Verandering van gedrag is makkelijker gezegd dan gedaan. De stappenreeks van voorlichting (openstaan, begrijpen, willen, kunnen, doen en blijven doen" worden geplaatst in het methodisch handelen als een effectieve interventie aan het therapeutisch arsenaal van oefentherapeuten Mensendieck
DOCUMENT
Voorlichting maakt deel uit van het fysiotherapeutisch handelen. De stappenreeks van voorlichting wordt geplaatst in het fysiotherapeutisch handelen. De stappenreeks van voorlichting bestaat uit de stappen:"openstaan, "begrijpën", "willen", "kunnen", "doen" en "blijven doen".
DOCUMENT
Het brandwondenportaal is een e-Health applicatie voor patiënten met brandwonden. Patiënten vinden het brandwondenportaal waardevol, met name omdat duidelijke en betrouwbare informatie op elk moment beschikbaar is. De littekenkeuzehulp helpt hen en de zorgverleners in het samen maken van een behandelkeuze. De mate van samen beslissen is na de introductie van het portaal gestegen. Met name bespreking van de manier waarop en in welke mate een patiënt betrokken wil worden bij het maken van een beslissing is verbeterd. Net als het samen bespreken van de voor- en nadelen en het samen afwegen van verschillende behandelingsmogelijkheden. Wensen voor doorontwikkeling van het portaal zijn onder andere informatie speciaal voor kinderen en hun ouders en ervaringsverhalen.
DOCUMENT
Verpleegkundigen zijn essentieel voor het leveren van goede ziekenhuiszorg. Wanneer zij niet toekomen aan het geven van noodzakelijke zorg leidt dit tot niet-verrichte zorg. Dit heeft negatieve gevolgen voor de patiënt en de arbeidstevredenheid van de verpleegkundige. Het toepassen van vakinhoudelijk leiderschap door verpleegkundigen op de werkvloer is geassocieerd met betere patiëntenuitkomsten en minder verloop van personeel. Verpleegkundigen hebben echter moeite om invulling te geven aan vakinhoudelijk leiderschap in concrete zorgsituaties. Het Kiezen voor Beter onderzoeksprogramma, uitgevoerd door het lectoraat Verpleegkundig Leiderschap & Onderzoek voor Goede Zorg van NHL Stenden Hogeschool en het Medisch Centrum Leeuwarden heeft als doel verpleegkundigen te ondersteunen in het ontwikkelen en toepassen van vakinhoudelijk leiderschap, in samenspraak met de patiënt. Hierbij worden de principes van participerendactieonderzoek en methoden van Practice Development toegepast om tot een duurzame praktijkverandering te komen. Deze rapportage beschrijft een verkenning van niet-verrichte zorg en de verpleegkundige percepties van eigen vakinhoudelijk leiderschap op drie verpleegafdelingen (B, T en U) in het Medisch Centrum Leeuwarden in de periode september 2020 tot juni 2021. Per afdeling is een keuze gemaakt in het aan te pakken praktijkprobleem.
DOCUMENT
Veel patienten vallen na afloop van een fysiotherapeutische behandeling terug in oude bewegingsgewoonten. Het stappenmodel van voorlichting (openstaan, begrijpen, willen, kunnen, doen en blijven doen) wordt aangereikt om als handvat om voorlichting effectiever te laten verlopen met als doel zelfmanagement zich uitend in het volhouden van verworven gedrag.
DOCUMENT
Veel patienten vallen na afloop van een fysiotherapeutische behandeling terug in oude bewegingsgewoonten. Het stappenmodel van voorlichting (openstaan, begrijpen, willen, kunnen, doen en blijven doen) wordt aangereikt om als handvat om voorlichting effectiever te laten verlopen met als doel zelfmanagement zich uitend in het volhouden van verworven gedrag.
DOCUMENT
Introduction: Patient information holds an important role in knee arthroplasty surgery regarding patients’ expectations and outcomes after surgery. The purpose of the present study was to explore the experiences and opinions of patients undergoing knee arthroplasty (KA) surgery on an information brochure provided preoperatively. Methods: A qualitative case study of 8 patients using individual semi-structured interviews was conducted to explore patients’ opinions on an information brochure in KA surgery. Results: Patients rated the brochure as good and recommended its use. Unsatisfactory information regarding wound healing, pain expectations, postoperative exercises and use of walking aids was reported. Patients stated that the table of contents was insufficient and the size of the brochure (A4-format) too large. Patients reported to have no need for additional digital sources (e.g. applications, websites). Conclusion: These opinions support the use of an information brochure. The reported opinions were used to improve the brochure. Future research should focus on the improvement of information sources by involving patients (and other users) in the development process in which the information is tailored towards patient needs.
DOCUMENT
De student heeft onderzoek gedaan bij Service Apotheek Epe over hoe zij klantloyaliteit kunnen vergroten door gastvrijheid en klantloyaliteit te optimaliseren.
MULTIFILE
Background: Patients with heart failure (HF) need long-term and complex care delivered by healthcare professionals in primary and secondary care. Although guidelines on optimal HF care exist, no specific description of components that are applied for optimal HF care at home exist. The objective of this review was to describe which components of HF (home) care are found in research studies addressing homecare interventions in the HF population. Methods: The Pubmed, Embase, Cinahl, and Cochrane databases were searched using HF-, homecare services-, and clinical trial-related search terms. Results: The literature search identified 703 potentially relevant publications, out of which 70 articles were included. All articles described interventions with two or more of the following components: multidisciplinary team, continuity of care and care plans, optimized treatment according to guidelines, educational and counselling of patients and caregivers, and increased accessibility to care. Most studies (n=65, 93%) tested interventions with three components or more and 20 studies (29%) used interventions including all five components. Conclusions: There a several studies on HF care at home, testing interventions with a variety in number of components. Comparing the results to current standards, aspects such as collaboration between primary care and hospital care, titration of medication, and patient education can be improved. © 2012 The European Society of Cardiology.
DOCUMENT
Voorlichting door paramedici is vaak gericht op gedragsverandering, op therapietrouw en zelfmanagement, kortom op compliance. Doen en blijven doen beschrijft dat proces. De therapeut heeft daarbij een rol als coach en motivator. De uiteindelijke gedragsveranderaar is echter niet de therapeut, maar de patiknt. Veel praktijkvoorbeelden illustreren hoe begeleiding van gedragsverandering en het werken aan therapietrouw en zelfmanagement in de paramedische praktijk verloopt. Doen en blijven doen wordt gepresenteerd aan de hand van het stappenmodel van gedragsverandering. In deze herziene uitgave zijn vele gespreksfragmenten opgenomen. Ze illustreren hoe paramedici de stappenreeks hanteren en hun voorlichting aanpassen aan de individuele patiknt. Persoonsgebonden factoren worden in deze uitgave verder uitgewerkt. Tal van praktijksituaties maken deze kennis voor studenten en professionals herkenbaar en toegankelijk. De patiknt als bio-psychosociale eenheid krijgt daardoor voor de student en paramedische beroepsbeoefenaar een gezicht. De stappenreeks en de persoonsgebonden factoren vormen samen een handvat voor voorlichting op maat: voorlichting die op de persoon en zijn doelen is afgestemd. Dat komt de compliance ten goede. Doen en blijven doen richt zich op studenten en beroepsbeoefenaren van paramedische bewegingsberoepen zoals fysiotherapeuten, ergotherapeuten logopedisten, podotherapeuten en oefentherapeuten Cesar en Mensendieck.
DOCUMENT