De kunstwereld staat op zijn achterste poten. Op 27 oktober 2022 plakt een klimaatactivist van de groep Just Stop Oil zijn wang vast aan de glasplaat voor Vermeers Meisje met de parel in het Mauritshuis. Zonder daarom te vragen wordt het Haagse museum in een klap gebombardeerd tot onderwerp van en deelnemer aan het klimaatdebat. Veel mensen waren en zijn verbaasd of boos, omdat zij het verband tussen kunst en klimaat niet zien.Toch komt de plakactie niet zomaar uit de lucht vallen. Klimaatactivisme in de kunst heeft diepe wortels, zoals ook de fossiele industrie diepgeworteld is in sommige musea. Morele paniek is daarom niet op zijn plaats. Laten we liever met hernieuwde waardering kijken naar de mensen die zich al jaren vanuit de kunst inzetten voor het klimaat.
LINK
Klimaatverandering, migratie, de oorlogen in Oekraïne en Jemen, racisme, hoge inflatie, woningnood, lerarentekort, corona-lockdowns, politieke onvrede en een pluriformiteit in opvattingen hierover. Het is ingewikkeld om als kind of jongere op te groeien in Nederland anno 2023. Daarom is het niet vreemd dat er brede steun is voor het idee dat scholen de opdracht hebben om leerlingen en studenten te helpen bij het leren begrijpen van deze wereld: oftewel burgerschapsonderwijs. In zijn rede houdt Hessel Nieuwelink een warm pleidooi voor het verder ontwikkelen van burgerschapsonderwijs en het versterken van een veer krachtige democratische gezindheid bij kinderen en jongeren.
Met de uitvoering van het onderzoek ‘Het stedenbouwkundig bureau van de toekomst’ (zie eerste rapportage van het RAAK-project) aan de Hogeschool van Amsterdam is een kennisplatform tot stand gekomen over de inhoud en onderlinge positionering van stedelijke theorieën, methoden en casussen. Het platform stelt de stedelijk professional (al werkend en lerend) in staat, in samenspraak met collega’s, de beschikbare interdisciplinaire kennis over ruimtelijke analyses in stedelijke gebieden te ontsluiten, te delen en te vergroten.