Wat opvalt aan het debat over overlast is dat er in dit debat twee dominante vragen de boventoon voeren: wie 'plegen' er overlast, en wat is eraan te doen? De vraag 'Wat is overlast - wanneer is iets overlast, en voor wie?' wordt echter niet of nauwelijks gesteld. In dit artikel wordt er beargumenteerd dat het debat juist met deze vraag zou moeten beginnen - hoe moeilijk deze vraag wellicht ook te beantwoorden is.
DOCUMENT
De gemeente Rotterdam heeft het lectoraat Publiek Vertrouwen in Veiligheid van Hogeschool Inholland gevraagd onderzoek te doen naar de veiligheidsbeleving in Pendrecht en de factoren die daarop van invloed zijn. Uit het onderzoek komt naar voren dat ervaren overlast en criminaliteit de veiligheidsbeleving in Pendrecht aantasten. Vooral overlastgevend gedrag van kwetsbare mensen zoals verslaafden en psychiatrisch patiënten rond metrostation Slinge en Winkelcentrum Plein 1953 zijn van invloed op het veiligheidsgevoel van de bewoners. Deze invloed op de veiligheidsbeleving is sterker voor de groep oudere bewoners (65+) dan voor andere bewoners in Pendrecht. Het onderzoek laat verder zien dat onderliggende tegenstellingen tussen oudere bewoners met en zonder een migratieachtergrond invloed heeft op de veiligheidsbeleving van deze bewoners. Geadviseerd wordt te beginnen met een zichtbare en geloofwaardige aanpak van de geconstateerde signal places; metrostation Slinge en het winkelcentrum Plein 1953. Daarnaast wordt geadviseerd de complexe dynamiek van polarisatie aan te pakken door beproefde methodieken in te zetten en experts op dit thema te betrekken.
DOCUMENT
Om aan hun quotum van acht 'overlastmeldingen' per dag te komen zuigen de Amsterdamse straatcoaches regelmatig meldingen uit hun duim. Hoewel dit door directeur Jack van Midden van de Stichting Aanpak Overlast Amsterdam (SAOA) stellig ontkend werd, drong de lokale fractie van de SP toch aan op een debat in de gemeenteraad. Men wil van de burgemeester graag horen hoe hij de activiteiten en de resultaten van deze activiteiten van de straatcoaches wil meten, om deze zo effectiever in te zetten. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want hoe meet je overlast? En hoe meet je de afname daarvan in een bepaalde wijk, en de rol van de straatcoaches daarin?
DOCUMENT
In de veiligheidspraktijk ontstaat steeds meer aandacht voor de perceptie van burgers. Kan gerichte overheidscommunicatie helpen om de ervaring van overlast, verloedering of maatschappelijk spanningen te verminderen? In opdracht van het ministerie van Veiligheid en Justitie, onderzochten Marnix Eysink Smeets, Ton Baetens en Hans Moors deze vraag. Onlangs rondden zij hun onderzoek af dat tien kernpunten voor een evidence-based communicatiestrategie bevat
DOCUMENT
Op verzoek van de Woningstichting St Joseph te Almelo is onderzoek gedaan naar de aard en omvang van overlast en onveiligheidsgevoel, zoals die worden ervaren door bewoners van de Cityflat gelegen in het centrum van Almelo. Dit rapport omvat het resultaat ven een in december 2011 afgenomen bewonersenquête en gesprekken die zijn gevoerd met vertegenwoordigers van de politie, TACTUS, SCOOP en St Joseph. Tot slot worden de resultaten van een schouw van de Cityflat getoond. Dit rapport wordt afgesloten met een beschouwing over verschillende typen maatregelen die genomen kunnen worden om overlast en onveiligheidsgevoel te verminderen.
MULTIFILE
Isoleer asocialen in tuigdorpen, vindt de PVV. De vraag is vooralsnog hoe serieus het voorstel is. Maar dat dit idee niet nieuw is, blijkt uit de geschiedenis van de sociale sector. Wat kunnen we van die geschiedenis leren om overlast en asociaal gedrag te bestrijden en voorkomen?
DOCUMENT
In 2023 en 2024 is door de Hogeschool Inholland onderzoek gedaan naar de veiligheidsbeleving van bewoners in Hoek van Holland - Dorp. Dit onderzoek vond plaats in opdracht van de gemeente Rotterdam. Uit het onderzoek komt naar voren dat de veiligheidszorgen in Hoek van Holland – Dorp vooral gaan over overlast en, in mindere mate, over criminaliteit. Het gaat dan om overlast van omwonenden, jongeren en mensen die drugs gebruiken of verhandelen. Daarnaast laat het onderzoek zien dat tekenen van sociale en fysieke verloedering de indruk versterken dat het met de veiligheid in het dorp de verkeerde kant op gaat en dat het dorpse karakter wordt aangetast. In de ogen van bewoners werkt het gemeentelijk (woon)beleid deze verloedering in de hand. Het onderzoek vond plaats op basis van 69 straatinterviews met bewoners, groepsinterviews met professionals, een observatie met een wijkagent en analyse van het wijkprofiel van de gemeente Rotterdam. Op basis van de uitkomsten van het onderzoek zijn vijf aanbevelingen geformuleerd waarmee de gemeente de veiligheidsbeleving van bewoners verder kan versterken.
DOCUMENT
Door de beperkte ruimte in Nederland zijn er steeds meer interacties tussen mensen, planten en dieren. Deze interacties kunnen voor overlast zorgen, maar naast overlast kan de perceptie van mensen ook door andere factoren worden beïnvloed. Om te onderzoeken welke factoren dit zijn werd in opdracht van de Vlinderstichting een enquêteonderzoek uitgevoerd.
DOCUMENT
Plotseling leek er een nieuw maatschappelijk probleem te zijn: hangouderen. Ze zouden hinderlijk met hun rollators rondhangen in winkelcentra en vrouwen beschimpen. De vraag of hier werkelijk sprake was van een maatschappelijk probleem werd onderzocht door de berichtgeving in de media te analyseren, internetsearches te doen en telefonische interviews te houden.
DOCUMENT
In het verleden is er veel overlast veroorzaakt door jeugdgroepen rondom het winkelcentrum Rokade in Utrecht Noordwest. Inmiddels zijn er diverse maatregelen getroffen om deze overlast te beperken. Om de huidige situatie in kaart te brengen is er in opdracht van de Gemeente Utrecht een kwalitatief onderzoek uitgevoerd naar enkele aspecten van de aanpak van onveiligheidsbeleving van de bewoners, bezoekers en ondernemers rondom het winkelcentrum Rokade in Zuilen. De vraag die in dit onderzoek centraal stond was: In hoeverre maken bewoners, bezoekers en ondernemers van winkelcentrum Rokade melding van gevoelens van onveiligheid in hun buurt en welke mogelijkheden zien zij voor zichzelf in samenwerking met andere partijen in de aanpak van deze veiligheidsproblematiek?
DOCUMENT