Een goede leerkracht is een nieuwsgierige leerkracht die zichzelf en zijn omgeving kritisch kan bekijken en beoordelen. Vanuit die overtuiging heeft de Pedagogische Academie van de Hanzehogeschool vanaf dit schooljaar een zelfstandige leerlijn praktijkgericht onderzoek in het curriculum opgenomen. Vanaf het huidige schooljaar leren studenten elk studiejaar opbouwend de kneepjes van toegepast onderzoek zodat zij straks in hun eigen schoolpraktijk kunnen werken aan de duurzame verbetering van hun eigen vaardigheden en de kwaliteit van het onderwijs.
DOCUMENT
Talentgericht werken is gebaseerd op wederzijdse beïnvloeding en het toepassen van drie strategieën: (denk)ruimte, structuur en adaptieve ondersteuning. Talentgericht werken bevordert een gevoel van autonomie, betrokkenheid en competentie en daarmee de kans op talentontwikkeling en studiesucces. Studenten en opleiders die talentgericht werken zijn gemotiveerd en creëren samen optimale leeromgevingen.
DOCUMENT
De leerlijn Praktijkonderzoek is gericht op de verwerving van onderzoekscompetenties. Deze competenties hebben betrekking op diverse gebieden, zoals afbeelding 1 laat zien. In de leerlijn streven we ernaar je in al deze componenten te ontwikkelen. Dit zie je terug in de inrichting van de colleges, omdat alle componenten uit figuur 1 hierin terugkeren. Hiermee willen we jouw nieuwsgierigheid wekken en je leren hoe je deze nieuwsgierigheid kan vertalen naar praktijkonderzoek in je huidige en toekomstige onderwijspraktijk. De leerlijn Praktijkonderzoek maakt gebruik van deze reader, met o.a. artikelen uit alle vakgebieden en clusters uit de opleiding en van een basisboek over methoden en technieken van onderzoek. Tijdens de werkcolleges wordt naar de reader en naar het basisboek verwezen. Voor ieder studiejaar is er een aparte reader, het basisboek geldt voor de gehele opleiding.
DOCUMENT
Ontwikkelingen in de maatschappij, in het bijzonder de ontwikkeling richting een kennismaatschappij, vereisen voor het onderwijs de ontwikkeling van een praktijkgericht en vraaggestuurd onderwijsmodel (Meijers, 2006). Studieloopbaanbegeleiding (slb), gericht op het realiseren van een loopbaangerichte leeromgeving waarin zelfsturing centraal staat, is in het hoger beroepsonderwijs (hbo) sectorbreed ontwikkeld en ingezet als een belangrijk middel hierbij. Landelijk, kwantitatief onderzoek (Kuijpers & Meijers, 2009) heeft laten zien dat het realiseren een dergelijke leeromgeving geen sinecure is. Middels nader kwalitatief onderzoek is inzicht verkregen in de manier waarop drie best practice academies invulling hebben gegeven aan slb. Uit de resultaten, samengevat in dit artikel, blijkt het belang van continu leren door studenten én docenten. In vervolg hierop hebben we literatuuronderzoek verricht naar het begrip 'collectief leren' als een belangrijke vorm van het leren van docenten. Met behulp van vragenlijstonderzoek zijn we nagegaan in welke mate hbo-docenten deze vorm van leren herkennen in hun dagelijkse praktijk. ABSTRACT Developments in society, in particular the development towards a knowledge economy, require educational institutes to develop an educational model that is both practice- and inquiry-based (Meijers, 2006). In order to support this process, Career Guidance, aimed at creating a career-oriented learning environment where students have a say in their own learning processes, is widely introduced in the higher vocational education sector. However, results from national, quantitative research (Kuijpers & Meijers, 2009) have shown that it is difficult to realize such learning environment. In a follow-up qualitative study we gained insight in the way three 'best practice' academies, as identified in the study by Kuijpers and Meijers (2009), have successfully developed and organized their Career Guidance program. Results, summarized in the current article, point to the importance of continuous learning by both students and teachers. Sequel to this study we have performed a review of relevant literature in order to explore the concept 'collective learning' as an important form of teacher learning. By means of a questionnaire we have verified the extent to which teachers in higher vocational education teacher teams recognize this type of learning in their daily work practice.
DOCUMENT
Ik ben niet muzikaal', zeggen veel startende pabostudenten. Dat klinkttamelijk negatief, hoe kan dat omgevormd worden tot een positievermuzikaal zelfbeeld? Wie is de pabostudent muzikaal gezien en hoe kan hijdaarin groeien?
DOCUMENT
In de rapportage over het deeltijdonderwijs van De Haagse Hogeschool is gekozen voor een beschrijvende benadering op tal van aspecten van dit onderwijs. Zo komen ondermeer aan de orde: doelgroep, onderwijsaanpak en studiesucces, begeleiding, personeel, organisatie, financiën, en ook communicatie en marketing van de deeltijd. In korte tijd heeft de onderzoeker een veelheid van informatie verzameld en is zij erin geslaagd dit toegankelijk te ordenen. Op elk van de onderzochte aspecten worden gegevens gepresenteerd die aanleiding kunnen vormen om op zoek te gaan naar verbetering van het deeltijdonderwijs. Het geheel overziende valt een aantal zaken op. In kwantitatief opzicht is sprake van 21 deeltijdopleidingen die op dit moment samen een aandeel van 14% hebben in de studentenpopulatie. Het deeltijdonderwijs kent daarmee een forse terugloop. Zo was een vijftien jaar geleden nog 40% van de studenten van De Haagse Hogeschool deeltijder. In kwalitatief opzicht valt op dat het deeltijdonderwijs een sterk academiegebonden beleid kent. Elke academie heeft zo haar eigen visie op elementen als instroom, onderwijsaanbod, werving en acquisitie. Ook laten de academies flinke verschillen in ambities zien. Al met al maakt de rapportage overduidelijk dat er een grote kloof bestaat tussen de praktijk van het deeltijdonderwijs en de beleidsambitie van De Haagse Hogeschool. Immers de aanleiding voor het uitgevoerde onderzoek was de vraag: hoe profileren we intern en extern De Haagse Hogeschool niet alleen als voltijd, maar ook als deeltijd school? Op basis van de verzamelde gegevens worden in het rapport uitgebreid aanbevelingen gedaan voor een sterkere profilering van De Haagse Hogeschool op het gebied van deeltijdonderwijs.
DOCUMENT
Opiniestuk in Trouw over de nieuwe subsidieregeling voor het verbeteren van het muziekonderwijs op de PABO en de noodzaak dit niet te beperken tot het bespelen van een instrument.
DOCUMENT
Article about social work and social policy in the Netherlands. It gives information about the background, history, the meaning of the profession and the different types of professional areas in which the profession is divided. Other subjects are: social work curricula, the European dimension of social work an current challenges for social professionals in the Netherlands.
DOCUMENT
Author version of opiniating article (Dutch) in national newspaper Trouw, appeared under the title 'Zingen, dat is beter dan muziekonderwijs'. Plea for singing in primary schools.
DOCUMENT