This study provides an in-depth understanding of the perceptions of patients with T2DM before use (acceptability) and after use (acceptance) regarding 4 different mobile health apps for diabetes control and self-management. This study was part of the TOPFIT Citizenlab project. TOPFIT Citizenlab is a 3-year research and innovation program in the eastern part of the Netherlands. Citizens, health care professionals (HCPs), and companies have joined forces with researchers to develop and implement technology for health and well-being.
MULTIFILE
Toenemende prevalentie van overgewicht en obesitas onder jeugd wordt, in ieder geval ten dele, veroorzaakt door te weinig fysieke activiteit. Omdat ieder kind een groot deel van zijn of haar jeugdige leven op school doorbrengt kunnen scholen een centrale rol spelen in het tegengaan van deze bewegingsarmoede. Het meest voor de hand liggende schoolvak lijkt hierbij de lichamelijke opvoeding1 (LO) te zijn. De belangrijkste doelstelling van het schoolvak LO is immers om leerlingen dusdanig te motiveren en enthousiast te maken voor sport en bewegen zodat dit uiteindelijk resulteert in een actieve leefstijl, zowel buiten school als in het verdere leven. Daarnaast is LO tevens het enige verplichte schoolvak waar fysieke activiteit een centrale plek inneemt; de les zelf is in potentie ook een structurele bron van fysieke activiteit. Globaal gezien kan LO dus op een indirecte en een directe manier bijdragen aan de fysieke activiteit van leerlingen, een tweedeling die werd geïntroduceerd in hoofdstuk 1. Waar echter tot op heden onduidelijkheid over bestaat, zeker wat betreft de Nederlandse situatie, is hoe groot de bijdrage van de LO aan dagelijkse fysieke activiteit feitelijk is. De vraag die daarom centraal staat in dit proefschrift is in hoeverre het vak LO, zoals dat op dit moment gegeven wordt op basis- en voortgezet onderwijs, een bijdrage levert aan de fysieke activiteit van kinderen en adolescenten, zowel direct (de les als bron van fysieke activiteit), als indirect (motivatie voor een actieve leefstijl). Voor de beantwoording van deze vraag zijn een aantal studies uitgevoerd. Allereerst is in hoofdstuk 2 door middel van een literatuurstudie onderzocht in hoeverre interventies met een LO-component effectief zijn in het stimuleren van fysieke activiteit. Hieruit blijkt dat er alleen overtuigend bewijs bestaat voor een directe bijdrage van de les LO aan de fysieke activiteit van kinderen en adolescenten. Oftewel, in de les LO zelf wordt er matig-tot-intensief bewogen. De effecten van interventies met een LO component op de fysieke activiteit buiten school of in het latere leven zijn minder overtuigend of zelfs afwezig. In hoofdstuk 3 wordt een cross-sectionele studie beschreven waarin middels het combineren van gegevens vanuit een hartslag-versnellingsmeter met de gegevens uit een activiteitendagboek voor het eerst inzicht verkregen wordt in de daadwerkelijke bijdrage van een reguliere les LO (naast andere fysieke activiteiten zoals fietsen) aan de totale dagelijkse fysieke activiteit van middelbare scholieren. De resultaten wijzen uit dat 17% van de totale hoeveelheid beweging onder schooltijd zijn oorsprong vindt in de lessen LO en dat op dagen dat een leerling een les LO heeft, deze les verantwoordelijk is voor ongeveer 30% van de totale fysieke activiteit op die dag. Opvallend is daarnaast dat 15% van de totale fysieke activiteit op een weekdag zijn oorsprong vindt in het actief transport naar school, voornamelijk fietsen. Hoofdstuk 4 beschrijft een studie waarin de focus ligt op de intensiteit van lessen LO in het voortgezet onderwijs (VO) en het basisonderwijs (BO). Tevens is gekeken naar factoren die de intensiteit van een les beïnvloeden. De resultaten wijzen uit dat 47% en 40% van een les LO op respectievelijk het VO en het BO voldoet aan de intensiteit van bewegen zoals omschreven in de Nederlandse Norm voor Gezond Bewegen (matig-tot-intensief fysiek actief). Dit komt overeen met ongeveer een derde van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid beweging voor deze doelgroep. Opvallend is dat op het VO jongens significant actiever zijn tijdens de lessen LO dan meisjes. Dit verschil blijkt zijn oorsprong te hebben in lessen waarin competitieve spelvormen (basketbal, voetbal etc.) centraal staan. Mogelijkerwijs verhindert de dominantie van jongens tijdens spelvormen dat meisjes in een les even actief kunnen zijn als jongens. Dit is een serieuze beperking van de mate waarin een les LO kan bijdragen aan het totale beweeggedrag van meisjes, gezien het feit dat ongeveer 60% van het Nederlandse LO curriculum uit (veelal competitieve) spelvormen bestaat.
Objectives: Promoting unstructured outside play is a promising vehicle to increase children’s physical activity (PA). This study investigates if factors of the social environment moderate the relationship between the perceived physical environment and outside play. Study design: 1875 parents from the KOALA Birth Cohort Study reported on their child’s outside play around age five years, and 1516 parents around age seven years. Linear mixed model analyses were performed to evaluate (moderating) relationships among factors of the social environment (parenting influences and social capital), the perceived physical environment, and outside play at age five and seven. Season was entered as a random factor in these analyses. Results: Accessibility of PA facilities, positive parental attitude towards PA and social capital were associated with more outside play, while parental concern and restriction of screen time were related with less outside play. We found two significant interactions; both involving parent perceived responsibility towards child PA participation. Conclusion: Although we found a limited number of interactions, this study demonstrated that the impact of the perceived physical environment may differ across levels of parent responsibility.
MULTIFILE
Over a million people in the Netherlands have type 2 diabetes (T2D), which is strongly related to overweight, and many more people are at-risk. A carbohydrate-rich diet and insufficient physical activity play a crucial role in these developments. It is essential to prevent T2D, because this condition is associated with a reduced quality of life, high healthcare costs and premature death due to cardiovascular diseases. The hormone insulin plays a major role in this. This hormone lowers the blood glucose concentration through uptake in body cells. If an excess of glucose is constantly offered, initially the body maintains blood glucose concentration within normal range by releasing higher concentrations of insulin into the blood, a condition that is described as “prediabetes”. In a process of several years, this compensating mechanism will eventually fail: the blood glucose concentration increases resulting in T2D. In the current healthcare practice, T2D is actually diagnosed by recognizing only elevated blood glucose concentrations, being insufficient for identification of people who have prediabetes and are at-risk to develop T2D. Although the increased insulin concentrations at normal glucose concentrations offer an opportunity for early identification/screening of people with prediabetes, there is a lack of effective and reliable methods/devices to adequately measure insulin concentrations. An integrated approach has been chosen for identification of people at-risk by using a prediabetes screening method based on insulin detection. Users and other stakeholders will be involved in the development and implementation process from the start of the project. A portable and easy-to-use demonstrator will be realised, based on rapid lateral flow tests (LFTs), which is able to measure insulin in clinically relevant samples (serum/blood) quickly and reliably. Furthermore, in collaboration with healthcare professionals, we will investigate how this screening method can be implemented in practice to contribute to a healthier lifestyle and prevent T2D.
Our world is changing rapidly as a result of societal and technological developments that create new opportunities and challenges. Extended Realities (XR) could provide solutions for the problems the world is facing. In this project we apply these novel solutions in food and hospitality. It aims to tackle fundamental questions on how to stimulate a healthy and vital society that is based on a sustainable and innovative economy. This project aims to answer the question: How can Extended Reality (XR) technologies be integrated in the design of immersive food experiences to stimulate sustainable consumption behavior? A multidisciplinary approach, that has demonstrated its strength in the creative industry, will be applied in the hospitality and food sector. The project investigates implications and design considerations for immersion through XR technology that can stimulate sustainable consumption behavior. Based on XR prototypes, physiological data will be collected using biometric measuring devices in combination with self-reports. The effect of stimuli on sustainable consumption behavior during the immersive experience will be tested to introduce XR implementations that can motivate long-term behavioral change in food consumption. The results of the project contribute towards developing innovations in the hospitality sector that can tackle global societal challenges by exploiting the impact of new technology and understanding of consumer behavior to promote a healthy lifestyle and economy. Next to academic publications and conference contributions, the project will develop a handbook for hospitality professionals. It will outline steps and design criteria for the implementation of XR technologies to create immersive experiences that can stimulate sustainable consumption behavior. The knowledge generated in the project will contribute to the development of the curriculum at the Academy for Hotel and Facility at Breda University of Applied Sciences by introducing a technology-driven experience design approach for the course Sustainable Strategic Business Design.
More and more aged people are joining the traffic, either using a passenger car or through a special low speed two-seater for in-city use. For elderly people, self-management in staying mobile is an essential part of their quality of life. However, with increased involvement of elderly in traffic, the risk of serious accidents increases, especially in cities. Fortunately, a rapid development of innovative technology is shown in vehicle design, with focus on advanced driver support, herewith referred to as ‘ambient intelligence’. This holds a promise to improve the safety situation, under the condition that adaption to the elderly driver’s need is accounted for. And that is not a straightforward issue, since ‘no size fits all’. With increasing age, we see an increased variety in driving skills with emphasis on cognitive, perceptual and physical limitations. In addition, people may suffer from diseases with a neurological background or other (cardiopulmonary disease, obesity or diabetes). The partners in this project have expressed the need to survey the feasibility of ‘ambient intelligence’ technology for low-speed vehicles also addressing E-Health functions to bring people safely home or involve medical help in case of health-critical situations. The MAX Mobiel make their vehicle available for that, and will help to guard the elder customer demand. The HAN Automotive Research team carries out the research, in cooperation with the HAN professorship on E-Health. Hence, both the automotive technology part of the HAN University of Applied Sciences as well as expertise from the Health oriented part of the HAN are included, being essential to successfully extend the relevant technologies to a fully integrated elderly driver support system, in the future. Noldus Information Technology is involved on the basis of their knowledge in human monitoring (drive lab) and data synchronization. The St. Maartenskliniek (Nijmegen) brings in their experience with people being restricted in physical or neurological sense.