In november 2012 kregen alle brugklasleerlingen van het Leeuwarder Lyceum een iPad uitgereikt. Dit nieuwe ‘device’ is de aanjager van onderwijsvernieuwingen op het gebied van digitalisering van lesmateriaal. Sowijs volgde de implementatie van de iPad en vroeg zich af: hoe is het iPadgebruik na een half jaar? Hoe wordt de tablet gebruikt, welke verwachtingen liggen er en welke kansen zijn er voor de toekomst? Dit onderzoek is de volgende stap in onze reeks onderzoeken naar de implementatie van nieuwe kennismedia in het middelbaar en hoger onderwijs
Lectorale rede, in verkorte vorm uitgesproken bij de aanvaarding van de functie van lector Mens en Technologie aan Fontys Hogeschool HRM en Psychologie op 7 juni 2013. In deze rede wordt men meegenomen op een tochtje door de wereld van mens en technologie. Eerst worden een aantal relevante ontwikkelingen op het snijvlak van psychologie en technologie getoond. Vervolgens wordt men meegenomen in de praktijk door voor verschillende toepassingsdomeinen de mogelijkheden van technologie te laten zien en relevantie onderzoeksvragen te bespreken. Tenslotte wordt door de wereld van het HBO en het lectoraat gereisd, waarbij wordt getoond wat de missie is van het lectoraat en hoe er gestalte aan gegeven zal worden. Onderweg wordt geregeld uit het raampje gekeken om inspirerende voorbeelden te zien van projecten, producten en samenwerkingsverbanden.
In het boek Dementia Reconsidered formuleert Tom Kitwood (bij leven Professor in Psychogerontologie aan de universiteit van Bradford) wat het uitgangspunt zou moeten zijn van zorg aan mensen met dementie: het waarborgen van iemands personhood door te voorzien in de vijf basisbehoeften van dementerenden. In mijn onderzoek kijk ik hoe een bepaalde muzikale activiteit, in dit geval het participeren in een zogenaamd 'Alzheimer-koor', kan voorzien in basisbehoeften zoals geformuleerd door Kitwood. Het onderzoek bestaat uit participerende observatie binnen het koor en het ontwikkelen, uitvoeren en evalueren van aanpassingen binnen het koor op het gebied van werkwijze en omgang met betrokkenen. De activiteit voorzag, bij start van het onderzoek, reeds in de basisbehoeften, maar met enkele aanpassingen kon dit worden geïntensiveerd. Opmerkelijk is dat daar waar bewust werd ingespeeld op de basisbehoeften, tegelijkertijd het plezier werd vergroot van alle betrokkenen (deelnemers met dementie, deelnemers zonder dementie en vrijwilligers). Dit bleek zowel uit verklaringen van betrokkenen alsook uit non-verbale signalen. De theorie van Kitwood bleek een waardevolle manier om deze activiteit te evalueren en om veranderingen aan te brengen. Ik verwacht dat de theorie van Kitwood ook een waardevol uitgangspunt zal zijn voor het opzetten en evalueren van andere muzikale activiteiten met dementerenden.