on risk and the enforced framework, and the great influence of new technology. Nevertheless, an important basis for probation remains unchanged: the quality of the contact between probation officer and client.
DOCUMENT