Cybermobbing ist in den vergangenen Jahren ein zunehmendes Pro-blem unter Jugendlichen geworden und somit ein immer wichtigeres Thema. Der Großteil der internationalen und nationalen Studien zu Cybermobbing fokussiert ‚verhaltensunauffällige‘ Jugendliche im Kontext Schule. Zu konstatieren ist ein Mangel an Studien, die den Umgang mit digitalen Medien bei Jugendlichen mit besonde-rem Förderbedarf untersuchen. Der Beitrag geht auf diese spezielle Zielgruppe im Kontext Sozialer Arbeit ein und nimmt die Notwen-digkeit passender Präventions- und Interventionsansätze sowie die grundsätzliche Sensibilisierung der professionell Tätigen für diese Fragestellung in den Blick.
MULTIFILE
In juni 2006 kwamen sleutelfiguren van hogescholen en universiteiten in een expertmeeting bijeen om ervaringen uit te wisselen over het beoordelen 1 van (competenties van) docenten. Deelnemers bogen zich over ‘good practices’ uit zowel hbo als wo. In dit artikel worden de portfoliobeoordelingsprocedures van vier van deze voorbeeldinstellingen beschreven en vergeleken aan de hand van relevante topics. Vervolgens worden de beoordelingsprocedures zelf beoordeeld aan de hand van kwaliteitscriteria. Er wordt afgesloten met conclusies en aanbevelingen. Met dit artikel hopen we onze ervaringen gesystematiseerd toegankelijk te maken voor andere ho-instellingen. We hopen tevens een bijdrage te leveren aan de discussie over het ontwikkelen en beoordelen van docentcompetenties en aan de verdere kwaliteitsverbetering van portfoliobeoordeling.
Students who experience high well-being are better able to developthemselvesand performwithin their educational program. Personal resources can be developed with interventions and more developed personal resources can contribute to well-being. However, it is not yet sufficiently clear what theseinterventions should look like to be effective. Therefore, this study focuses on formulating design principles for interventions aimed at developing four personal resources of honorsstudents: self-efficacy, optimism, inquiry mindedness, and self-regulation. Data were collectedviafocus groups. Data showed that design principles for interventions to develop those four personal resources differsomewhat, but also have several aspects in common: they combine group and individual activities, students are taught basic skills to help them directing their own development, they have an ongoing character and consist of recurring activities. The design principles can be used to design interventions to enhancehonors students’personal resources. Further research is needed into the design and effects of these interventions and possible generalisationof the design principles to other contexts.
MULTIFILE