De gemeente Utrecht is sinds de invoering van de Jeugdwet in 2015 verantwoordelijk voor alle hulp en ondersteuning aan de Utrechtse jeugd. Het doel hiervan is een inhoudelijke vernieuwing van de jeugdhulp. Een belangrijk uitgangspunt voor de gemeente Utrecht is daarbij ‘normaliseren en uitgaan van de mogelijkheden’. In de praktijk bleek het begrip normaliseren echter complex te zijn, en niet iedereen had er eenzelfde beeld bij. Daarnaast heeft het woord soms een negatieve lading, bijvoorbeeld als het mensen doet denken aan problemen niet serieus nemen. Dit bemoeilijkte het gesprek over normaliseren en wat daarvoor nodig en gewenst is. In de Kenniswerkplaats Jeugd Utrecht Stad (KJUS) werken mensen vanuit allerlei verschillende perspectieven, zoals jongeren, ouders, professionals die met jongeren werken, beleidsmedewerkers, onderzoekers en opleidingsprofessionals, samen om zorg en ondersteuning voor jongeren en gezinnen in de stad Utrecht te verbeteren. De kern hierbij is dat gebruik wordt gemaakt van verschillende kennisbronnen: kennis vanuit onderzoek, professionele kennis en ervaringskennis. De gemeente Utrecht heeft daarom de KJUS gevraagd om samen met betrokkenen vanuit verschillende perspectieven de belangrijkste aspecten van normaliseren in kaart te brengen.
DOCUMENT
Deze publicatie bundelt ervaringen en geleerde lessen uit een pilot met twee interdisciplinaire leer- en opleidingsomgevingen vanuit het programma Utrecht Leert vernieuwend Opleiden (ULVO) in schooljaar 2024-2025. Deze twee leeromgevingen, in en rond vier PO- en VO- scholen in de Utrechtse wijken Leidsche Rijn en Vleuten/De Meern, zijn een jaar lang gevolgd. De publicatie is opgebouwd rond zeven verhalen uit deze innovatieve, lerende praktijken, die de noodzaak, de uitdagingen en de opbrengsten van samen opleiden en leren, over de grenzen van het educatieve, sociale en pedagogische domein heen, illustreren. De centrale vraag in deze publicatie luidt: Hoe ontwikkelt de interdisciplinaire samenwerking tussen opleidings- en praktijkprofessionals en met studenten in het pedagogische, sociale en educatieve domein zich in, tussen en over de interdisciplinaire leer- en opleidingsomgevingen van ULVO?
DOCUMENT
De publicatie ‘De kracht van verbinding: Loopbaanthematieken in het licht van veranderende beroepsbeelden” is modulair opgebouwd. Iedere module behandelt een stukje van de thematiek, waarbij steeds vanuit een ander perspectief wordt gekeken: vanuit kiezende jongeren, vanuit de veranderingen die plaatsvinden in de maatschappij en die ons werk beïnvloeden, vanuit de Nederlandse arbeidsmarkt, vanuit onderwijsorganisaties en vanuit arbeidsorganisaties.
DOCUMENT
Naast bodembeheer is waterbeheer in de agrarische sector een belangrijk thema. Door klimaatverandering zijn de weersextremen sterk toegenomen. Tijden van wateroverlast worden afgewisseld met lange periodes van droogte. De verbeteringen van het watersysteem in Nederland zijn de afgelopen honderden jaren vooral gericht geweest op het voorkomen van schade door wateroverlast. De afgelopen jaren wordt het steeds duidelijker zichtbaar dat er meer maatregelen genomen moeten worden om droogteschade te voorkomen. Dat vraagt een enorme paradigmaverschuiving bij agrariërs, waterschappen en overheden. In dit lectoraatsplan wordt de problematiek van agrarisch waterbeheer uitgewerkt, worden onderzoeksvragen en doelstellingen geformuleerd en wordt aangegeven hoe het lectoraat de problematiek wil gaan aanpakken: Water-Leiding.
DOCUMENT
Nu steeds meer scholen te maken krijgen met professionele managers groeit de kloof tussen de leiding en uitvoerende docenten. De vereniging Beter Hoger Onderwijs is ontstaan uit deze onvrede. In het artikel wordt een pleidooi gehouden voor lerarenzelfbestuur, gekoppeld ook aan een mandatenorganisatie.
DOCUMENT
In deze bijdrage worden drie rollen van de schoolleider beschreven, die leiding wil geven aan een professionele leergemeenschap: architect, cultuurbouwer en leraar.
DOCUMENT
In 2030 zullen naar verwachting een half miljoen mensen lijden aan dementie. Het lectoraat Psychogeriatrie doet onder leiding van dr. Frans Hoogeveen onderzoek naar deze sluipende ziekte en haar behandelwijzen. Aan de wieg van het lectoraat stond onder andere WoonZorgcentra Haaglanden. Monique Cremers is directeur Wonen en Zorg bij WZH. Zij geeft als partner haar visie op de praktijk en potentie van de samenwerking met het lectoraat. Zij doet dit in het licht van de ontwikkelingen binnen de sector.
DOCUMENT
In "De schoolleider als leraar" wordt vanuit moderne inzichten over leren gekeken naar leiding geven: leiding geven als het laten leren of stimuleren van leerprocessen. De schoolleider wordt hier gezien als leraar, die collectieve leerprocessen initieert en leidt. Het ontwikkelen en begeleiden van deze collectieve leerprocessen is de kern van onderwijskundig leiderschap. Tevens wordt een aantal praktische leerarragementen beschreven, zoals het ontwerpen van strategische scenrario's en intervisie.
DOCUMENT
"De leiding van organisaties moet sturen om de voorspelde opbrengsten uit ICT te realiseren." en " De leiding van de organisatie moet hierbij opties hebben.". In één zin de reden om gestructureerd met portfolio's te werken en in één zin de kans, die het actief en systematisch werken met portfoliomanagement onze organisaties biedt. Dit boekje gaat over dit portfoliomanagement. Het is de weerslag van een onderzoek gedaan onder auspiciën van de kenniskring portfoliomanagement van het lectoraat ICT governance van Fontys hoge-school, school voor ICT.
DOCUMENT