Vakintegratie is een hot item! Binnen het bètadomein is dit echter een moeizaam proces. Een kanshebber voor een succesvolle geïntegreerde aanpak is “leren door ontwerpen”. Een manier die aansluit bij nieuwe vakken als NLT en O&O en tevens bij de ontwikkeling van Technasia een belangrijke rol kan spelen. Middels een literatuurstudie, ter voorbereiding op veldonderzoek, is het “leren door ontwerpen” nader onderzocht. Opbrengsten en kansen, problemen en bedreigingen en nader te onderzoeken ideeën worden gepresenteerd! Het promotieonderzoek, waar dit literatuuronderzoek deel van uitmaakt, zal uiteindelijk leiden tot een succesvolle didactische aanpak die de bètavakken samenbrengt.
Ontwerpen van Technische Innovaties biedt studenten een ontwerpmethode voor het doen van onderzoek en het maken van innovatieve ontwerpen in multidisciplinaire teams. Steeds vaker immers werken verschillende disciplines in één team aan een innovatie samen met opdrachtgevers en ontwikkelpartners. Ontwerpen van Technische Innovaties concentreert zich op het ontwerpproces vanaf de innovatievraag tot en met het ontwikkelen en testen van een effectieve oplossing. In dit deel van het innovatieproces wordt het product gedefinieerd, het ontwerp bepaald en worden alle kritische problemen en risico’s onderzocht en zo innovatief mogelijk opgelost.
Sinds januari 2020 moet volgens het Deltaplan Ruimtelijke Adaptatie de factor hitteworden meegenomen in het beleid en ontwerp van de openbare ruimte. In de praktijk blijkthet moeilijk om concrete passende maatregelen te nemen: de implementatie van het planis een zoektocht. Op welke locaties moet je wat dan doen om ervoor te zorgen dat dewoon-, werk- en leefomgeving hittebestendig wordt? Wanneer is het goed genoeg? DeCoolKit kan als ontwerptool worden ingezet om maatregelen tegen hittestress op eenstrategische wijze in het ontwerp van de openbare ruimte te realiseren.
MULTIFILE
Inholland zet in 2021 de Impuls2020 gelden in om de infrastructuur van praktijkgericht onderzoek voor de doorwikkeling van de Inholland labs te verstevigen. Daarbij hanteren we twee invalshoeken die direct verbonden zijn met de twee Sprong aanvragen die we als trekkende hogeschool in voorbereiding hebben voor maart 2021. De eerste Sprong aanvraag richt zich op ICT, Data en Digitale onderzoeksmethoden (thema: Sleuteltechnologieën), de tweede Sprong aanvraag richt zich op het verbinden van Transitiedenken, Complexiteitsdenken en Ontwerpdenken ( thema: Maatschappelijk Verdienvermogen). Het doel van de inzet van de Impuls middelen is het verstevigen van de Inholland brede infrastructuur voor lab-ontwikkeling rondom inhoudelijke clusters in Inholland domeinen en onderzoeksgroepen. Met deze aanpak werken we toekomstgericht aan: a) Een Inholland brede infrastructuur voor labs op de twee doorsnijdende thema’s van het missie gedreven innovatiebeleid. Deze infrastructuur vormt een basis en voedingsbodem voor de doorontwikkeling van onze lab en CoE aanpak en versterkt onze responsiviteit en samenwerkingscapaciteit ten aanzien van onze (inter)nationale en regionale partners, b) Een stevige basis voor innovatieve cross-overs met onze partners. Dit doen we door de Inholland onderzoeksgroepen goed met elkaar te verbinden via een lab infrastructuur zodat we beter in staat zijn om inter- en transdisciplinaire maatschappelijke vraagstukken op te pakken, c) De verbinding van deze lab infrastructuur met de vier thema’s van innovatiebeleid door specifieke invulling per Inholland domein/onderzoeksgroep (vanuit de profilering Duurzaam, Gezond en Creatief), d) Een versterkte basis voor de twee geplande Sprong aanvragen, Met deze inzet van de Impuls2020 middelen werken wij met onze partners aan een structurele bijdrage aan het missie gedreven innovatiebeleid. Zo wordt onze “Impuls voor Inholland Labs” een impuls voor regionale en landelijke innovatie. Over de inzet van de Impuls2020 middelen hebben we structurele afstemming met partnerhogescholen.
Platform Studio21CS heeft een constructieve eerste periode afgesloten waarin onder andere de onderzoeksagenda “21st Century Skills voor Professionals” werd opgeleverd. In de tweede periode bouwt het platform hierop voort en legt daarbij de focus op het thema professionals en ontwerpdenken. Dit thema is het eerste uit de onderzoeksagenda en sluit direct aan op belangrijke beleidsagenda’s zoals het missiegedreven innovatiebeleid (KIA6), de Kennis en Innovatieagenda van CLICKNL en de expertise van HKU als leidende hogeschool van het platform. In de tweede periode bestaat het platform uit meerdere netwerkgroepen uit verschillende contexten met de thema’s Goed Werk, Complexiteit, Leven Lang Ontwikkelen en Kennisbenutting. Binnen het platform verbinden deze netwerken zich rondom het overkoepelende thema professionals en ontwerpdenken en passen ze deze manier van werken toe in hun onderzoeksactiviteiten. Het platform wordt verbonden door een kerngroep die de netwerken ondersteunt in het implementeren van ontwerpdenken in deze activiteiten. Daarnaast deelt de kerngroep de opgedane inzichten rondom ontwerpdenken met de aangesloten netwerken en het bredere werkveld. De activiteiten die in de netwerken georganiseerd worden zijn open voor geïnteresseerden die niet direct aangesloten zijn bij het platform. Bovendien houden we ruimte open voor het aansluiten van een extra netwerk van onderzoekers in de loop van de tweede periode van het platform. Door deze opzet ontstaat er vanuit dit platform een natuurlijke verbinding met de eigen onderzoekspraktijk van de individuele kernteamleden - en is de samenwerking gelijk onderdeel van de onderzoeksomgeving. Zo verwachten we dat de activiteiten een duurzaam onderdeel kunnen worden van de aangesloten netwerken.
In de 21ste eeuw hebben we te maken met complexe maatschappelijke en organisatorische vraagstukken. Deze zijn te beschouwen als ‘wicked problems’, waarbij de aard van het probleem complex, moeilijk te definiëren en constant veranderend is. Bijvoorbeeld op het gebied van (1) inclusieve en innovatieve samenleving, (2) duurzame energie en circulaire economie, (3) langer gezonder leven. Om deze ‘wicked problems’ c.q. ‘societal challenges’ multidisciplinair aan te kunnen pakken, hebben professionals kennis en vaardigheden nodig die aanvullend zijn op de algemene en vaktechnische kennis en vaardigheden die traditioneel binnen de eigen disciplines verworven worden. Wij vatten die extra kennis en vaardigheden samen met de term 21st century skills. Het platform wil professionals in de driehoek van opleidingen, onderzoek (zowel binnen als buiten het HBO) en praktijk uitdagen om met elkaar, in wisselende combinaties, concrete 21st century skills werkprocessen aan te gaan. Hoe komen we tot nieuwe ideeën, productieve verbindingen en manieren van werken met relevantie voor de ‘wicked problems? Hoe leren (aankomende) professionals door ontwikkeling en inzet van 21st century skills om relevante professionele contexten en processen te ontwerpen waarin ‘wicked problems’ opgelost kunnen worden en daarbinnen effectief te functioneren? Het platform richt zich op het ontwikkelen van optimale leer- en experimenteerprocessen waarin professionals in multidisciplinaire omgevingen bij kunnen dragen aan het oplossen van ‘wicked problems’. Het platform legt de focus op het identificeren van stimulansen en obstakels in deze ontwerpprocessen door samenwerking, met als doel om tot succesvolle gezamenlijke goed onderbouwde onderzoeksprojecten en subsidieaanvragen te komen.