In recent years, the effects of the physical environment on the healing process and well-being have proved to be increasingly relevant for patients and their families (PF) as well as for healthcare staff. The discussions focus on traditional and institutionally designed healthcare facilities (HCF) relative to the actual well-being of patients as an indicator of their health and recovery. This review investigates and structures the scientific research on an evidence-based healthcare design for PF and staff outcomes. Evidence-based design has become the theoretical concept for what are called healing environments. The results show the effects on PF and staff from the perspective of various aspects and dimensions of the physical environmental factors of HFC. A total of 798 papers were identified that fitted the inclusion criteria for this study. Of these, 65 articles were selected for review: fewer than 50% of these papers were classified with a high level of evidence, and 86% were included in the group of PF outcomes. This study demonstrates that evidence of staff outcomes is scarce and insufficiently substantiated. With the development of a more customer-oriented management approach to HCF, the implications of this review are relevant to the design and construction of HCF. Some design features to consider in future design and construction of HCF are single-patient rooms, identical rooms, and lighting. For future research, the main challenge will be to explore and specify staff needs and to integrate those needs into the built environment of HCF.
Toenemende prevalentie van overgewicht en obesitas onder jeugd wordt, in ieder geval ten dele, veroorzaakt door te weinig fysieke activiteit. Omdat ieder kind een groot deel van zijn of haar jeugdige leven op school doorbrengt kunnen scholen een centrale rol spelen in het tegengaan van deze bewegingsarmoede. Het meest voor de hand liggende schoolvak lijkt hierbij de lichamelijke opvoeding1 (LO) te zijn. De belangrijkste doelstelling van het schoolvak LO is immers om leerlingen dusdanig te motiveren en enthousiast te maken voor sport en bewegen zodat dit uiteindelijk resulteert in een actieve leefstijl, zowel buiten school als in het verdere leven. Daarnaast is LO tevens het enige verplichte schoolvak waar fysieke activiteit een centrale plek inneemt; de les zelf is in potentie ook een structurele bron van fysieke activiteit. Globaal gezien kan LO dus op een indirecte en een directe manier bijdragen aan de fysieke activiteit van leerlingen, een tweedeling die werd geïntroduceerd in hoofdstuk 1. Waar echter tot op heden onduidelijkheid over bestaat, zeker wat betreft de Nederlandse situatie, is hoe groot de bijdrage van de LO aan dagelijkse fysieke activiteit feitelijk is. De vraag die daarom centraal staat in dit proefschrift is in hoeverre het vak LO, zoals dat op dit moment gegeven wordt op basis- en voortgezet onderwijs, een bijdrage levert aan de fysieke activiteit van kinderen en adolescenten, zowel direct (de les als bron van fysieke activiteit), als indirect (motivatie voor een actieve leefstijl). Voor de beantwoording van deze vraag zijn een aantal studies uitgevoerd. Allereerst is in hoofdstuk 2 door middel van een literatuurstudie onderzocht in hoeverre interventies met een LO-component effectief zijn in het stimuleren van fysieke activiteit. Hieruit blijkt dat er alleen overtuigend bewijs bestaat voor een directe bijdrage van de les LO aan de fysieke activiteit van kinderen en adolescenten. Oftewel, in de les LO zelf wordt er matig-tot-intensief bewogen. De effecten van interventies met een LO component op de fysieke activiteit buiten school of in het latere leven zijn minder overtuigend of zelfs afwezig. In hoofdstuk 3 wordt een cross-sectionele studie beschreven waarin middels het combineren van gegevens vanuit een hartslag-versnellingsmeter met de gegevens uit een activiteitendagboek voor het eerst inzicht verkregen wordt in de daadwerkelijke bijdrage van een reguliere les LO (naast andere fysieke activiteiten zoals fietsen) aan de totale dagelijkse fysieke activiteit van middelbare scholieren. De resultaten wijzen uit dat 17% van de totale hoeveelheid beweging onder schooltijd zijn oorsprong vindt in de lessen LO en dat op dagen dat een leerling een les LO heeft, deze les verantwoordelijk is voor ongeveer 30% van de totale fysieke activiteit op die dag. Opvallend is daarnaast dat 15% van de totale fysieke activiteit op een weekdag zijn oorsprong vindt in het actief transport naar school, voornamelijk fietsen. Hoofdstuk 4 beschrijft een studie waarin de focus ligt op de intensiteit van lessen LO in het voortgezet onderwijs (VO) en het basisonderwijs (BO). Tevens is gekeken naar factoren die de intensiteit van een les beïnvloeden. De resultaten wijzen uit dat 47% en 40% van een les LO op respectievelijk het VO en het BO voldoet aan de intensiteit van bewegen zoals omschreven in de Nederlandse Norm voor Gezond Bewegen (matig-tot-intensief fysiek actief). Dit komt overeen met ongeveer een derde van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid beweging voor deze doelgroep. Opvallend is dat op het VO jongens significant actiever zijn tijdens de lessen LO dan meisjes. Dit verschil blijkt zijn oorsprong te hebben in lessen waarin competitieve spelvormen (basketbal, voetbal etc.) centraal staan. Mogelijkerwijs verhindert de dominantie van jongens tijdens spelvormen dat meisjes in een les even actief kunnen zijn als jongens. Dit is een serieuze beperking van de mate waarin een les LO kan bijdragen aan het totale beweeggedrag van meisjes, gezien het feit dat ongeveer 60% van het Nederlandse LO curriculum uit (veelal competitieve) spelvormen bestaat.
Aware of the consequences of their inactive lifestyles, many people still struggle to integrate enough physical activity into their busy lives. Interventions that nudge to reinforce existing active behaviour seem therefore more likely to be effective than those adding an activity to daily routines. To encourage people to increase their physical activity level, we designed Discov, a network of physical waypoints triggering people to lengthen their walks. Placed in a public park, Discov encourages people to explore their surroundings in a fun and challenging way by creating an interactive walking experience. Adopting a Research-through-Design approach, we explore the potential of the design of accessible infrastructures and human-environment interactions to impact public health by nudging citizens into being more physically active. We discuss insights gathered through this process and report on first user tests of this interactive walking experience.
LINK
Digital innovations in the field of immersive Augmented Reality (AR) can be a solution to offer adults who are mentally, physically or financially unable to attend sporting events such as premier league football a stadium and match experience. This allows them to continue to connect with their social networks. In the intended project, AR content will be further developed with the aim of evoking the stadium experience of home matches as much as possible. The extent to which AR enriches the experience is then tested in an experiment, in which the experience of a football match with and without AR enrichment is measured in a stadium setting and in a home setting. The experience is measured with physiological signals. In addition, a subjective experience measure is also being developed and benchmarked (the experience impact score). Societal issueInclusion and health: The joint experience of (top) sports competitions forms a platform for vulnerable adults, with a limited social capital, to build up and maintain the social networks that are so necessary for them. AR to fight against social isolation and loneliness.
For the development of a circular economy and the reduction of the environmental impact of supply chains, the sharing of reliable information throughout the entire chain is a prerequisite. In practice, this is difficult to realise which blockchain can improve. BCLivingLab aims to explore the application of blockchain technology in supply chain and logistics. The project develops four physical hubs and a virtual repository for blockchain knowledge to support SME’s in developing use-cases and experiment with blockchain applications. The ambition is to build a community of interested stakeholders and to be involved in current and future blockchain initiatives.
For the development of a circular economy and the reduction of the environmental impact of supply chains, the sharing of reliable information throughout the entire chain is a prerequisite. In practice, this is difficult to realise which blockchain can improve. BCLivingLab aims to explore the application of blockchain technology in supply chain and logistics. The project develops four physical hubs and a virtual repository for blockchain knowledge to support SME’s in developing use-cases and experiment with blockchain applications. The ambition is to build a community of interested stakeholders and to be involved in current and future blockchain initiatives.