In 2050 moet de Nederlandse economie volledig circulair zijn, maar volgens het onlangs verschenen rapport ‘Integrale Circulaire-Economie Rapportage 2021’ van (onder andere) het Planbureau voor de Leefomgeving, het CBS en het RIVM wil dat nog niet erg vlotten. In 2030 moeten we halverwege zijn met het realiseren van die circulaire economie, maar ook dat gaat hoogstwaarschijnlijk niet lukken. Het roer moet daarom radicaal om. We hoeven niet te wachten tot 2050 of 2030 om te gaan werken aan een ‘ontgroei-economie’.
LINK
Klimaatbeleid is urgent en overstijgt het denken in politiek ‘links’ of ‘rechts’, waarschuwt de Groninger lector Egbert Dommerholt. ‘Oneindige groei is op een eindige planeet niet mogelijk. Wie daar anders over denkt is ofwel gek of econoom.’
LINK
Waarom blijft de ggz groeien als kool? Worden we steeds zieker? Is de samenleving misschien te ingewikkeld geworden om psychisch in te overleven? Of spoort men tegenwoordig simpelweg meer leed op? Werven hulpverleners steeds meer klandizie? Of worden we met z’n allen steeds intoleranter ten opzichte van afwijkers en afwijkingen? Wordt de norm van normaal steeds strikter? Deze vragen waren aanleiding voor een vier-gesprek tussen Doortje Kal, Gustaaf Bos, Jan Theunissen en Mark Janssen. Zij lazen eerst alle artikelen van deze Deviant
DOCUMENT
De ontwikkeling in mobiele robotica gaat snel. Personenwagens bevatten steeds meer bestuurderassistentiesystemen. In de logistiek is grote behoefte aan voertuigautomatisering om het chauffeurstekort het hoofd te bieden en in de agrifood is grote robotiseringsslag gaande, enerzijds vanwege personeelstekort en anderzijds richting duurzaamheid: compacte, mobiele robots beperken bijvoorbeeld de bodemverdichting en zijn een enabler voor efficiënt biologisch telen. Mobiele robots zijn complex qua besturing. Denk aan padplanning, padvolgen, herkenning en ontwijken van obstakels en daarnaast het autonoom uitvoeren van specifieke taken op basis van een complexe set van sensoren en actuatoren. Ontwikkeling van robotsoftware gebeurt grotendeels in simulatie, omdat praktische tests complex, tijdrovend, kostbaar en soms onveilig kunnen zijn. In Nederland bestaan veel ontwikkelaars van mobiele robots. Veel van dit werk startte in een pioniersstadium, waarbij ontwikkelaars een eigen, simulatie-gebaseerde ontwikkelomgeving opzetten en prioritaire algoritmes ontwikkelden. Langzamerhand ontstaan standaarden waarmee softwarebouwblokken voor de besturing van mobiele robots eenvoudig gekoppeld en hergebruikt kunnen worden, zoals Robot Operating System (ROS). ROS biedt naast interoperabiliteit ook een groot ecosystemen met (open-source) softwarefuncties voor robots. ROS startte in de onderzoekswereld en wordt steeds breder geaccepteerd in de industrie en ingebed in onderwijs. Ondanks de krachtige ROS-interfacing blijft het complex en tijdrovend om een ROS-gebaseerde ontwikkelomgeving met allerlei tools, packages en drivers op te zetten. Daarnaast kunnen simulaties van allerlei scenario’s zeer tijdrovend zijn. RoboSIM werkt met partners aan een pilot van Asimovo, een schaalbare cloudgebaseerde methodiek die zowel de setuptijd als de simulatietijd van ROS-gebaseerde ontwikkeling drastisch verkort en tevens locatieonafhankelijke samenwerking ondersteunt. Deze oplossing zal als pilot worden ingezet in de RDW Self Driving Challenge: een goede praktische use case om de inzetbaarheid en operationele efficiëntie te testen en waar gewenst te verbeten. De resultaten helpen het bedrijfsleven, maar tevens de onderzoeks- en onderwijswereld om sneller te innoveren.