In dit artikel aandacht voor jeugdsubculturen op het Pinkpopfestival in 1999. Naast een beschrijving van de subculturen ook aandacht voor het sociogram en de economische effecten van het fetsival.
DOCUMENT
Metadateren van bewegende beelden, een gat in de markt voor de slimme catalogiseerder? Waarom ook niet? In de toekomst zijn we nog veel meer dan nu visueel georiënteerd, en de computer kan geen beelden 'zien'. Of toch?
DOCUMENT
Waarom gaan mensen naar festivals? Hoe beleven ze een festival? Waarom komen ze wel of niet terug? Hoe kunnen festivalorganisatoren de motivatie en beleving van bezoekers effectief beïnvloeden? Wat betekenen sociale media voor de festivalbeleving? Antwoorden op deze vragen helpen festivalorganisatoren een uniek festival aan te bieden en effectiever resultaten te behalen en overtuigender te rapporteren naar subsidieverstrekkers en sponsors. Het Crossmedialab, onderdeel van het Kenniscentrum Communicatie & Journalistiek van de Hogeschool Utrecht, heeft onderzoek uitgevoerd naar festivalbeleving. Dit cahier geeft een overzicht van onder zochte theorieën en bevat een integraal overzicht van factoren die van invloed zijn op de festivalbeleving. Nieuwe inzichten en het uniek ontwikkelde model van festivalbeleving biedt onderzoekers, eventprofessionals en vakdocenten kansen voor verder onderzoek en praktische toepassing.
DOCUMENT