Het veranderende klimaat dwingt ons te zoeken naar veerkrachtige en weerbare ecosystemen voor de landbouw én de natuur. Voedselbossen kunnen daar een rol in spelen. Dit handboek geeft praktische handvatten bij het doorontwikkelen van een dennenbos naar een voedselbos.
MULTIFILE
The current western agrifood system is highly successful in providing for human needs. However, the dominant agricultural approach of up-scaling and specialisation is put under pressure by a number of developments in the global landscape. Global developments such as population growth, pollution, soil degradation and climate change, in which agriculture plays a crucial role, make the need for a transition towards a paradigm with a broader range of values evident. Niche initiatives often develop as a reaction to needs not fulfilled by the regime. Therefore, certain niches may have the potential of driving a necessary transition. This research aims to determine if permaculture, being a niche, has this potential. The main question for this research was formulated as follows: How can a production system based on permaculture principles contribute to the agrifood transition? To answer this question, relevant current trends and global developments were used as a basis for developing a future scenario. Empirical qualitative data on permaculture businesses in the Netherlands was gathered as well, of which the results were used for a determination of permaculture’s performance in this future scenario. This was done by comparing a standardised permaculture system with a conventional potato system. As a result of this comparison, the Unique Selling Points of permaculture were identified, which determine the future potential of permaculture.
MULTIFILE
Het doel van dit handboek is om mensen kennis te laten maken met het concept van voedselbossen en om hen handvatten te geven voor het realiseren van een basisontwerp van een voedselbosecosysteem en het beheer daarvan. Dit handboek betreft een beknopte praktische handleiding. Voor uitgebreide theoretische achtergronden over voedselbossen in gematigd klimaat kan men literatuur raadplegen die wordt genoemd in subparagraaf 1.1: Theoretische achtergronden van voedselbossen.
MULTIFILE
Contextrijke schoolomgevingen bieden talrijke mogelijkheden voor sociale interactie, direct fysiek contact met de omgeving, en natuurlijke voorwerpen om te onderzoeken. SBO Arcadia is onlangs begonnen met de herinrichting van de openbare ruimte rondom de school met de aanleg van een moestuin (permacultuur). De school wil verder investeren in vergroening door de aanleg van een Tiny Forest en daarbij een tweeledige verdiepingsslag maken. Leerkrachten willen educatie in, met en over de natuur op basis van de ‘Harmony principes’ vakoverstijgend inbouwen in hun onderwijs. Het met leerkrachten ontwikkelen van een leerproces dat gebaseerd is op een diepgaand begrip van, en verbondenheid met de natuurlijke wereld zal leerlingen uitrusten met vaardigheden die ze nodig hebben om duurzamer te leven. Daarnaast wil de school de betrokkenheid van buurtbewoners vergroten door hun expertise in te zetten in vernieuwing van het onderwijsprogramma richting een community school en het onderhouden van het groen. Het team van SBO Arcadia wil hun innovatievermogen vergroten en heeft de volgende vraag bij Zuyd Hogeschool neergelegd: “Hoe kunnen de contextrijke schoolomgeving en de expertise van buurtbewoners optimaal ingezet worden voor natuur-gebaseerd leren in een Collaborative Community Education Model (CCEM), waarbij aantoonbaar aan de leerdoelen van het onderwijsprogramma wordt bijgedragen en het innovatievermogen van leerkrachten vergroot wordt?” Deze KIEM-aanvraag draagt bij aan een innovatief onderwijsmodel (CCEM) waarbij de context-specifieke implementatie van natuur-gerelateerd basisonderwijs en het vergroten van het innovatievermogen van leerkrachten centraal staat. Het bestaande samenwerkingsverband tussen Zuyd Hogeschool, SBO Arcadia, Taco Blom permacultuur en W.E. Projects wordt vernieuwd, verstevigd en uitgebreid met GeoActive BV, Moestuinman en buurtbewoners om vernieuwend onderwijs vorm te geven, leeropbrengsten te expliciteren en de openbare ruimte te onderhouden. Zowel leerkrachten (professionals) als betrokken partners zullen belangrijke gebruikers van het eindresultaat zijn waarbij onze aanpak als voorbeeldmethode dient voor andere scholen.