Omdat er weinig bekend was omtrent de verschillen met betrekking tot persoonlijkheid en leerstijlkenmerken tussen HBO-starters met een MBO- en een VO-achtergrond, zijn als onderdeel van het opleidingsprogramma 2003/2004 daarop betrekking hebbende vragenlijsten afgenomen bij 3.226 eerstejaars voltijd HBO-studenten van 20 verschillende Fontys-opleidingen. Het onderzoek biedt antwoord op de volgende onderzoeksvragen (1) welke verschillen zijn er tussen eerstejaars studenten uit het reguliere VO enerzijds en het MBO anderzijds, betreffende persoonlijkheid en leerstijlkenmerken bij aanvang van een HBO-opleiding, (2) welke relaties zijn er tussen deze variabelen en hoe verschillen deze relaties tussen de twee groepen en (3) mag voor beide groepen worden aangenomen dat persoonlijkheid invloed uitoefent op leerconcepties, motivationele orikntaties en regulatievoorkeuren en dat deze variabelen op hun beurt de studie-aanpak beïnvloeden.
DOCUMENT
Presentatie en Workshop tijdens Seminar matching en selectie in het HO - De Burcht. Zijn competenties, studiecijfers, intelligentie, persoonlijkheid, motivatie en leerstijlen gerelateerd aan (het vroege) succes op de arbeidsmarkt? Focus op matching, selectie en uitstroom.
DOCUMENT
In dit artikel, verschenen in Tijdschrift voor lerarenopleiders, 42(3), 33-43, wordt voorgesteld om persoonsvorming te benaderen als de vorming van ‘het zelf’ en daarbij twee strategieën uit de filosofische discussie rond het zelf te gebruiken. Eerst wordt besproken wat dit zelf minimaal is onder de noemers ‘subjectief’, ‘continu’ en ‘handelend’. Vervolgens worden verschillende perspectieven op het zelf die in het basisonderwijs een rol spelen besproken onder de noemers ‘persoonlijkheid’, ‘identiteit’ en ‘karakter’. Op deze manier ontstaat een manier van spreken over het zelf, die zowel theoretisch robuust, als in de praktijk herkenbaar is. Door het subject centraal te stellen in het spreken over persoonsvorming, wordt benadrukt dat we in het onderwijs altijd te maken hebben met personen die een eigen unieke ervaring van de werkelijkheid hebben, op basis van hun persoonlijke geschiedenis en eigenschappen. Door het zelf vanuit verschillende perspectieven te benaderen, wordt benadrukt dat persoonsvorming niet eenvoudig in een vakgebied of kerndoel is onder te brengen maar op allerlei momenten tijdens een onderwijsdag aan de orde is.
DOCUMENT
Bespreekt de rol van persoonlijkheid van de patiënt en de fysiotherapeut binnen de fysiotherapie.
DOCUMENT
Psychotherapie helpt mensen met ernstige (borderline) persoonlijkheid- stoornissen, maar er is veel uitval. collaborative care verbetert de omstandigheden voor behandeling en de werkrelatie, tot tevredenheid van patiënten, naasten en verpleegkundigen.
DOCUMENT
De persoonlijkheid van de leraar is essentieel voor de kwaliteit van het onderwijs. De leraar in opleiding moet daarom leren zich bewust te worden van het subjectieve karakter van zijn beroepsuitoefening – ondanks alle protocollen en gestandaardiseerde kwaliteitsmetingen.
LINK
De doelstelling van dit onderzoek is na te gaan of indicatoren voor ontwikkeling van potentieel gebruikt kunnen worden om een voorspelling te doen over toekomstige excellente prestaties van studenten. Vierdejaarsstudenten Verpleegkunde hebben zichzelf gescoord op vragenlijsten over motivatie, ‘mindset’ voor ontwikkeling en multiculturele persoonlijkheid. Daarnaast scoorden docenten deze studenten op een lijst met indicatoren voor excellentie. De uitkomsten zijn gebruikt om de correlatie te berekenen tussen de scores op de drie vragenlijsten en de indicatoren voor excellentie. De resultaten laten zien dat de subschalen van de ‘Multiculturele Persoonlijkheidsvragenlijst’ (MPV) correleren met indicatoren voor excellentie. Meer precies correleren culturele empathie, het hebben van een ‘open mind’ en sociaal initiatief positief met indicatoren voor excellentie, terwijl emotionele stabiliteit en flexibiliteit negatief correleren. De uitkomst biedt een basis om in vervolgonderzoek na te gaan of de MPV ook gebruikt kan worden voor het identificeren van geschikte studenten voor honoursprogramma’s.
DOCUMENT
De ZALC, een gestanddardiseerde test waarbij kinderen zinnen moeten aanvullen, wordt besproken.
DOCUMENT