Opiniestuk van de auteur over de relevantie van online shoppen voor SME's, ook na de Corona-tijd.
LINK
Dit rapport beschrijft de resultaten van een onderzoek naar online veiligheid en mediawijsheid onder 1432 jongeren uit het voortgezet en het middelbaar beroepsonderwijs in Leeuwarden. Het biedt een cijfermatig inzicht in online problemen: welke problemen komen voor en in welke mate? Met de via de tool ( Online Tool Internetveiligheid 2.0.) verkregen data zijn zowel analyses op gemeentelijk niveau als op schoolniveau gemaakt. In het verlengde hiervan kunnen preventiestrategieën op maat worden ontwikkeld. Uiteindelijk doel is het veiliger maken van het internet voor jongeren. Dit onderzoeksproject is uitgevoerd vanuit de cross-over Digital Citizenship: dit is een samenwerkingsverband tussen de onderzoeksgroep Cybersafety en het lectoraat Organisations & Social Media, beide van NHL-Stenden Hogeschool. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van de afdeling openbare orde en veiligheid (OOV) van de gemeente Leeuwarden.
DOCUMENT
Hoe veilig is het internet voor jongeren? Zijn online pesterijen, seksuele intimidatie en online oplichting eerder uitzondering of regel? Hoe gaan jongeren om met desinformatie en nepnieuws? Kortom, wat speelt er in deze coronatijd nu jongeren nòg meer afhankelijk zijn van internet? Dit rapport beschrijft de resultaten van een onderzoek naar online veiligheid en mediawijsheid onder 423 Amsterdamse scholieren in het voortgezet onderwijs.
DOCUMENT
De verkoop van tweedehands artikelen is enorm belangrijk om de negatieve effecten van productie op het milieu te verzachten. Kringloop- en tweedehandswinkels spelen hier een steeds belangrijkere rol in, maar maken vaak nog weinig gebruik van de online mogelijkheden. Kringshoppen biedt een verkoopplatform aan voor deze winkels, om de positieve effecten van deze winkels te vergroten. Door te shoppen op Kringshoppen draagt de consument indirect bij aan werkgelegenheid (voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt), de verduurzaming van de wereld en goede doelen die de winkels steunen. Het afgelopen jaar is de vraag naar deze service al gevalideerd. Zowel vanuit de consument als vanuit de winkels zijn de reacties positief: er zijn winkels aangesloten op het platform, er hebben bestellingen plaatsgevonden en Kringshoppen heeft al omzet gemaakt. Ook zullen we gedurende de projectperiode de minor Resilient Entrepreneurship volgen op BUas. Tijdens deze minor doen we onderzoek naar onze markten; welk type winkels is geschikt en welke consumentendoelgroep past hier bij? Met het geld dat we ontvangen uit deze subsidie, gaan we verder marktonderzoek uitvoeren. Het doel van dit onderzoek is dat we de pijnpunten en de behoeftes van zowel de consument, als de kringloop- en tweedehandswinkels gaan verzamelen. De pijnpunten bestaan uit gemissen in de markt of huidige problemen binnen de markt. De behoeftes kunnen bestaan uit het platform waarop ze willen werken (app, website, web-app etc.), als de functionaliteiten van het te ontwikkelen platform. Met deze wensen en kennis over de markt gaan we een prototype bouwen van dit platform. De hogeschool zal een actieve rol nemen in het vinden van de juiste partner hiervoor. Haar uitgebreide netwerk zal helpen met het vinden van enkele geschikte partners, waarna de hogeschool zal helpen in de bemiddeling tussen deze partner en ons.