Het zoeken naar zowel meer studentgericht beroepsonderwijs als ook naar onderwijs dat een betere aansluiting heeft op de arbeidsmarkt, nodigt hogescholen uit nieuwe werkwijzen te beproeven. In het onderhavige onderzoek staat de inzet van leerkringen in duaal onderwijs centraal. Student, tutor en werkbegeleider worden door leerkringen uitgedaagd gezamenlijk de beroepsvorming te verbeteren en de vraag is: wat is de optimale rol voor een ieder? Vooral het duale karakter van de opleiding zorgt ervoor dat niet alleen over de leerkring wordt gepraat, maar dat men ook samen aan het werk gaat. De stap van leerkring naar community of practice verrijkt het denken over deze werkwijze is en een bron voor inspiratie voor het concrete handelen. De leerkring is dan een groep mensen die een gemeenschappelijke passie hebben, in dit geval een betere beroepsvorming van een bestuurskundige of overheidsmanager realiseren. Hiervoor wisselen partijen kennis en ervaring uit en kijken ze of vooruitgang wordt geboekt.
DOCUMENT
High actual turnover rates in Dutch travel industry in combination with demographic changes in the workforce, may have consequences for economic sustainability for Dutch travel companies. A previous study has shown significant differences in the psychological contract of generations in the workplace in travel industry. This study was aimed at providing insights for creating generation-sensitive HR management. The research design included a qualitative in-depth study exploring meanings, beliefs and experiences of HR managers with three generations in the workplace. These HR managers experience differences in attitudes, values and expectations of generations and find the lower commitment and higher turnover intention of Generation Y especially problematic. Managing three generations essentially entails a differentiated style of management, taking into account generational differences.
MULTIFILE
In een aantal Haagse wijken zijn community builders actief. Hoe verhouden zij zich tot andere wijkprofessionals en wat is hun toegevoegde waarde? Het lectoraat grootstedelijke ontwikkeling van de Haagse Hogeschool deed onderzoek naar deze nieuwe functionaris in gemeentelijke dienst.
MULTIFILE